Gå til innhold

Fikk høre at jeg er rar og at det virker som om jeg skjuler noe fordi jeg aldri deler barna på SoMe🙄😳

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg virkelig rar? Jeg har to barn og er gravid med nr.3, aldri delt noe som helst om barna på hverken Fb eller Ig. Ingen behov for det og synes det er svært ubehagelig å dele privatlivet. Jeg deler ikke noe som helst. Mannen er likens, det står at vi er gift på fb men det er kun det. 
Jeg ble litt satt ut når hun sa at det virker som om jeg skjuler noe, skjuler hva da?🙄 
Er det flere som ikke deler barn og privatliv eller er det virkelig blitt så normalt at vi som ikke deler blir misstenkt for å skjule ting?😳

Anonymkode: a3f04...3fb

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig spesielt. Det der tror jeg kommer fra en som a) vil rettferdiggjøre at hun selv utleverer barna sine og b) mest sannsynlig er veldig nysgjerrig og ute etter å snoke.

AnonymBruker
Skrevet

Deler litt men ikke så mye annet enn julebilde og bursdag. Kanskje noe fra ferie. 

Anonymkode: cabbf...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg i henting på. Det er helt vanlig å ikke dele barna i some. 

Anonymkode: f0fd0...7e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg ikke deltar på SoMe i det hele tatt og slipper den slags plagsom drama

Anonymkode: e4687...5d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Deler aldri bilder med personer, ikke meg, ikke av barna, heller ikke av andre identiserbare personer. Deler sjelden noe som helst. Aldri fått kommentarer, mine venner deler heller ikke mye.

Anonymkode: 418f1...160

• Liker 1
Skrevet

Den personen som sa det er vel nysgjerrig da🤷🏼‍♀️ jeg synes ikke det er så rart at man ikke deler. De som er nysgjerrige kan komme hjem til oss å se på ekte bilder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir mer og mer vanlig å ikke dele bilder av barna i Some.

Det har ikke blitt delt et eneste bilde av mine barnebarn på 2 og 5 år.

Anonymkode: 09477...694

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er absolutt ikke rar. Det er svært fornuftig å for eksempel ikke servere ungene sine på sølvfat til pedofile. Det er også smart å la ungene forme sin egen digitale identitet.

Anonymkode: b9780...7d7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jeg virkelig rar? Jeg har to barn og er gravid med nr.3, aldri delt noe som helst om barna på hverken Fb eller Ig. Ingen behov for det og synes det er svært ubehagelig å dele privatlivet. Jeg deler ikke noe som helst. Mannen er likens, det står at vi er gift på fb men det er kun det. 
Jeg ble litt satt ut når hun sa at det virker som om jeg skjuler noe, skjuler hva da?🙄 
Er det flere som ikke deler barn og privatliv eller er det virkelig blitt så normalt at vi som ikke deler blir misstenkt for å skjule ting?😳

Mulig vedkommende har fanget opp at du synes dette da, og stusser på det. Jeg skjønner verken de som deler mye eller de som aldri deler noe (dersom det er av prinsipp). 

Anonymkode: 954bb...b34

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar☺️ Jeg ble litt stresset av situasjonen kjenner jeg, ubehagelig med denne kommentaren om å skulle skjule noe🫣 Men da kan jeg puste litt lettere🥰

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du er absolutt ikke rar. Det er svært fornuftig å for eksempel ikke servere ungene sine på sølvfat til pedofile. Det er også smart å la ungene forme sin egen digitale identitet.

På en privat profil har man faktisk stålkontroll hvem som har tilgang. Ingen grunn til å være hysterisk redd for å dele at man har blitt mamma til lille Truls til familie og venner.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ble du urolig eller overrasket over at mennesker er ulike, ts? Du vet jo fra bla gjennom SoMe at mange foreldre velger å dele barna på SoMe? Så dermed kan du konkludere med at mange synes dette er helt normalt. Og en enkel gjennomgang av Facebook, Twitter, Instagram eller avisens kommentarfeltet bekrefter at mennesker er mennesker ulike. Noen synes det er helt innafor å kalle 5-åringer en «j*la idiot» (uavhengig av om det er egne unger). Andre synes det er helt sosialt akseptabelt å påstå at jorden er flat og at politiet er ute etter å chippe deg i nakken. 

