Gå til innhold

Hvor selge diamant samt safir som jeg ikke bruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan alle gullsmeder taksere ? Eller må man «bestille time» hos en verifisert takserer (har hørt det krever egen godkjenning , det å kunne taksere smykker..)? Jeg har et safirsmykke og diamantøredobber som jeg har arvet - men er gammel design og bruker det aldri. Kunne 1) gjerne tenkt meg å bytte i noe annet i samme verdi , har noen erfaring med at gullsmeder gjør dette - også når det gjelder diamanter og edelstener (ikke bare gull). 
2) dersom ikke gullsmeden kan la meg bytte inn i noe som faktisk blir brukt, hvor selge disse for å få realisert penger til å kunne kjøpe noe som blir brukt?

Anonymkode: 7718d...798

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare betalt for gullet i smykkene. Diamanter og safirer har i praksis ingen annenhånds verdi. Men smykkebransjen er veldig flink til å lure folk til å tro at diamanter har noe mer enn sentimental verdi.

Anonymkode: cfc4d...552

AnonymBruker
Skrevet

Affeksjonsverdien er ofte større en beløpet man får ved salg. Jeg hadde noe fra arv, i gull med edelstener, og gull med diamanter. Gullsmeder tok ikke imot, så det ble hos antikvitetsbutikk som drev med kjøp og salg av gull etc. 

De var ikke interesserte i smykkene, ringene, øredobbene men tok bestanddelene fra hverandre, og fikk dagens gullpris for vekta av gull, og samme med steinene, fikk prisen i vekt. 

Anonymkode: f7a5a...a51

Skrevet (endret)

Som nevnt over er det i praksis kun gullet som en gullsmed vil betale for. Edelstener (diamanter spesielt) ønsker ikke gullsmeder å kjøpe inn.

Årsaken er at de ikke kan dokumentere hvor diamantene kommer fra, og om den kan være fra en konfliktssone ("bloddiamant"). Dermed kan de heller ikke selge den videre, og er for de verdiløs.

Den beste muligheten for å få en god pris er dermed å selge den privat. Du kan få hjelp av en gullsmed til å verifisere at diamanten er ekte, for så å selge den privat. Men selv da vil prisen du oppnår være langt under nyprisen på tilsvarende smykke. 

Endret av AnonymBruker874626
Skrevet

Hm ok. Jeg tror det er gull rundt safiren og diamantene. Kanskje en idé å selge / bytte gullet til et moderne gullsmykke og få gullsmed til å lage et anheng av safir og diamantene? Eller er dette svært dyrt?

AnonymBruker
Skrevet

Få det taksert hos gullsmed. Mange som  kjøper opp diamanter. Jeg har ekthetsbevis på diamantene mine. Det skal føle med ved kjøp.

Anonymkode: ee9a5...58b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Få det taksert hos gullsmed. Mange som  kjøper opp diamanter. Jeg har ekthetsbevis på diamantene mine. Det skal føle med ved kjøp.

Mente du «mange som kjøper opp» som i mange gullsmeder som kjøper opp? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får det takster kan du legge det ut på Finn for noe under taksten 

Anonymkode: 10f51...5f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mente du «mange som kjøper opp» som i mange gullsmeder som kjøper opp? 

For eksempel :sde.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...