AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Sønnen min ønsker å leie leilighet/bofellesskap sammen med kompiser. Men pr nå er det kun sovealkoven som er ledig. Det er altså et rom på bare 7 kvm uten vindu. Enn så lenge kun passiv ventilasjon under og over døra, ikke ut til friskluft, så lufting må skje gjennom å åpne døra. Antagelig må også døren også være på gløtt gjennom natten for å få nok luft inn. Heldigvis er det ventilasjonssystem i huset så innelufta generelt er god. De har fellesområde, men jeg kjenner sønnen min til å ønske å være endel på eget rom med dataen sin. Jeg er bekymret for om det vil bli uutholdelig tett på rommet? Og lurer på om noen har erfaring med å ha oppholdsrommet/hybel som dette? Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #2 Skrevet 13. juli 2023 Det er selvfølgelig ikke lov å leie ut dette "rommet", da det ikke tilfredstiller kravene for varig opphold. han må finne seg et annet sted å bo. Anonymkode: f042c...5e7 14 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er selvfølgelig ikke lov å leie ut dette "rommet", da det ikke tilfredstiller kravene for varig opphold. han må finne seg et annet sted å bo. Anonymkode: f042c...5e7 Selvfølgelig. Er ikke utleier som leier ut rommet som en sovealkove. Det er kompisgruppa som forsøker å finne løsninger, noe som er helt opp til dem over hvordan de fordeler seg i leiligheten. Men var ikke det jeg lurte på. Derimot noens erfaringer. Ser at sovealkover har blitt mer og mer vanlige når folk både leier ut og selger. Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 Han kan selvfølgelig ikke bo der! Dette er en gylden anledning til å lære sønnen din og være en ansvarlig voksen. Anonymkode: 1d80f...c82 2
Siljes_tanker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 Du er bekymret for tett luft, men faren for brann går helt fint..? 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 Jeg eier leilighet i Oslo med sovealkove på 7 kvadrat, og det er nok til en liten dobbeltseng og et smalt nattbord. Men hadde aldri kjøpt leilighet med sovealkove dersom det ikke var vindu som vendte mot balkong eller bakkeplan. Det er én enkel årsak til dette - nemlig brannsikkerhet. Lufting er sannsynligvis også et problem, men det burde være underordnet i den store sammenhengen. Synes at du har et veldig rart fokus… Regner med at han er voksen og at du ikke kan nekte ham å flytte inn dersom han vil. Men jeg håper for guds skyld at det er røykvarslere og sprinkleranlegg i hele leiligheten. Har ikke barn selv, enda. Men når den dagen kommer ville jeg ha slått meg skikkelig vrang dersom poden fant på at han skulle flytte inn i en sovealkove uten gode rømningsveier. Synes at det er ille nok med de sovealkovene som har vindu som ikke vender ut mot balkong / gateplan. Kort oppsummert - har bare gode erfaringer med sovealkove selv, men man må da selvsagt ha rømningsveier 😳 Anonymkode: bea72...6af 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Han kan selvfølgelig ikke bo der! Dette er en gylden anledning til å lære sønnen din og være en ansvarlig voksen. Anonymkode: 1d80f...c82 Sønnen min er 23. Har allerede bodd ett år i et annet bofellesskap. Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #8 Skrevet 13. juli 2023 5 minutter siden, Siljes_tanker said: Du er bekymret for tett luft, men faren for brann går helt fint..? Ja det går helt fint..? For en idiotisk troll kommentar. Det er sprinkelanlegg i alkoven og i rommet utenfor. Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #9 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det går helt fint..? For en idiotisk troll kommentar. Det er sprinkelanlegg i alkoven og i rommet utenfor. Anonymkode: fbed9...3f5 Pass litt på uttrykkene dine når du selv ikke skjønner konseptet rømningsvei. Sprinkelanlegg, du liksom, sitte i alkoven og puste inn giftig røyk de venter på at sprinkelanlegget skal slukke brannen utenfor døra? Anonymkode: d5d18...5f6 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 Det kommer til å bli kjempe tett med luft så døren må nok stå mer enn på gløtt, så privatliv kommer han ikke til å få. Sånn sett så er det vel ikke lov å sove på det rommet. rommet har ikke rømningsvei i forhold til brann noe som er veldig viktig å ha. Om det begynner å brenne så er det ikke sikkert barnet ditt kommer seg ut uten rømningsvei på rommet. Rommet er en kjempe risiko i forhold til brann og utleier vil faktisk få problemer for dette under brannrunder. Etter å ha vært i brann selv så skjønner jeg faktisk ikke at det er mulig å vurdere det en gang. Anonymkode: 49f65...3c8 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg eier leilighet i Oslo med sovealkove på 7 kvadrat, og det er nok til en liten dobbeltseng og et smalt nattbord. Men hadde aldri kjøpt leilighet med sovealkove dersom det ikke var vindu som vendte mot balkong eller bakkeplan. Det er én enkel årsak til dette - nemlig brannsikkerhet. Lufting er sannsynligvis også et problem, men det burde være underordnet i den store sammenhengen. Synes at du har et veldig rart fokus… Regner med at han er voksen og at du ikke kan nekte ham å flytte inn dersom han vil. Men jeg håper for guds skyld at det er røykvarslere og sprinkleranlegg i hele leiligheten. Har ikke barn selv, enda. Men når den dagen kommer ville jeg ha slått meg skikkelig vrang dersom poden fant på at han skulle flytte inn i en sovealkove uten gode rømningsveier. Synes at det er ille nok med de sovealkovene som har vindu som ikke vender ut mot balkong / gateplan. Kort oppsummert - har bare gode erfaringer med sovealkove selv, men man må da selvsagt ha rømningsveier 😳 Anonymkode: bea72...6af Begrepet sovealkove blir ofte brukt fordi det ikke er vindu i rommet. Enten kun vindu ut til stue, eller det er en slags hems. Og der "rommet" derfor ikke kan godkjennes som et rom. Hvis rommet er 7 kvm og har vindu er det nok et lite soverom du har, ikke en sovealkove. Sovealkover er mer et "hjørne av stua" enn et rom, og det er ikke noen andre brannforeskrifter enn om det faktisk var å bo i hjørnet av fellesstua. Han må uansett ha åpen dør for lufting. Er også sprinkelanlegg. Hvorfor synes du jeg har et rart fokus når jeg forsøker å forhøre meg for å kanskje måtte fraråde dette på det sterkeste? Hørtes det ut som det er jég som tvangsflytter noen til en sånn løsning? Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig. Er ikke utleier som leier ut rommet som en sovealkove. Det er kompisgruppa som forsøker å finne løsninger, noe som er helt opp til dem over hvordan de fordeler seg i leiligheten. Men var ikke det jeg lurte på. Derimot noens erfaringer. Ser at sovealkover har blitt mer og mer vanlige når folk både leier ut og selger. Anonymkode: fbed9...3f5 Det er ikke en sovealkove så lenge det er dør inn til rommet. Da er det en bod. Sønnen din skal selvfølgelig ikke bo i en bod. Det skjønner du jo. Anonymkode: b670e...e69 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #13 Skrevet 13. juli 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Pass litt på uttrykkene dine når du selv ikke skjønner konseptet rømningsvei. Sprinkelanlegg, du liksom, sitte i alkoven og puste inn giftig røyk de venter på at sprinkelanlegget skal slukke brannen utenfor døra? Anonymkode: d5d18...5f6 Hvor ville rømningsveien vært om sovealkoven var bak en bokhylle? Det finnes ingen forbud mot å sove på stua. Skjønner ikke hvorfor kommentere som et troll når jeg spør etter erfaringer. Anonymkode: fbed9...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke en sovealkove så lenge det er dør inn til rommet. Da er det en bod. Sønnen din skal selvfølgelig ikke bo i en bod. Det skjønner du jo. Anonymkode: b670e...e69 Fin kommentar, tusen takk. Er ikke så lett å råde over voksne folk. Det skjønner kanskje du? Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #15 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fin kommentar, tusen takk. Er ikke så lett å råde over voksne folk. Det skjønner kanskje du? Anonymkode: fbed9...3f5 Vel, det virker ikke akkurat som om du gjør noe særlig innsats når du ikke forstår såpass. Og hvorfor gidder du å opprette en tråd for å bare krangle med alle som kommer med fornuftige svar på det du spør om? 