Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ally02
Skrevet

Jeg fikk brev ista fra lowell at de har sendt videre en sak jeg har hos dem videre til namsmannen for evt trekk eller at dem skal ta eiendeler. 
Eiendeler og slikt har jeg ikke, så spørsmålet mitt er da om de kan trekke meg for penger når jeg får ca 11.000 i måneden? Jeg går på AAP og får 5770 kr hver 14 dag. 
Vil de da kunne trekke meg eller vil de da bli avslått av namsmannen frem til jeg får en høyere inntekt ?

ønsker ikke å få unødvendige kommentarer,jeg har inkasso gjeld og dette er noe som plager meg og stresser meg daglig siden jeg ikke får betalt det. 

Skrevet

Nei, de kan i utgangspunktet ikke det. Det som er ekstremt viktig er imidlertid at du svarer på brevet du etter hvert vil få fra Namsmyndighetene hvor du blir bedt om å oppgi og dokumentere inntekter og utgifter. Dette er informasjon de er helt avhengig av for å kunne konkludere med "intet til utlegg" som betyr at du rett og slett ikke har inntekt det kan trekkes noe fra. Hvis du ikke sender inn denne informasjonen vil du kunne få et urimelig høyt trekk og det vil dessuten kunne ta lang tid å få det omgjort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale NAV og be om time hos en gjeldsrådgiver. Denne vil kunne gi deg svar på alt du lurer på, og eventuelt hjelpe deg å søke en gjeldsordning, slik at du kan kvitte deg med gjelden. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei du må ha et overskudd etter fratrekk for bolig/livsopphold ( utgjør omlag 16 500) for og få trekk i lønn/ytelse. 

Men jeg vil minne om at intet til utlegg ikke gjør at gjelden forsvinner. Den fortsetter å vokse og intet til utlegg er et 10 års fristavbrudd ifh foreldelse. 

Anonymkode: 10c6c...2a7

Skrevet

Be om rentefrys 

Gjest Ally02
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei du må ha et overskudd etter fratrekk for bolig/livsopphold ( utgjør omlag 16 500) for og få trekk i lønn/ytelse. 

Men jeg vil minne om at intet til utlegg ikke gjør at gjelden forsvinner. Den fortsetter å vokse og intet til utlegg er et 10 års fristavbrudd ifh foreldelse. 

Selvom jeg er samboer og han har høyere inntekt enn meg?

Skrevet
Ally02 skrev (40 minutter siden):

Samboer har ingen plikt til å forsørge deg. Når du oppgir boutgifter, strøm, forsikringer (innbo) skal dette deles på to evt. må du dokumentere hva du betaler i leie med en husleiekontrakt hvis dere f.eks. bor i bolig som han eier. 

Gjest Ally02
Skrevet
Leo skrev (1 time siden):

Samboer har ingen plikt til å forsørge deg. Når du oppgir boutgifter, strøm, forsikringer (innbo) skal dette deles på to evt. må du dokumentere hva du betaler i leie med en husleiekontrakt hvis dere f.eks. bor i bolig som han eier. 

Okey. Vi bor begge hos moren hans. Betaler ikke leie eller noe

AnonymBruker
Skrevet
Ally02 skrev (2 timer siden):

Som samboere er den totale livsoppholdssatsen på omlag 17 000 og bolig på omlag 8400 dette deles så på to og din del vil være i overkant av 12 000. Altså overskudd over dette er tjenelig til utlegg. 

Har dere en skjev fordelig der han betaler langt mer og dere dokumenter dette så vil han ta mer av fellesutgifter og du få mere tjenelig til utlegg. 

Hvis dere er samboere med mulighet så ville jeg inngått avtale om at samboer betaler fellesutgifter i noen mnd slik at du får nedbetalt det du har av gjeld på ordinært vis, slik unngår du at det går til namsmannen for så å bli avgjort med intet til utlegg, som blir glemt helt til du får nye påminnelser om noen år og vips har gjelden rukket å rente på seg til det dobbelte. Forsinkelses renten ligger på 11,75 ( om ikke annet gjerne høyere renter er avtalt) nå noe som får fart på utestående beløper.

Alternativt to - øk inntekt for alt det er verdt og som en selvfølge i begge tilfeller slutt å sett deg i mere gjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Min eks er som deg ts. Han har masse inkasso gjeld og alt blir trekt fra lønna. Han har flere saker på seg om en sak han har med meg begynner han å betale på i Desember i år. Da står mitt krav for tur til betaling. Da skal han betale på det i boen mnd før han da blir ferdig og begynner nedbetaling på neste sak. Din inkasso gjeld blir trukket enten litt og litt eller du får igjen på skatten og de tar alt.

Lønnet seg veldig å betale fakturaene sine i tide.

Anonymkode: 9fbfc...40a

AnonymBruker
Skrevet
Ally02 skrev (På 13.7.2023 den 15.32):

Jeg fikk brev ista fra lowell at de har sendt videre en sak jeg har hos dem videre til namsmannen for evt trekk eller at dem skal ta eiendeler. 
Eiendeler og slikt har jeg ikke, så spørsmålet mitt er da om de kan trekke meg for penger når jeg får ca 11.000 i måneden? Jeg går på AAP og får 5770 kr hver 14 dag. 
Vil de da kunne trekke meg eller vil de da bli avslått av namsmannen frem til jeg får en høyere inntekt ?

ønsker ikke å få unødvendige kommentarer,jeg har inkasso gjeld og dette er noe som plager meg og stresser meg daglig siden jeg ikke får betalt det. 

Du må sende inn kontrakt på husleie, også skal du ha livsopphold. Ut fra hva du tjener er det neppe noe å trekke. Har du barn?

Anonymkode: f4037...96b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...