AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Sønnen min på 17 må flytte på hybel for å fortsette på videregående, men sier han er redd for å bo alene. Han har vært alene hjemme en natt før, da han var 15-16. Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli så fælt for ham? Anonymkode: 42540...503 5
mellomtomater67 Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Er akkurat som meg😅 jeg flytta når jeg var akkurat fylt 18, lette lenge etter hybel fra da jeg var 17 og forberedte meg. Jeg var livredd selv, var så vant til å bo hjemme. Men, det er skummelt i starten selvfølgelig. Men det er rett å slett noe man bare må gjøre, en gang må man jo flytte ut. Og jeg har lært at når man flytter ut tidligere lærer man så mye! Man blir så mye mer moden og voksen. Det var skummelt å bo alene i starten men så gikk det over❤️ 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 Hjelp han å gjøre det hjemmekoselig på hybelen og kanskje handle inn en god del basic matvarer til han så han har det han trenger helt i starten. Går også an å ringes f.eks hver kveld i begynnelsen sånn at han blir trygg. Det går seg nok til etterhvert. Det meste er skummelt første gang. Han er straks voksen på papiret så han må jo bare lære seg. Anonymkode: 68032...536 4 2
Eneri Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 (endret) Finn hybel i et kollektiv, der det er flere som deler kjøkken og bad. Da bor han ikke alene, selv om han ikke lengre bor hjemme. Hjelp ham å bli i stand til matlaging, klesvask, husvask og få faste rutiner for det. Det har mye å si for trivselen. Så kan dere ringe/bruke facetime. Og reise ofte hjem i starten hvis det hjelper ham. Endret 13. juli 2023 av Eneri 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Du må gi han trua på at det går fint! Ikke bygg opp under engstelsen hans. Gutten er jo snart myndig... Om han ikke vil bo alene, så kan han sikkert dele med noen? Snakk med skolen, de er kanskje behjelpelige med bosted? Jeg har et barn på vgs her vi bor, og jeg vet at de har et "team" på skolen som har ansvaret for å følge opp hybelboere litt ekstra. De har blant annet felles, gratis middag i skolekantina en dag i uka, og hbis noen blir syke kan de stikke innom og besøke dem når som helst på døgnet hvis de er langt hjemmefra. Mye bedre oppfølging enn i mine dager! Jeg hadde akkurat fylt 16 da jeg flytta på hybel for å gå på vgs. Dette var på 90-tallet, uten tlf. Gikk helt fint det også, selv om det var veldig rart i starten. Ringte hjem fra telefonkiosk en gang i uka, og tok bussen hjem i helgene. Etter hvert ble det sjeldnere fordi jeg hadde fått så mange venner der🙂 Anonymkode: 3d122...bc4 6 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 Er det mulig å få leie samme sted som noen han kjenner? Enten to hybler som deler bad og kjøkken, eller kollektiv? Hybelhus? Anonymkode: a417c...642 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 Hvis han kunne dele hybel med en eller flere, noen han kjenner,vil det kanskje bli en lettere overgang. Anonymkode: 9f04b...725
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #8 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelp han å gjøre det hjemmekoselig på hybelen og kanskje handle inn en god del basic matvarer til han så han har det han trenger helt i starten. Går også an å ringes f.eks hver kveld i begynnelsen sånn at han blir trygg. Det går seg nok til etterhvert. Det meste er skummelt første gang. Han er straks voksen på papiret så han må jo bare lære seg. Anonymkode: 68032...536 Takk. Er bare så redd for at jeg har oppdratt en fryktelig uselvstendig sønn nå 😢 Anonymkode: 42540...503 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #9 Skrevet 13. juli 2023 Litt rart dere ikke har øvd på det før da, om det var sannsynlig at han måtte flytte på hybel etterhvert. Bør nå sporenstreks ta og la ham være hjemme noen netter alene i barndomshjemmet, hvor han er kjent og trygg. Øv på det framover. Helt vanlig å være engstelig for å flytte for seg selv første gang. Kan han div ting i huset? Vaske klær? Lage mat? Vaske do? Osv Om ikke - begynn å øv på det også, nå med en gang. Dess flere ting han kan og har kontroll på, dess mindre usikkerhet for å leve alene. Måltidsplanlegging og budsjett! Kjempeviktig. Har de ikke handlet selv, så aner de ikke hvor dyrt mat er. Fort gjort å gå på en smell. Skaff kokebok med enkle, billige retter for studenter. Anonymkode: c0188...1a0 6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk. Er bare så redd for at jeg har oppdratt en fryktelig uselvstendig sønn nå 😢 Anonymkode: 42540...503 Det har du jo åpenbart. Anonymkode: b3737...efd 9 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Litt rart dere ikke har øvd på det før da, om det var sannsynlig at han måtte flytte på hybel etterhvert. Bør nå sporenstreks ta og la ham være hjemme noen netter alene i barndomshjemmet, hvor han er kjent og trygg. Øv på det framover. Helt vanlig å være engstelig for å flytte for seg selv første gang. Kan han div ting i huset? Vaske klær? Lage mat? Vaske do? Osv Om ikke - begynn å øv på det også, nå med en gang. Dess flere ting han kan og har kontroll på, dess mindre usikkerhet for å leve alene. Måltidsplanlegging og budsjett! Kjempeviktig. Har de ikke handlet selv, så aner de ikke hvor dyrt mat er. Fort gjort å gå på en smell. Skaff kokebok med enkle, billige retter for studenter. Anonymkode: c0188...1a0 Når skulle vi trent mere på det liksom? Han fikk jo være alene en natt når han var 15/16. Hvor skal jeg og sambo gjøre av oss mens han er alene? Han kan lage noe mat. Klærne hans vasker jeg. Anonymkode: 42540...503
Agaton Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 han kommer til å slite litt. ikke få til alt. trenge litt støtte. læring, kalles dette. ikke noe mystisk. dette går bra. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #13 Skrevet 13. juli 2023 Har han voksne i samme by han kan be om hjelp om det skulle være noe? (tanter, onkler) Skal andre venner av han gå samme sted? Er han redd for at noen skal bryte seg inn? At han ikke skal få venner? At han ikke får til matlaging og husarbeide, klesvask? At han ikke klarer å planlegge skolearbeidet? Anonymkode: 6e626...98a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Når skulle vi trent mere på det liksom? Han fikk jo være alene en natt når han var 15/16. Hvor skal jeg og sambo gjøre av oss mens han er alene? Han kan lage noe mat. Klærne hans vasker jeg. Anonymkode: 42540...503 Er du seriøs…? Da er det ikke bare sønnen som er litt hjelpesløs her. Har jo gått endel netter siden 15 år til 17 år da. Bare merkelig om dere ikke en eneste gang har hatt mulighet til å reise bort, låne ei hytte, besøke noen, ta en natt på hotell - hva som helst. Konsert i en annen by. Besøke familie eller venner. Kurs med jobben. Helgetur. Det normale er at foreldre begynner å gjøre mer ting for seg selv etterhvert som barn blir eldre, og spesielt når de er nesten voksne. Både fordi en har muligheten med store barn, men også fordi nesten voksne barn trenger å øve på å styre seg selv og klare seg alene. Lær ham vaskemaskinen. Lær ham å vaske opp for hånd. Lær ham å vaske. Lær ham å bytte sengetøy. Det er enda tid igjen av sommeren, dere har tid på dere. Anonymkode: c0188...1a0 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #15 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du seriøs…? Da er det ikke bare sønnen som er litt hjelpesløs her. Har jo gått endel netter siden 15 år til 17 år da. Bare merkelig om dere ikke en eneste gang har hatt mulighet til å reise bort, låne ei hytte, besøke noen, ta en natt på hotell - hva som helst. Konsert i en annen by. Besøke familie eller venner. Kurs med jobben. Helgetur. Det normale er at foreldre begynner å gjøre mer ting for seg selv etterhvert som barn blir eldre, og spesielt når de er nesten voksne. Både fordi en har muligheten med store barn, men også fordi nesten voksne barn trenger å øve på å styre seg selv og klare seg alene. Lær ham vaskemaskinen. Lær ham å vaske opp for hånd. Lær ham å vaske. Lær ham å bytte sengetøy. Det er enda tid igjen av sommeren, dere har tid på dere. Anonymkode: c0188...1a0 Ja, men jeg kunna jo nesten ikke la en 15-åring være alene hjemme flere netter. Anonymkode: 42540...503
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #16 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men jeg kunna jo nesten ikke la en 15-åring være alene hjemme flere netter. Anonymkode: 42540...503 Men så har han også vært 16 år et helt år, og nå 17 år i minste fall ei stund. Tror ærlig talt dette må være en tulletråd….. Anonymkode: c0188...1a0 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #17 Skrevet 13. juli 2023 Nettopp pga av dette har jeg gradvis latt min sønn ta mer og mer ansvar for seg selv, matlaging, husvask, handlomg og selvfølgelig være alene hjemme de siste par årene. Nå slipper han antageligvis å flytte på hybel nå når han begynner førsteåret på vgs fordi han har endret mening om linje. Jeg vil bare anbefale at dere overlater mye mer av ansvaret til han den neste tiden, la han få være alene hjemme i ferien osv, sånn at han ser han kan ta ansvar og klare seg selv. Det kommer helt sikkert til å ordne seg, bare vær tilgjengelig hvis han trenger hjelp og råd. Vet ikke hvor langt unna han skal flytte, men kanskje du/dere kan være i nærheten de første dagene? Anonymkode: c7dd7...d14 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #18 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men jeg kunna jo nesten ikke la en 15-åring være alene hjemme flere netter. Anonymkode: 42540...503 Jo, det kunne du. Med mindre han har diagnoser, vansker, i et belastet miljø osv, så vil en gjennomsnittlig 15 år gammel gutt utmerket klare seg alene flere netter. 😊 Anonymkode: c7dd7...d14 2 1
Anonym-09 Skrevet 13. juli 2023 #19 Skrevet 13. juli 2023 Mi på 16 flyttet inn sammen med flere første gang. Delte kjøkken og bad. Og stue. Hun kjente ikke noen. Likte det ikke. Kom hjem ofte i helgene. Så flyttet hun sammen med to andre venner andre året. Likte ikke det heller. No bor hun alene og elsker det. Dem vokser så mye. Hun er minst men er mest voksen av barna. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #20 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): handlomg = handling Anonymkode: c7dd7...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå