AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #1 Skrevet 13. juli 2023 Min eksmann står som medlåntaker på leiligheten min. Han gikk med på det for at barna og jeg skulle få lån til en stor nok leilighet. Jeg betaler selv alle utgifter som er knyttet til lånet. Han vil snart arve et gårdsbruk med stort vedlikeholdsetterslep. Vil jeg med han som medlåntaker hefte for evt gjeld og offentlige krav som måtte befinne seg i boet? Anonymkode: 4fef7...e60
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #3 Skrevet 13. juli 2023 Nei. Han er medlåntaker på ditt lån, dvs. at han hefter solidarisk med deg for akkurat dette lånet. Det gir ikke deg noen plikter overfor hans øvrige økonomi. Anonymkode: 61253...f80 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #4 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja. Anonymkode: 35767...e58 Hvorfor mener du det? Anonymkode: ba785...33c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #5 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Han er medlåntaker på ditt lån, dvs. at han hefter solidarisk med deg for akkurat dette lånet. Det gir ikke deg noen plikter overfor hans øvrige økonomi. Anonymkode: 61253...f80 Hvis han får gjeld som skal innkreves så vil de hente verdier hvor han eier verdier, jo. Anonymkode: 35767...e58
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #6 Skrevet 13. juli 2023 I praksis kan jo hans halvpart av deres felles bolig bli tvangssolgt. Det vil jo skape store issues for deg. Anonymkode: 22330...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #7 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis han får gjeld som skal innkreves så vil de hente verdier hvor han eier verdier, jo. Anonymkode: 35767...e58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I praksis kan jo hans halvpart av deres felles bolig bli tvangssolgt. Det vil jo skape store issues for deg. Anonymkode: 22330...9e8 Men eier han deler av leiligheten til ts eller står han bare som medlånetager på lånet? Anonymkode: 607f5...471 1
Million Skrevet 13. juli 2023 #8 Skrevet 13. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Anonymkode: 35767...e58 Nei. TS skriver at han er medlånetaker, ikke at han er medeier. Man kan stille som medlånetaker i boliglån uten å eie en eneste prosentandel av boligen. Det er helt vanlig. F.eks at unge voksne får foreldrene som medlånetakere, uten at foreldrene får noen eierandel overhodet av den grunn. Så ts, spørsmålet er om du skrev det som er 100% riktig i startinnlegget ditt. Er eksen KUN medlånetaker og kun det, eller har han signert noen kontrakt på boligen og står som deleier der også? EDIT; se innlegg 12, ny korrigerende post fra meg Endret 13. juli 2023 av Million 3
Myrmica Skrevet 13. juli 2023 #9 Skrevet 13. juli 2023 Eier han noe av boligen? Kan han ønske eller bli nødt til å selge sin del om han trenger penger til andre ting? I så fall kan du få et problem TS. Om han ikke eier noe av boligen spiller det ingen rolle hva han ellers gjør med sin økonomi. Om han har tatt opp lån på din bolig uten å eie noe, og det gjør det vanskelig å få lån til egen bolig/oppussing, så er det et stort problem for han, men strengt tatt ikke TS sitt problem.
Kokeplate Skrevet 13. juli 2023 #10 Skrevet 13. juli 2023 Nå står det i trådtittelen at han eier en part i boligen da.
Boetica Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 Du hefter ikke personlig for annen gjeld han påtar seg, nei. Dere er solidarisk ansvarlige for boliglånet og om han misligholder sin betaling, går banken på deg. Tvangssalg av bolig er siste utvei.
Million Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 Kokeplate skrev (26 minutter siden): Nå står det i trådtittelen at han eier en part i boligen da. Det har du rett i. Det sto ikke i innlegget, så det la jeg ikke merke til. Men da forandrer jo saken seg. Er han medeier og det er fri egenkapital å hente ved et tvangssalg, kan kreditorer i verste fall kreve boligen solgt, når de finner ut at han sitter på en slik verdi. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #13 Skrevet 13. juli 2023 Million skrev (7 timer siden): Nei. TS skriver at han er medlånetaker, ikke at han er medeier. Man kan stille som medlånetaker i boliglån uten å eie en eneste prosentandel av boligen. Det er helt vanlig. F.eks at unge voksne får foreldrene som medlånetakere, uten at foreldrene får noen eierandel overhodet av den grunn. Så ts, spørsmålet er om du skrev det som er 100% riktig i startinnlegget ditt. Er eksen KUN medlånetaker og kun det, eller har han signert noen kontrakt på boligen og står som deleier der også? EDIT; se innlegg 12, ny korrigerende post fra meg Står veldig tydelig at han eier en del av boligen, men det har du vel oppdaget nå. Anonymkode: 35767...e58
Million Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står veldig tydelig at han eier en del av boligen, men det har du vel oppdaget nå. Anonymkode: 35767...e58 Står i innlegget over ditt.... og korrigering/tillegg innredigert i mitt første innlegg i tråden. Så ja... Endret 13. juli 2023 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå