Gå til innhold

Vil ha 14 åringen hjemme når jeg sover.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sen ferie i år og har derfor ikke ferie enda, og jeg  legger meg ca klokken 22.00, jeg har en 14 åring som jeg vil skal komme hjem før jeg legger meg, hun kan selvfølgelig sitte oppe. Men så lenge jeg må tidlig opp og legge meg tidlig, får jeg ikke roen før hun er hjemme. Kall meg gjerne hønemor. men jeg klarer ikke å få roen til å sove om hun er ute. Er hun på overnatting er det noe annet. Er jeg urimelig? 

Anonymkode: 95e4e...293

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Kids trenger rammer og kunne følge regler som blir satt. 

Du bestemmer 😊

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. 14 åringen har da ikke noe med å fly ute etter at du har lagt deg. 

Anonymkode: b6112...e0a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på så mye; hvor dere bor, hvor hun er og hva slags personlighet hun har. 
Min 14 åring får komme hjem etter at jeg har lagt meg. Han er stort sett bare hos kompisen sin rett borti gata. 

Anonymkode: 4340f...c8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes kl 23-24 er ok i ferier, du får legge deg litt senere disse ukene?

Anonymkode: 88e8b...d5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes kl 23-24 er ok i ferier, du får legge deg litt senere disse ukene?

Jeg må opp klokken 5 om morgenen, når jeg skal på jobb..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med det er deg fra den andre tråden? Jeg kan forstå biten med å ville ha dem i hus før man legger seg. Jeg er nattugle så jeg har ikke den problemstillingen. Jeg er som sagt ganske liberal på innetider, men klarer heller ikke legge meg før alle er i hus, og helst i seng. Det siste går ikke alltid med en 17 åring, men stort sett, hun vil ha nattaklem fortsatt 😄 

Jeg ville kanskje tatt et kompromiss og sagt 22-23 ved behov, så kan du heller strekke din egen leggetid av og til. Dette regner jeg med vil fortsette å være en problemstilling utover høsten også, vet ikke når du tenker at det er greit at hun kommer hjem etter du har lagt deg? På et eller annet tidspunkt blir det urettferdig at dine søvnbehov skal styre alt (men ikke enda).

Anonymkode: 69065...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må opp klokken 5 om morgenen, når jeg skal på jobb..

Da må dere inngå et kompromiss noen uker da? Feks kl 23 når du er på jobb. 22 er tidlig nå i sommerferien, du klarer vel 1 time mindre søvn enn liten periode?

AnonymBruker
Skrevet

Ny tråd , fikk du ikke svarene du ønsker ?

Anonymkode: 25ecb...465

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Datteren min må komme hjem før jeg skal legge meg hvis jeg må legge meg før kl 23. Det har heller aldri vært noe problem. Sett deg ned med henne og forklar hvorfor det må være sånn. Det er ikke alltid de helt skjønner hvorfor vi gjør som vi gjør, men får man forklart det så godtar de det som regel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har sen ferie i år og har derfor ikke ferie enda, og jeg  legger meg ca klokken 22.00, jeg har en 14 åring som jeg vil skal komme hjem før jeg legger meg, hun kan selvfølgelig sitte oppe. Men så lenge jeg må tidlig opp og legge meg tidlig, får jeg ikke roen før hun er hjemme. Kall meg gjerne hønemor. men jeg klarer ikke å få roen til å sove om hun er ute. Er hun på overnatting er det noe annet. Er jeg urimelig? 

Det du må huske, ts, er at dine behov for å tekkes dine psykiske eller fysiske plager (og alvorlig engstelse er en plage) ikke må settes før barnets beste.

Er det krise om du sier «du må komme hjem til 22 fordi jeg antar du ikke er trygg etter 22»? Nei. Det gir barnet inntrykk av en verden som er farlig og kan antas føre til at barnet også tilnærmer seg livet med engstelse heller enn med glede, men det er jo «bare» en psykisk plage barnet, som mange med det (deg inkludert) kan leve greit med. Og det er - selvsagt - et usant verdensbilde. Men voksne lyver til barn hele tiden. Ønsker du ikke videreføre dine irrasjonelle redsler? Da kan du formidle at du gir etter for det du vet er en irrasjonell redsel. At du setter ditt behov for å tekkes dine psykiske plager over 14-åringens ønske om å tilbringe kvalitetstid med venner. Det er og bør vøre en prioritering som distanserer barnet fra deg. Men det er ditt nest beste alternativ.

Ditt beste alternativ? Å annerkjenne at dine irrasjonelle redsler ikke er relevant for god barneoppdragelse. Ta dem opp med din lege, ikke med ditt barn. Kort sagt: du tåler godt å være redd noen år av livet. Barnet bør ikke belemres med arven av dine redsler.

Anonymkode: 1c08e...e14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du må huske, ts, er at dine behov for å tekkes dine psykiske eller fysiske plager (og alvorlig engstelse er en plage) ikke må settes før barnets beste.

Er det krise om du sier «du må komme hjem til 22 fordi jeg antar du ikke er trygg etter 22»? Nei. Det gir barnet inntrykk av en verden som er farlig og kan antas føre til at barnet også tilnærmer seg livet med engstelse heller enn med glede, men det er jo «bare» en psykisk plage barnet, som mange med det (deg inkludert) kan leve greit med. Og det er - selvsagt - et usant verdensbilde. Men voksne lyver til barn hele tiden. Ønsker du ikke videreføre dine irrasjonelle redsler? Da kan du formidle at du gir etter for det du vet er en irrasjonell redsel. At du setter ditt behov for å tekkes dine psykiske plager over 14-åringens ønske om å tilbringe kvalitetstid med venner. Det er og bør vøre en prioritering som distanserer barnet fra deg. Men det er ditt nest beste alternativ.

Ditt beste alternativ? Å annerkjenne at dine irrasjonelle redsler ikke er relevant for god barneoppdragelse. Ta dem opp med din lege, ikke med ditt barn. Kort sagt: du tåler godt å være redd noen år av livet. Barnet bør ikke belemres med arven av dine redsler.

Anonymkode: 1c08e...e14

Hva faen???

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe problem? Hadde helt klart bedt 14 åring komme hjem til 22. Skal hun være hos andre etter det så er det pga overnatting. 

Har ingen ting ute å gjøre gatelangs på den tiden i alle fall. 

Anonymkode: e180b...62b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en mor som var sånn. Hatet henne lowkey. Men det hadde gått bedre hvis jeg fikk forklart hva som var så farlig

Anonymkode: 125b1...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon. Jeg står opp kl 4.30. Min 15 åring får være ute med venner til kl 24 hvis jeg vet hvor han er. De er greit og fornuftige gutter. 

Jeg våkner når han kommer hjem og han kommer inn på rommet og sier ifra om at han er hjemme 

Han skal jo få nyte sommeren og ferien selv om jeg jobber og må opp tidlig 

Anonymkode: 6c4ff...e3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er i samme situasjon. Jeg står opp kl 4.30. Min 15 åring får være ute med venner til kl 24 hvis jeg vet hvor han er. De er greit og fornuftige gutter. 

Jeg våkner når han kommer hjem og han kommer inn på rommet og sier ifra om at han er hjemme 

Han skal jo få nyte sommeren og ferien selv om jeg jobber og må opp tidlig 

Anonymkode: 6c4ff...e3a

Men jeg får ikke sove om hun ikke er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Synes 22 burde være et helt greit tidspunkt å være hjemme på for en 14-åring

Anonymkode: d416d...9c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En 14åring har ikke noe å reke ute for etter 22 uansett!

Anonymkode: bd52e...200

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt går det fint. Jobb er viktig for å ha råd til unger, mat, hus bil og ferie. Ute senere i helg, gjerne om du har fri. Viktig at de lærer seg å ta hensyn. Ikke alle har ferie og kan sove til langt på dag.

Anonymkode: bc594...d0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg får ikke sove om hun ikke er hjemme.

Jeg forstår deg, for jeg er sånn selv. Men likevel: Dette er ditt problem, og egentlig ikke noe som skal innvirke negativt på datteren din.

Nå er det såklart ingen krise at en 14åring må hjem til 22. Men samtidig synes jeg det er urimelig når begrunnelsen er at du personlig ikke finner roen. Og når tenker du å slippe opp?

For jeg er snart 50, mine barn voksne og jeg har det sånn fremdeles. Poenget mitt er at denne uroen må jeg selv ta ansvar for, uten at det "går utover" mine nærmeste. 

Kan dere avtale et par dager der hun får komme hjem senere, så får du øvd deg litt på å legge deg før hun kommer hjem? For i årene som kommer blir nok det mer aktuelt. 

Anonymkode: a7857...80e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...