Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble fortalt på flere UL at jeg ventet en liten gutt hvor det endret seg på sist UL da de ikke så noe som stakk ut lenger. Ble veldig skuffet og tok det ikke så fint, hadde veldig innstilt meg på at det kom en liten gutt. Er det stor sjans for å få svangerskapsdepresjon evt fødselsdepresjon pga dette? Erfaringer? Hadde lyst på jente opprinnelig så forstår ikke helt hvorfor jeg tok dette så tungt. 

Anonymkode: b4e29...287

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg sammen. 

Anonymkode: b8116...d5b

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange tråder om dette for tiden🙈

Anonymkode: 694b6...eeb

• Liker 1
Skrevet

Det er nok bare hormonene som forsterker skuffelsen. Det går over. Når babyen er ute elsker du den uansett ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjønn på babyen du får er virkelig helt uviktig - prøv å ikke henge deg opp i det.

Om du får en frisk og fin baby er du utrolig heldig. Og personlighet og kjemi spiller en større rolle for relasjonen dere imellom når barnet er større, enn hvilket kjønn barnet har.

Anonymkode: 5e5d7...0ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En depresjon kan ikke planlegges på forhånd den kommer bare. 

Gå å se litt på jenteting og prøv å snu tankene dine ❤️

Anonymkode: 375b4...909

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble fortalt på flere UL at jeg ventet en liten gutt hvor det endret seg på sist UL da de ikke så noe som stakk ut lenger. Ble veldig skuffet og tok det ikke så fint, hadde veldig innstilt meg på at det kom en liten gutt. Er det stor sjans for å få svangerskapsdepresjon evt fødselsdepresjon pga dette? Erfaringer? Hadde lyst på jente opprinnelig så forstår ikke helt hvorfor jeg tok dette så tungt. 

Anonymkode: b4e29...287

Jeg kan godt skjønne at det var tungt å høre. Jeg hadde selv blitt skuffet om det samme skjedde med meg. Når man blir fortalt kjønnet så begynner man jo å gi den lille en identitet, se for seg alt dere skal gjøre sammen, navn etc. Det går nok bedre bare du blir mer vant med tanken på en jente, men skjønner at det føles tungt å først få høre at en venter et bestemt kjønn, for å så senere få høre at det er det andre kjønnet. Men det går seg helt sikkert til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte en gang en fin ting om barseltårer som er ganske relevant her. Husker ikke hvor, men ett sted så så damene på det som et sunnhetstegn at man blir melankolsk og gråter litt etter fødselen. For selvfølgelig er man lykkelig over å møte den lille, men samtidig så sørger man over de den lille ikke ble. Dette var spesielt mtp kjønn. 

Anonymkode: 7c060...cb9

• Liker 2
Skrevet

Om du nå vil gå rundt resten av svangerskapet og er nedenfor at du får feil kjønn så vil du få det tøft etterpå 

• Nyttig 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Er dette første unge er du syk i hodet. Har du to jenter fra før, kan jeg forstå det.

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (1 minutt siden):

Er dette første unge er du syk i hodet. Har du to jenter fra før, kan jeg forstå det.

Hvorfor er det liksom greit om man har to jenter fra før? Dette hadde nemlig ingenting med kjønnet ts ønsket (hun ønsket egentlig jente, men at man har fått beskjed om ett kjønn, og så får man kontrabeskjed. Altså at ts nå hadde sett for seg og vent seg til tanken på en liten gutt, kanskje planlagt navn, og så får de plutselig motsatt beskjed. Man er jo ikke syk i hodet fordi man plutselig føler man ikke "kjenner" den lille der inne?

Jeg har også fått beskjed om at "dette må da være en gutt!" på offentlig tidlig ultralyd, og har egentlig ingen preferanse på kjønn, men merker jo at det blir rart om det plutselig er en jente. Vi har egentlig bestemt oss for navn, så jeg snakker av og til til magen med dette navnet, ser på lyseblå tepper og pynt til barnerommet (som ungen såklart kan få uansett kjønn). Så det ville jo føltes litt rart.

