Gå til innhold

Dra i begravelse eller ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min manns slektning som jeg aldri har møtt har gått bort, og skal dermed begraves i morgen. Er det forventet eller upassende at jeg deltar? Jeg har som sagt aldri møtt personen, og jeg vil ikke trenge meg på, samtidig vet jeg ikke om det er rart hvis jeg ikke er der. Hva tenker dere? Min mann mener at det er opp til meg så blir jo ikke noe klokere av det.. 

Anonymkode: 517dc...241

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hvor nær slektning..

Anonymkode: 25311...28c

Skrevet

Du gjør ikke noe galt her samme hva du velger.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste til utlandet på kort varsel for å være med i begravelsen til en av min manns slektninger (inngiftet og ikke helt nær). Jeg stilte det samme spørsmålet til han den gangen, men hans familie var veldig på at det var viktig at jeg var med (de er i utgangspunktet ikke veldig begeistret for meg, men veldig opptatt av skikk og bruk). Så jeg dro nå av gårde, og følte at det ble satt pris på av dem som hadde mistet sin nærmeste (selv om jeg aldri hadde møtt dem før heller)

Anonymkode: b208e...7b5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Din mann kan gå. Jeg hadde ikke gått når det ikke har vært noen relasjon.

Anonymkode: 0688a...f95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du ikke kan gjøre feil her. Det er din manns slektning så det er ikke det minste rart hvis du møter opp, samtidig kjente du ikke selv personen så det er heller ingen som kommer til å reagere om du ikke kommer. Personlig hadde jeg dratt hvis det var her vi bor, men blitt hjemme om det innebar reising. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørs vel hvor nær slektning..

Anonymkode: 25311...28c

Ganske nær, men ikke kjernefamilie. Jeg kjenner forelderen til slektningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene er feil. Om du stiller, stiller du som støtte for/respekt for din mann/familien. Spiller ingen rolle om du selv har hatt en relasjon med den avdøde. 

Anonymkode: 929ba...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere årsaker til at man kan delta i begravelser/bisettelser. Både på grunn av egen relasjon til den avdøde, og/eller relasjon til en som sørger. 
Andre ganger stiller man bare opp for å støtte egen partner, feks, selv om man ikke har noen nær relasjon til verken avdød eller sørgende. 

Det er få feil man kan gjøre når man stiller i en begravelse/bisettelse.

Anonymkode: 82752...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett ikke rart når du går sammen med mannen din. Du dukker jo ikke opp alene.

Anonymkode: cade3...12d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at for min egen del hadde jeg satt pris på det om det var en av mine barn som døde og personer jeg kjente men som nødvendig ikke kjente barnet hadde kommet for min del. Tenkte mest på om noen i familien hans kan bli irritert fordi jeg er der. 

-TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å være med for å støtte partneren din. Det vil bare tolkes positivt.

(Om du ikke ønsker å være med, så skyld på jobben, ikke at du ikke kjente vedkommende.)

Anonymkode: 70771...bdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker også at for min egen del hadde jeg satt pris på det om det var en av mine barn som døde og personer jeg kjente men som nødvendig ikke kjente barnet hadde kommet for min del. Tenkte mest på om noen i familien hans kan bli irritert fordi jeg er der. 

-TS

Hvorfor i all verden skulle noen bli irritert på noen som kommer i en begravelse? Tror nok de har nok med seg og sitt og ikke levnet det en eneste negativ tanke. For de som er involvert legger knapt merke til hvem som er der.

Anonymkode: cade3...12d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vært i tvil - jeg hadde dratt.

Anonymkode: 5d44a...203

Skrevet

Er det en strågutt som har gått bort eller er det en høyt på strå? Kommer litt an på settingen her om det er noe poeng i å dra. Er dere av adelig herkomst ville jeg dratt, hvis ikke latt være.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

-TS

Du går fordi du vil støtte mannen din!

Anonymkode: e08a6...721

AnonymBruker
Skrevet

Når man er i sorg er man gjerne takknemlig for støtten uansett. Jeg husker ikke de fleste som kom i min søster sin begravelse. Jeg hadde ikke kapasitet til å ta det inn. Men at det kom støtte fra mange, også folk jeg ikke kjente - betydde mye.! Tenkte aldri at det var rart at noen kom.

Anonymkode: bdb2c...471

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begravet noen av mine nærmeste, blant annet mamma. 

Det er helt ok at nye kjærester og folk som ikke hadde møtt dem ble med, bare de ikke ble for påtrengende ved kondolanser.

Jeg tenkte heller ikke noe som helst over om de ikke ble med. 

Denne hadde jeg latt mannen avgjøre. "Samme for meg" folk orker jeg ikke, han må da ha en mening. 

Anonymkode: 68988...a9c

Skrevet

Min samboer mistet sitt søskenbarn for noen år siden. Jeg hadde aldri møtt den siden av hans familie, men var klar for å være med for å støtte samboeren min. 

Han såg ikke poenget i at jeg ble med siden jeg ikke hadde møtt søskenbarnet eller tanta og onkelen hans. Så jeg ble hjemme med barna 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer man på om man bør gå i en begravelse, bør man gå. 

(Lurer man på om man bør ta med en blomst eller gave til noen, bør man det. Lurer man på om man bør pynte seg litt, bør man det. Tre fine regler i livet og ikke noe mer å lure på).

Anonymkode: 3c29b...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...