Gå til innhold

Kan man fjerne ufarlig føflekk hos det offentlige?(kosmetisk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en stor vorteføflekk i ansiktet som alltid hat vært der. Kan jeg fjerne denne via henvisning fra fastlege hos det offentlige gratis (egenandel) eller må det gjøres privat siden den er ufarlig? 

Anonymkode: 73a5e...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

PS har ikke testet den men regner med den er ufarlig siden jeg har hatt den siden jeg var tenåring men den har vokst og stikker veldig  ut som en stor vorte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fastleger liker småkirurgi. Det er så sjeldent de får bruke skalpellen.

Anonymkode: c64a9...2d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

PS har ikke testet den men regner med den er ufarlig siden jeg har hatt den siden jeg var tenåring men den har vokst og stikker veldig  ut som en stor vorte 

Alle blir sendt til testing uansett hvor ufarlige de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart det. Men kan være greit å be om en henvisning til en hudlege ev. en kirurg om den sitter i ansiktet. Fastleger er ikke alltid de beste på å skjære og sy pent.

Anonymkode: a0880...168

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, fastleger liker småkirurgi. Det er så sjeldent de får bruke skalpellen.

Denne sitter såpass dypt at jeg ikke lar en fastlege gjøre det. Den må opereres hos kirurg i følge kirurg som har sett på den før når jeg skulle operere noe annet og spurte om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fjernet mine til fastlegen min. 

Anonymkode: 189ae...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart det. Men kan være greit å be om en henvisning til en hudlege ev. en kirurg om den sitter i ansiktet. Fastleger er ikke alltid de beste på å skjære og sy pent.

Ok takk for svar :) Så det er ikke rart å spørre fastlegen om henvisning når det er kosmetisk? Er redd for at han skal le av meg og tenke at jeg forlanger for mye siden den ikke er farlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet har man ikke rett til fjerning av godartet hudtumor i spesialisthelsetjenesten (feks ved plastikkirurgisk avdeling). Min erfaring er allikevel at dette i enkelte tilfeller godtas hvis lokalisasjon og/eller størrelse tilsier at hudforandringen er spesielt skjemmende.

Dersom indikasjonen godkjennes kan du forvente at ventetiden for et slik inngrep på offentlig plastikkirurgisk avdeling er svært lang.

Anonymkode: 897be...0c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Denne sitter såpass dypt at jeg ikke lar en fastlege gjøre det. Den må opereres hos kirurg i følge kirurg som har sett på den før når jeg skulle operere noe annet og spurte om den. 

Alle føflekker som har vokst og endret fasong skal jo sjekkes.

Er det bekymring, og den bør fjernes for sikkerhets skyld kan fastlegen sende henvisning om den sitter for dypt til at det kan gjøres på legekontoret.

Snakk med legen din du, og få føflekken sjekket.

Anonymkode: fa768...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok takk for svar :) Så det er ikke rart å spørre fastlegen om henvisning når det er kosmetisk? Er redd for at han skal le av meg og tenke at jeg forlanger for mye siden den ikke er farlig 

Om den er stor og dominerende i ansiktet så får man normalt henvisning. Hadde en selv midt i ansiktet som plaget meg. Rste fastlegen ville ikke henvise meg, men neste fastlege henviste meg uten nøling siden den var blitt enda større og i veien i visse bevegelser. Tok et godt halvår etter henvisning å få time hos hudlege/kirurg, men så ble den fjernet på 5min på sykehuset. 

Anonymkode: 31ddb...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvor stor denne er. Er det en stor flekk midt i ansiktet så er det vel ok. Fastleger er oftest ganske snille og henviser deg sikkert. Men egentlig, strengt tatt så skal man betale selv for kosmetisk kirurgi. 

Anonymkode: 7651a...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså - at du har hatt den siden du var tenåring er ikke garanti for at føflekken er ufarlig, om den nå har vokst og endret fasong.

Det bør du faktisk få sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan be om henvisning, men har i utgangspunktet ikke rett til behandling i spesialisthelsetjenesten for godartete hudforandringer.

Det er selvfølgelig under forutsetning om at man ikke mistenker hudkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan si du er redd den er ondartet. Det kan ikke legen eller noen si deg i mot på, fordi den må testes i laboratorium for å slå fast det. Og det gjør de jo rutinemessig med alle føflekker som fjernes.

Til din info så fjernet jeg to føflekker i høst og vinter. Ikke fordi jeg var redd for kreft. Men fordi de klødde! Det var irriterende, så jeg ba om å få dem fjernet. Ooopsann... en uke senere fikk jeg plutselig telefon fra legen halv sju på kvelden. Da skjønte jeg at det var noe galt allerede før jeg tok telefonen. Det var hudkreft. I begge.

Ble operert og alt er ok nå, men jeg har enda en føflekk jeg mistenker... så den skal også bort.

Jeg ville sagt at jeg var redd føflekk-kreft var jeg deg, da bør du få henvisning. Selv om du egentlig bare tenker det er kosmetisk...

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om den er stor og dominerende i ansiktet så får man normalt henvisning. Hadde en selv midt i ansiktet som plaget meg. Rste fastlegen ville ikke henvise meg, men neste fastlege henviste meg uten nøling siden den var blitt enda større og i veien i visse bevegelser. Tok et godt halvår etter henvisning å få time hos hudlege/kirurg, men så ble den fjernet på 5min på sykehuset. 

Anonymkode: 31ddb...c73

Hvordan ble arret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså - at du har hatt den siden du var tenåring er ikke garanti for at føflekken er ufarlig, om den nå har vokst og endret fasong.

Det bør du faktisk få sjekket.

Jeg husker ikke hvor stor den var da jeg var ung men faren min mener han ikke kan huske at den stakk så mye ut som den har gjort i min voksne alder. Jeg har ikke registrert at den har vokst , men kan heller ikke huske at jeg hadde den så utstikkende da jeg var ung som min far sier. Den har vært samme størrelse hele mitt voksne liv og ikke vokst liksom nå de siste fem årene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet har man ikke rett til fjerning av godartet hudtumor i spesialisthelsetjenesten (feks ved plastikkirurgisk avdeling). Min erfaring er allikevel at dette i enkelte tilfeller godtas hvis lokalisasjon og/eller størrelse tilsier at hudforandringen er spesielt skjemmende.

Dersom indikasjonen godkjennes kan du forvente at ventetiden for et slik inngrep på offentlig plastikkirurgisk avdeling er svært lang.

Fikk henvisning fra fastlege, småkirurgpesialisten ringte noen dager senere, fikk time noen uker senere.

Fastlegen hadde ikke lyst til å fjerne selv da denne satt under foten og lett kunne bli infisert.

Det at føflekker irriteres er god nok grunn. Antagelig ikke estetikk i seg selv, men hvis den irriterer ved rengjøring, sminke osv er det stor mulighet.

Anonymkode: 62a9a...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det går helt fint. Har selv fjernet kosmetisk føflekk hos fastlege.

Anonymkode: 0d17f...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...