Jeg føler jeg på en måte er mer forberedt på muligheten til at OUL viser alvorlige avvik enn at det blir jente - selv om jeg såklart blir ekstremt glad om vi får vite at alt er bra, men at det er en jente. Men det er liksom ikke noe jeg stålsetter meg for i samme grad, nettopp fordi det ikke gjør noe. Så tror det hadde overrasket meg litt også, men jeg håper og tror at jeg ikke ville følt meg veldig skuffet

Ts: kanskje det lure er å ikke tenke så mye på kjønn før fødsel nå? I tilfelle det var på siste de så feil, eller var de helt sikre? Om de var ganske sikre ville jeg nok som folk foreslår over sett på søte jenteting, eller noe annet som fikk deg til å vende deg til tanken. Gi det litt tid - det er ingenting galt i å være skuffet, men du kommer nok til å elske den lille uansett<3

Anonymkode: 173c3...541

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre kommer på UL og får vite at babyen har alvorlige misdannelser. Så litt perspektiv her er kanskje nyttig for deg. 

Anonymkode: 76d9d...07b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å ikke få vite kjønn nettopp på grunn av dette. 

Anonymkode: 13922...936

• Liker 1
Skrevet

Livet er fult av uforutsette vendinger, man må fokusere på å være mer avslappet til det uventede. Holde litt løsere i styret. 

Vi ville ikke vite kjønn, for det skulle vi ta som det kom. Om barnet har ut eller innover tiss betyr da ikke så mye for hvilket menneske det er, man må se individet. Ikke at det er noen trøst, men det er så uendelig mye mer som kan bli annerledes en du har tenkt.... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skulle nesten vært sånn at man ikke fikk mulighet til å vite. 

Tenker at du kommer godt ut av dette. Det du er bevisst på/klar over, er det lettere med åpenhet rundt.  Ta deg noen samtaler med jordmor eller legen, for å evt  forebygge.

Ikke godt å bli overveldet av skamfulle/tøffe følelser, og det verste man gjør er å ignorere. Da kan det slå ut på måter som er uheldig. 

Ta vare på  deg selv :gruppeklem:

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg vil nekte å høre noe om kjønn før OUL. Det er nok sårt fordi du har begynt å se for deg barnet ts, det du går gjennom nå er en sorgprosess for barnet du ikke skal ha allikevel. Når den sorgen er bearbeidet vil du kunne se frem til den jenta som kommer 🥰

Anonymkode: 10917...e75

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du ble skuffet og det er lov å bli skuffet! Prøv å bearbeid og tenke litt gjennom hva det er som gjør deg skuffet. Noen ganger blir vi lei oss fordi ting ikke blir som forventet, uten noen egentlig annen grunn, og så viser det seg at det egentlig ble bedre! Mennesket er veldig opptatt av forutsigbarhet. Kanskje se på kjoler til småjenter og prøv å fokusere på det som er fint med jenter :) og hvor fint det er å få en frisk baby hvis det er tilfelle, hvor fint det blir for din mann å få en datter,  Søsteren min ble veldig skuffet når hun fikk høre at det ble gutt, men det gikk over før fødsel heldigvis, men hun fikk allikevel fødselsdepresjon da. Ta det som det kommer du, og be om hjelp hvis det blir veldig tungt, det er lov også før fødsel.

Anonymkode: 2905f...5a4

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man fastslår kjønn lenger. Det er jo stor mulighet for at ungen identifiserer seg som noe annet.

Gjest Refreng
Skrevet

Jeg tenker i familier der man tenker ekstremt kjønnsterotypisk som dette, så er det mer sannsynlig at barna deres vil føle seg som trans senere i livet. Da de ikke vil passe inn i de trange kjønnssterotypene. De er indivdier, men dere ser på dem som kjønn før de i det hele tatt er født. Kanskje blir sønnen din opptatt av å lese skjønnlitteratur og ønsker å forstår mennesker- kanskje blir sykepleier, lege eller psykolog. Kanskje dere kommer til å ha mange ting til felles. Men du har allerede bestemt deg for at det ikke vil skje for han er gutt og vil like gutteting.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/13/2023 at 2:20 PM, Lars1009 said:

Logg ut fra pcn og ta deg en bolle

Anonymkode: 182e1...9e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...