Så du har møtt på et menneske som er deg ulikt. Som beveger seg i sosiale kretser ulike dine sosiale krester. Og du kan trygt konkludere med at dette neppe er et menneske du øsnker pleie videre sosial omgang med. For fremtiden: at enkelte mennesker er uenig med deg er ikke noe du skal ta ille opp. Tvert imot vil jeg anbefale deg å bli meget urolig om du deler livsbetraktninger med flat-earthers, vaksinemotstandere, overtroiske, kjeftende eller rett ut ufine voksne. Og den grupperingen inkluderer foreldre som tror de eier sine barn og kan dele dem på SoMe. Gi deg selv en klapp på skulderen. Og jobb litt med selvtilliten. Du er ikke ute etter at alle skal være enige i dine livsvalg. Det at enkelte grupperinger er uenige er et (veldig!) godt tegn.

Anonymkode: 399b9...efc

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

På en privat profil har man faktisk stålkontroll hvem som har tilgang. Ingen grunn til å være hysterisk redd for å dele at man har blitt mamma til lille Truls til familie og venner.  

🤣😂🤣👏

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig vedkommende har fanget opp at du synes dette da, og stusser på det. Jeg skjønner verken de som deler mye eller de som aldri deler noe (dersom det er av prinsipp). 

Jeg tror jeg bare er litt gammeldags når det kommer til det å dele, jeg deler jo med de nærmeste men det gjør jeg over Messenger, slik at bilder og meldinger går direkte til dem. Lest så mye rart om at ting som deles blir delt videre og kommer ut av kontroll, og alt kan jo taes skjermbilder av for tiden🫣 Deler kun med familie/nære venner som jeg stoler på.

AnonymBruker
Skrevet

Alt som havner på sosiale medier blir lagret av en tredje part. Deler ingen ting om barna, kan finne på å sende en snap til nærmeste familie men stopper der.

Anonymkode: a2934...7af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem sa dette? 

Anonymkode: 4d12c...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ble du urolig eller overrasket over at mennesker er ulike, ts? Du vet jo fra bla gjennom SoMe at mange foreldre velger å dele barna på SoMe? Så dermed kan du konkludere med at mange synes dette er helt normalt. Og en enkel gjennomgang av Facebook, Twitter, Instagram eller avisens kommentarfeltet bekrefter at mennesker er mennesker ulike. Noen synes det er helt innafor å kalle 5-åringer en «j*la idiot» (uavhengig av om det er egne unger). Andre synes det er helt sosialt akseptabelt å påstå at jorden er flat og at politiet er ute etter å chippe deg i nakken. 

Så du har møtt på et menneske som er deg ulikt. Som beveger seg i sosiale kretser ulike dine sosiale krester. Og du kan trygt konkludere med at dette neppe er et menneske du øsnker pleie videre sosial omgang med. For fremtiden: at enkelte mennesker er uenig med deg er ikke noe du skal ta ille opp. Tvert imot vil jeg anbefale deg å bli meget urolig om du deler livsbetraktninger med flat-earthers, vaksinemotstandere, overtroiske, kjeftende eller rett ut ufine voksne. Og den grupperingen inkluderer foreldre som tror de eier sine barn og kan dele dem på SoMe. Gi deg selv en klapp på skulderen. Og jobb litt med selvtilliten. Du er ikke ute etter at alle skal være enige i dine livsvalg. Det at enkelte grupperinger er uenige er et (veldig!) godt tegn.

Anonymkode: 399b9...efc

Så klart er alle ulik, men å få høre at det virker som at man skjuler noe synes jeg var ubehagelig og ble stresset av det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Synes du bare skal svare at du velger å lytte til all forskningen som er kommet frem over flere år nå, om hvordan det å bli utlevert på nett påvirker barna, fratar dem rett til privatlig og mulighet til å skape sin egen identitet på nett. Og at du i tillegg ikke ønsker å servere materiale som det mørke nettet vil utnytte. At de du lytter til, i tillegg til forskning, er f.eks. Kripos, Barneombudet, Unicef ++++.

Og så avslutte med "hvorfor deler du dine barn på nett når alt av fagfolk advarer så sterkt mot det?".

Anonymkode: f2deb...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Fått høre det samme som deg, ts. Noen blir til og med overrasket når de treffer meg ute og ser at jeg har barn😅

Men bryr meg ikke. Barna mine får selv bestemme om de vil være på SoMe når de er gammel nok. 

De som har spurt er de som deler masse bilder av egne barn. 

Anonymkode: afa83...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...