😂 Du sitter og forsvarer at sønnen din skal risikere å brenne inne i en bod liksom. Skjønner jo hvorfor han ikke klarer å vise mer fornuft. Hadde det vært min sønn hadde jeg sagt at hvis du begynner å sove i en bod så ringer jeg brann- og redningstjenesten for kontroll samt varsler huseier om at leiligheten hans leies ut ulovlig. Noen av oss har såpass handlekraft og omtanke for barna våre. Anonymkode: b670e...e69 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #16 Skrevet 13. juli 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer til å bli kjempe tett med luft så døren må nok stå mer enn på gløtt, så privatliv kommer han ikke til å få. Sånn sett så er det vel ikke lov å sove på det rommet. rommet har ikke rømningsvei i forhold til brann noe som er veldig viktig å ha. Om det begynner å brenne så er det ikke sikkert barnet ditt kommer seg ut uten rømningsvei på rommet. Rommet er en kjempe risiko i forhold til brann og utleier vil faktisk få problemer for dette under brannrunder. Etter å ha vært i brann selv så skjønner jeg faktisk ikke at det er mulig å vurdere det en gang. Anonymkode: 49f65...3c8 Det ble overraskende mange sure kommentarer til dette spørsmålet. Har antagelig formulert meg som om det er jeg som forsøker å flytte et barn til en slik løsning. Det er en mann på 23 år som allerede har bodd hjemmefra ett år. Jeg forsøker å fraråde dette. Han har undersøkt selv om det er vistnok lov. Sier han skal holde ut å mangle det privatlivet. Anonymkode: fbed9...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #17 Skrevet 13. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det virker ikke akkurat som om du gjør noe særlig innsats når du ikke forstår såpass. Og hvorfor gidder du å opprette en tråd for å bare krangle med alle som kommer med fornuftige svar på det du spør om? 😂 Du sitter og forsvarer at sønnen din skal risikere å brenne inne i en bod liksom. Skjønner jo hvorfor han ikke klarer å vise mer fornuft. Hadde det vært min sønn hadde jeg sagt at hvis du begynner å sove i en bod så ringer jeg brann- og redningstjenesten for kontroll samt varsler huseier om at leiligheten hans leies ut ulovlig. Noen av oss har såpass handlekraft og omtanke for barna våre. Anonymkode: b670e...e69 Jeg krangler ikke på svarene. Kun måten svarene blir sagt på. Jeg er i en ganske fortvilet situasjon da forsøker å hindre han i dette. Derfor ville forhøre meg om det han sier virkelig er levelig. Det hadde jo vært mulig å bare helt nøytralt svar at "nei det MÅ du hindre ham i, pga ... " diverse argumenter. I stedet er det hånlige og ironiske svar. Og det er rart, fordi det er ikke nødvendig. Anonymkode: fbed9...3f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #18 Skrevet 13. juli 2023 Her er en link han har henvist til ang lovlighet https://www.godepengevaner.no/hva-er-en-sovealkove/ Men jeg kunne jo sagt takk for all spydighet og sende kommentarene videre til ham selv, kanskje det hjelper Ts Anonymkode: fbed9...3f5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #19 Skrevet 13. juli 2023 Har sett og hørt så mange bo/leve/sove i slike løsninger i storbyene at det er neppe ulovlig. Heller ikke noe mer brannfarlig enn om det ikke var alkove/vegger rundt, forheng eller dør. Men det er enten ikke noe privatliv, eller elendig luft, og det er kanskje vanskelig å se for seg på forhånd når optmismen råder. Kanskje tipse om å forsøke å bo på stua hos noen først, for å prøve det? Anonymkode: bae57...423
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #20 Skrevet 13. juli 2023 Sånt er veldig individuelt. Jeg personlig er helt avhengig av frisk luft når jeg sover (vi avgir mye fukt), hvis ikke får jeg hodepine og føler meg groggy hele dagen etter. Mens andre igjen bryr seg ikke. Som en kriseløsning er det vel ok, men prisen bør også gjenspeile mangelen på privatliv, lufting etc. Så kan han heller finne seg en bedre løsning på sikt? Anonymkode: 40198...ae7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå