rebella81 Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Har en diskusjon med en venn angående dette. Det irriterer meg helt grenseløst at folk tar seg så kvalmende til rette, uten å spørre om det er greit å peise setet sitt bakover på en trang transport. Hvorfor skal noen sitte ekstra vondt med mindre beinplass bare for at noen skal ta for seg? Hvorfor i helvete kan man ikke spørre om det i det hele tatt er greit for den som sitter bak? Enn om det ikke er aktuelt eller ønskelig å gi ifra seg beinplass? Enn om man sliter med prolaps eller vonde bein, og så bekker et sånt ræva menneske setet sitt bakover bare for å «få det godt selv»? Min venn mener dette er uproblematisk og ikke noe å irritere seg over. Hvem har rett? 4 9
Perleblomst Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Der er selvsagt lov. Dette vet man når man bestiller fordi funksjonen er der. Likevel er det lurt å se bak seg eller gi beskjed før man legger ned. Dumt om kaffekoppen velter eller den bak holder på å bøye seg for å hente noe, også trykkes setet i hodet. 12 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 Man legger ikke ned setet. På fly er det trangt nok fra før, da oppfører man seg ikke jævli å tar ekstra plass fra den bak. Vanlig folkeskikk. Anonymkode: f6d1a...ee4 33 7
ruffen29 Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 (endret) Det skader aldri å ta hensyn og å kommunisere dette til omverdenen. Men dessverre er mange nordmenn veldig lite flinke på dette området. Så har de fått grønt lys til å gjøre en ting så farer de frem som en bulldoser uten å bry seg om hvor mange tær de tråkker på. Alt handler om egen komfort, og folk her til lands pleier å himle med øynene over plasser der de sier "please" og "excuse me". Enkelte ganger på utenlandsturer er det bare flaut å se mangelen på oppdragelse på enkelte norske turister. De som har blitt eksponert for folk fra andre kulturer en del og aller helst har reist litt i verden (utenfor Calahonda, Alanya, og turist ghettoer) har lært seg litt mer sivilisert folkeskikk. Endret 13. juli 2023 av ruffen29 6 1
Gjest Elooon Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Når noen gjør det så spør jeg bare om de liker å ligge i fanget mitt. Om de blir kåt av det.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 Hvorfor er det bedre at jeg skal få vondt i ryggen av å ikke legge ned setet , enn at du skal få vondt i beina fordi jeg tar ned setet? Har du så lange bein at du ikke får plass så får du bestille ekstra beinplass eller bestille dyrere billetter. not my problem ass Anonymkode: 45332...872 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 Jeg forstår meg ikke på folk som skaffer seg mer komfort ved å ta det fra andre. På turistklasse på fly er det så trangt at det ikke burde vært mulig å legge ned setet. Anonymkode: 2a469...db4 23 1 5
rebella81 Skrevet 13. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2023 (endret) Vet at funksjonen er der, så det slikt sett er lov/mulig å gjøre det. En jeg kjenner på 1,98 satt på et drittrangt sydenfly en gang, type Jalla airlines. Ei eldre dame drev å ordne seg på å bekke setet bakover, rett i fanget på han. Han måtte si at det må du dessverre bare drite i, jeg har ikke sjans. Det ble mye stønning og huffing fra det mennesket, samt at en annen i familien jevnt og trutt snudde seg og ga han drepende og skulende blikk gjennom alle de grusomme timene om bord. Er alltids LOV å gjøre det, ta seg til rette på bekostning av andre, men er det RETT? Endret 14. juli 2023 av rebella81 Justering 15 1
rebella81 Skrevet 13. juli 2023 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det bedre at jeg skal få vondt i ryggen av å ikke legge ned setet , enn at du skal få vondt i beina fordi jeg tar ned setet? Har du så lange bein at du ikke får plass så får du bestille ekstra beinplass eller bestille dyrere billetter. not my problem ass Anonymkode: 45332...872 Har du så vondt i ryggen slik at andre plages av din egoisme får du bestille dyrere billetter sjøl. Hadde jeg fått deg foran meg på et sydenfly skulle du fått rimelig klokkeklar beskjed. 16 2
Djungelvrål Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 Gjør det om jeg kan men ikke under måltider. Om de plager de bak får de legge ned sitt eget sete. 6 2
applestories Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 Gikk nettopp av en buss der mannen med man-bun foran meg bestemmer seg for å slå ut håret og riste det utover hodestøtten. Setet var lagt ned allerede. Forrige gang det skjedde fikk jeg håret i boken min og måtte riste det bort, unngikk heldigvis det i dag. Noen skjønner ikke hvor langt hår de har. Bare sånn til info, det kan bli verre. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 rebella81 skrev (29 minutter siden): Har du så vondt i ryggen slik at andre plages av din egoisme får du bestille dyrere billetter sjøl. Hadde jeg fått deg foran meg på et sydenfly skulle du fått rimelig klokkeklar beskjed. 😂😂 jeg sliter da ikke med beinplassen,men derimot på vinkelen på ryggsetet av å til. Så å bestille komfort eller større beinplass gjelder overhodet ikke på min rygg. den klokkekare beskjeden hadde du jammen fått meg i retur 😂😂 Anonymkode: 45332...872 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #13 Skrevet 13. juli 2023 Setet legges bakover øverst i ryggen, ikke nede ved rumpa til den som sitter i setet. Så når man legger setet bakover påvirker det ikke kneplassen og benplass til den bak, bare luftrommet foran overkroppen. Anonymkode: b953f...b99 17 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Gjør det om jeg kan men ikke under måltider. Om de plager de bak får de legge ned sitt eget sete. Legge ned setet gir ikke større benplassfor de bak. Men ble positivt overrasket av denne tråden. Veldig få egoister som legger ned setet. Og er min erfaring også. Anonymkode: f6d1a...ee4 5
Agaton Skrevet 13. juli 2023 #15 Skrevet 13. juli 2023 husker dette var et problem før. nå legger jeg meg bare ned i flat bed setet mitt foran i flyet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #16 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Setet legges bakover øverst i ryggen, ikke nede ved rumpa til den som sitter i setet. Så når man legger setet bakover påvirker det ikke kneplassen og benplass til den bak, bare luftrommet foran overkroppen. Anonymkode: b953f...b99 Har man lange bein så merker man meget godt at setet til den foran er lagt ned. Men går jo ut over de tilbake når man må sparke i ryggen for å lee på seg. Anonymkode: f6d1a...ee4 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #17 Skrevet 13. juli 2023 Man har betalt for funksjonen, med mindre man har valgt en seterad uten. Da bruker man den selvsagt etter eget smak og behag. Anonymkode: e59a6...32f 7 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #18 Skrevet 13. juli 2023 Legger noen ned setet foran meg så får jeg plutselig leggkramper og da blir det noen dunk i hodet inntil man setter seg opp. Man kan umulig være så dum at man tror det er greit å legge ned setet uten å spør de som sitter bak deg og er man så dum så får man ta konsekvensene. Satt på et fly en gang der en overlegen liten mann prøvde seg på dette og var dritfrekk mot hun som satt bak han. han jekket seg raskt ned når en mann som var han overlegen i størrelse ba han om å sette seg opp. Anonymkode: 39d2c...214 1 5
rebella81 Skrevet 13. juli 2023 Forfatter #19 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 😂😂 jeg sliter da ikke med beinplassen,men derimot på vinkelen på ryggsetet av å til. Så å bestille komfort eller større beinplass gjelder overhodet ikke på min rygg. den klokkekare beskjeden hadde du jammen fått meg i retur 😂😂 Anonymkode: 45332...872 😂😂 Hadde du sittet foran meg på et jævelsk trangt sydenfly så skulle du MILDT sagt fått klar beskjed om du hadde tatt deg til rette på min bekostning ja, og begrensa plassen min ved å peise setet ditt bakover 😂😂 hohooo måtte hatt flyvertinnene til å megle vi daaa 😂😂😂 hadde vært heeelt uaktuelt 😘 Hadde det vært et fly med god beinplass og du hadde SPURT, hadde jeg trolig sagt ja. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #20 Skrevet 13. juli 2023 Det at eksen min var en som tok seg til rette på denne måten var en av grunnene til at jeg mistet følelsene for ham. Ekstremt turn-off. Anonymkode: 73692...0dd 7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå