AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Del Skrevet 13. juli 2023 Han er 5 måneder og jeg fullammer. Fra 4 måneder har jeg supplert med fast føde da han har virket sulten, og jeg har ikke følt at jeg har hatt nok melk (han har lagt greit på seg, men ligget under kurven hele veien). Han har aldri gulpet, jeg har aldri hatt brystspreng eller lekket melk, og han har ammet ekstremt hyppig (4 ganger på natt). Jeg har derfor gitt han litt økologisk hirsegrøt. Det står at man skal blande ut med morsmelk, men jeg har så knapt med melk og han ammer så ofte at jeg har aldri klart å pumpe ut noe særlig. Så jeg har blandet ut med økologisk havremelk (Anglamark, ikke beriket). Han får en porsjon grøt til dagen. Gir også litt avokado/banan utenom. Nå sa helsesøster at det burde jeg ikke gjøre, at jeg heller skal blande grøten med vann. At man ikke bør gi plantedrikk før de er 10 måneder. Jeg leser at dette er pga at ungen kan få for lite næring. Men dette er jo ulogisk - det er jo mer næring i havremelk enn i vann?? Anonymkode: f30b8...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #2 Del Skrevet 13. juli 2023 Det er vel av samme grunn de ikke skal ha kumelk. Det er ikke riktig nok næring i kumelk, så de vil ikke at det skal ta plass i magen for mat som er bedre for barnet, som morsmelk eller morsmelkerstatning. Hvis du absolutt ikke vil bruke vann, så bruk mme Anonymkode: 55b18...c89 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Del Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vel av samme grunn de ikke skal ha kumelk. Det er ikke riktig nok næring i kumelk, så de vil ikke at det skal ta plass i magen for mat som er bedre for barnet, som morsmelk eller morsmelkerstatning. Hvis du absolutt ikke vil bruke vann, så bruk mme Anonymkode: 55b18...c89 Ja, jeg ser argumentet. Poenget er at å bytte ut havremelk med vann fører jo til enda mindre næring til barnet. Da burde rådet være å bytte ut havremelka med erstatning. Anonymkode: f30b8...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Del Skrevet 13. juli 2023 Bruk heller morsmelkerstatning. Anonymkode: 5e628...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Del Skrevet 13. juli 2023 Du fullammer jo ikke så lenge du supplerer med grøt ol…. Anonymkode: b4384...723 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Del Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg ser argumentet. Poenget er at å bytte ut havremelk med vann fører jo til enda mindre næring til barnet. Da burde rådet være å bytte ut havremelka med erstatning. Anonymkode: f30b8...436 Forskjellen blir vel at vann ikke metter - mens havremelken metter mer enn næringen den gir. Synes du generelt det er vanskelig å stole på fagfolk, ts? Og hvorfor spør du heller på et forum enn å spørre helsepersonell som har brukt flere år av livet sitt på å lære seg akkurat dette? Anonymkode: 2ce0a...6ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Del Skrevet 13. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg ser argumentet. Poenget er at å bytte ut havremelk med vann fører jo til enda mindre næring til barnet. Da burde rådet være å bytte ut havremelka med erstatning. Anonymkode: f30b8...436 Det er fordi vann ikke tar opp plassen til f.eks jern. Det gjør kumelk og enkelte plantemelk Anonymkode: 2bbee...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #8 Del Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du fullammer jo ikke så lenge du supplerer med grøt ol…. Anonymkode: b4384...723 Og barnet ammer ikke, det dier. Anonymkode: 2fd20...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2023 #9 Del Skrevet 14. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 12.37): Han er 5 måneder og jeg fullammer. Fra 4 måneder har jeg supplert med fast føde da han har virket sulten, og jeg har ikke følt at jeg har hatt nok melk (han har lagt greit på seg, men ligget under kurven hele veien). Han har aldri gulpet, jeg har aldri hatt brystspreng eller lekket melk, og han har ammet ekstremt hyppig (4 ganger på natt). Jeg har derfor gitt han litt økologisk hirsegrøt. Det står at man skal blande ut med morsmelk, men jeg har så knapt med melk og han ammer så ofte at jeg har aldri klart å pumpe ut noe særlig. Så jeg har blandet ut med økologisk havremelk (Anglamark, ikke beriket). Han får en porsjon grøt til dagen. Gir også litt avokado/banan utenom. Nå sa helsesøster at det burde jeg ikke gjøre, at jeg heller skal blande grøten med vann. At man ikke bør gi plantedrikk før de er 10 måneder. Jeg leser at dette er pga at ungen kan få for lite næring. Men dette er jo ulogisk - det er jo mer næring i havremelk enn i vann?? Anonymkode: f30b8...436 Hvorfor introduserer du ikke mer fast føde? Grøt hoppet vi over her. Du kan koke grønnsaker , bland i en eggeplomme og en dæsj med rapsolje eller olivenolje å lag mos I grøten kan du også bruke nøttesmør (klumpefri peanøttsmør fra merket Skippy , eller annen klumpefri nøttesmør). Anonymkode: 615e5...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå