Gå til innhold

Innafor å la 5 åring stå opp å smøre frokost selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innafor å la en 5 åring, snart 6 åring smøre frokost selv og være litt oppe alene? Man ser at hun både føler mestring og spiser mer nå som hun har fått smøre selv de siste dagene. 

Anonymkode: dafc5...068

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Jeg heier på selvstendighet fra tidlig alder. 

Anonymkode: e5d61...424

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innafor å la en 5 åring, snart 6 åring smøre frokost selv og være litt oppe alene? Man ser at hun både føler mestring og spiser mer nå som hun har fått smøre selv de siste dagene. 

Selvfølgelig er det ok. Men da regner jeg med at f.eks brødskiver er ferdig oppskåret så ikke hun må håndtere skarpe kniver.

Anonymkode: de5db...7d3

• Liker 3
Skrevet

Eh ja, hvorfor skulle ikke det være innenfor? 

Her har barna gjort det fra 4 års alder. Eldste smører også matpakke selv til skolen, og har gjort det fra dag en i første klasse. Samme skal nr 2 når hen begynner på skolen og samme med nr 3.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Klart det er innafor. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Vår pleide å smøre seg mat i den alderen, uavhengig om vi var stått opp eller ikke. Var nok litt ekstra kos om vi ikke var stått opp og barnet kunne se litt på tv mens maten ble spist.

Anonymkode: ded7d...66e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh😩 skulle ønske min 5 åring kunne smøre sine egne skiver. (forsåvidt kan han det, men ikke finne fram brød og pålegg og sån selv 😑

Men her står jeg opp med minsten og smører frokost til han og setter på tv mens jeg slumrer på sofaen én time til.. Ikke helt det samme, men nesten der 🤞håper jeg en dag veldig snart får sove uavbrutt litt lenger i helgene 😅 ser ikke noe galt i det.. 

Anonymkode: e6a14...5e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh😩 skulle ønske min 5 åring kunne smøre sine egne skiver. (forsåvidt kan han det, men ikke finne fram brød og pålegg og sån selv 😑

Men her står jeg opp med minsten og smører frokost til han og setter på tv mens jeg slumrer på sofaen én time til.. Ikke helt det samme, men nesten der 🤞håper jeg en dag veldig snart får sove uavbrutt litt lenger i helgene 😅 ser ikke noe galt i det.. 

Ha noe klart til han i kjøleskapet? Ferdig smurt skive eller polarbrød, yoghurt, frukt e.l?

Anonymkode: 27158...b54

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg må bare spørre av barnløs nysgjerrighet 😂😅 hvorfor kan han ikke finne pålegg selv? er det ikke bare å vise hvor det er?

Anonymkode: 6dbfc...97a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter gjorde det også fra 4-5 års alderen. Hun elsket denne alenetiden og gjør det fortsatt. 

Anonymkode: 158fe...fca

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit noen dager innimellom. Men til vanlig synes jeg det er koselig for alle, og spesielt viktig med denne hyggekosen som barn, at man spiser sammen med noen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ja.

Anonymkode: 1c963...8ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har en egen beholder til pålegg, setter den nederst i kjøleskapet sammen med andre ting hun eventuelt kommer til å trenge ☺️ Og brød boks. Ikke vet jeg om det hjelper da ☺️ Men han er vell kanskje litt mamma dalt fortsatt 😂 Og vilja som er vond istedenfor 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bra det er innafor! 😁

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må bare spørre av barnløs nysgjerrighet 😂😅 hvorfor kan han ikke finne pålegg selv? er det ikke bare å vise hvor det er?

Anonymkode: 6dbfc...97a

Nei, si det. Har forsøkt, tror det står på viljen hans. Brød har vi alltid ferdig oppskjært så det skal egentlig være enkelt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en egen beholder til pålegg, setter den nederst i kjøleskapet sammen med andre ting hun eventuelt kommer til å trenge ☺️ Og brød boks. Ikke vet jeg om det hjelper da ☺️ Men han er vell kanskje litt mamma dalt fortsatt 😂 Og vilja som er vond istedenfor 😂

Ja står nok på viljen her og.. Liker å bli litt dullet med tror jeg 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i alle fall. Skar ei skive, ca. 1/2 cm tykk i ene enden og 5 cm tykk den andre enden😅 smurte på et sabla tykt lag nugatti, gikk inn i stua og såg på barne-tv til foreldrene mine stod opp. 

Anonymkode: 247ae...bcd

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, må du spørre om en 5-6-åring kan stå opp alene og smøre mat selv..? Selvfølgelig kan de det?

Anonymkode: 36c10...4c7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt greit noen dager innimellom. Men til vanlig synes jeg det er koselig for alle, og spesielt viktig med denne hyggekosen som barn, at man spiser sammen med noen.

Det går an å ha fellesfrokost senere?

Anonymkode: e5d61...424

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har mine gjort på fridager fra ca fire år. Fra 7-8 år har de blitt vekket før vi går på jobb og har stelt seg, laget frokost og matpakke før de har syklet eller gått til skolen.

Anonymkode: 035d3...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...