Gå til innhold

Husker du lørdagsskolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk i første klasse, skoleåret 75/76 gikk vi på skolen annenhver lørdag.  

Nå har jeg diskutert dette med flere født samme år som meg fra andre steder i landet, men ingen av dem har opplevd å gå på skole på lørdagene, og mener jeg må huske feil, noe jeg vet at jeg ikke gjør!

Jeg vet at det i 1973 ble åpnet for å slutte med undervisning på lørdagene, men jeg vet også at dette ble innført til ulike tidspunkt rundt om i landet.

Mitt hjemsted var kanskje ett av de siste som gikk over til 5-dagers uke på skolen? 

Er det noen her som vet når deres kommune sluttet med lørdagsskole?

Anonymkode: d54f5...733

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg gikk i første klasse, skoleåret 75/76 gikk vi på skolen annenhver lørdag.  

Nå har jeg diskutert dette med flere født samme år som meg fra andre steder i landet, men ingen av dem har opplevd å gå på skole på lørdagene, og mener jeg må huske feil, noe jeg vet at jeg ikke gjør!

Jeg vet at det i 1973 ble åpnet for å slutte med undervisning på lørdagene, men jeg vet også at dette ble innført til ulike tidspunkt rundt om i landet.

Mitt hjemsted var kanskje ett av de siste som gikk over til 5-dagers uke på skolen? 

Er det noen her som vet når deres kommune sluttet med lørdagsskole?

Trodde jeg var en av de siste som gikk på lørdagsskole. Gikk der i første klasse i 72/73. 

Skrevet

Husker besteforeldrene mine fortalte at de gikk på skole om lørdagene og søndagskole, husker jeg syns synd på dem som aldri hadde fri fra skolen.  Ante ikke at det var lørdagsskole så sent som 70-tallet, foreldrene mine nevnte det aldri og de gikk på skole 60/70 tallet. 

Skrevet

Jeg gikk på lørdagsskole 72-73, tror det var siste året. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det var slutt på lørdagsskole i 67/68. Er født på 50 tallet, så husker at vi gikk på skole lørdager, men bare til kl 12 eller 13.

Anonymkode: 8129d...e95

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, husker ikke.

Anonymkode: 8d822...779

AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (5 timer siden):

Husker besteforeldrene mine fortalte at de gikk på skole om lørdagene og søndagskole, husker jeg syns synd på dem som aldri hadde fri fra skolen.  Ante ikke at det var lørdagsskole så sent som 70-tallet, foreldrene mine nevnte det aldri og de gikk på skole 60/70 tallet. 

Søndagsskole var jo ikke skole, så.

Anonymkode: 85bf3...5fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Søndagsskole var jo ikke skole, så.

Anonymkode: 85bf3...5fe

Jeg var et lite barn den gangen. 

Skrevet

Bodde i Oslo og på "min" skole sluttet vi med lørdagsskole i 1966. Var litt forskjellig når det var lørdagsslutt i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

jeg husker.

Bodde i Kristiansand.

Anonymkode: f340a...fc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lørdagsskolen opphørte i 1973

https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_utdanningshistorie

Men flere skoler sluttet med dette allerede på midten av 60-tallet

Anonymkode: cad8a...2b2

Som jeg skrev i første innlegg, det ble åpnet for å avslutte lørdagsskolen i 1973, men ikke alle kommuner innførte endringen  umiddelbart.  Her står det f.eks at i Oslo hadde alle barneskolene lørdagsfri fra og med skoleåret 73/74, og alle skolene, inkludert gymnaset fra 74/75.

Men jeg husket likevel litt feil, for jeg spurte foreldrene mine, og de bekreftet at jeg gikk på skole annenhver lørdag det første året, men jeg hadde en fridag i uken.  Jeg hadde altså 5-dagers uke tross lørdagsundervisning.

Ut i fra svarene her, og det jeg ellers har funnet på nettet, kan jeg konkludere med at skolen jeg gikk på var av de siste som hadde lørdagsundervisning.  :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena Freyja skrev (18 timer siden):

Ser man likevel på bilder fra tiden da man hadde elevdemonstrasjoner i byene i forbindelse med denne saken, protesterer elevene mot dette da de mener at kuttet vil senke kvaliteten på undervisningen, og ønsker skole også på lørdager ...

Anonymkode: 85a69...8db

Skrevet

Det gjorde vi i 1969. Da gikk jeg i 1. Klasse og var på skolen annenhver lørdag. Den ordningen ble fjernet hos oss da vi begynte i 2. Klasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...