Gå til innhold

Greit eller ikke greit at barn spiser i sofaen mens de ser på TV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg er uenige. En av oss mener det er praktisk fordi barna er stille og lar oss voksne spise i fred. En av oss mener det lager masse flekker i sofaen + dårlige vaner ved at man ikke egentlig kjenner etter hva som spiser/ når man er mett. Vi blir ikke enige. Hvem har rett?

Anonymkode: 32f48...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser hva? Spesifiser.

• Liker 1
Skrevet

Begge to har rett.

Da barna mine var små så spiste vi vanlig middag på kjøkkenet. Brukte den tiden til å snakke om hvordan dagen hadde vært og annet som falt seg inn.

I helgen lagde vi stort sett «kosemat» og da spiste vi i stuen mens vi så film med barna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som har rett er det ungen fasit på, men ja det er klart det kan bli flekker og smuler i sofa, det er også sant at man ikke kjenner like godt når man er mett. 

Mine spiser aldri middag foran tv, det måltidet har vi sammen ved bordet, med unntak av hvis vi har pizza i helgen. 

Frokost spiser de ofte foran tv i hverdagen, kveldsmat også. 

Anonymkode: 95e49...13e

• Liker 2
Skrevet

Min spiser frokost og kvelds fremfor barnetv hver dag. Ser ikke på det som problematisk, han spiser bedre og det er viktige måltider (at han er mett før dagen starter og før natta starter). Ja, sofaen våres har flekker vi må fjerne i ny og ne, men det er virkelig ikke krise. 
Middag derimot synes jeg skal være felles og med rom for prat om stort og smått.

• Liker 2
Skrevet

Å spise foran TV, kan bli en skikkelig uvane. På lang sikt også negativt for helsen. Formdet første betyr det at en følger mindre med på maten, smaker, tekstur osv slik at en kan føle seg mindre fornøyd og mett etterpå (og dermed enklere spise mer enn en kanskje ville uten Tv). For det andre kan det oppstå en slags assosiasjon hvor Tv = spise. En vil utvikle tendenser til å ville,spise når Tv er på, fordi disse to tingene har blitt koblet sammen.

jeg har hatt flere kunder med mål om vektreduksjon, hvor kun en ting - ikke å spise foran tv - gav resultater, uten at vi en gang hadde begynt å se på hva kostholdet besto av. Å,være tilstedet i måltidene har utrolig mye mer å,si for apetittregulering og tilfredshet en hva folk flest er klar over 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det og står støtt i det, da spiste barnet mer så det synes fe som fulgte oss opp var helt supert.

mini spiser både frokost og kvelds foran tv som regel og koen middager

Anonymkode: 7b76a...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit her i huset. Har alltid spist måltider ved spisebordet. Har ikke noe med gris og flekker å gjøre, men barn bør være vant til å spise ved et bord, lære bordskikk osv. Da kan man ha dem med på kafe og restaurant uten problemer. Og jeg syns det er viktig med det sosiale rundt et måltid.

Anonymkode: 20267...e71

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre spiser kvelds foran tv, men ikke i sofaen. De har  egne barnestoler.

Anonymkode: 4f9f2...feb

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Da ville jeg latt de spise foran bordet sammen med dere, og la de se TV ettterpå så dere kan da spise i fred.

Å bruke TV når dere har et problem med spisetid er uansett ikke en bra måte å løse problemer på

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er flekker i sofaen som er det største problemet, så kan man jo legge et pledd eller badehåndkle der.

Anonymkode: 21f53...b36

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke greit her i huset. Har alltid spist måltider ved spisebordet. Har ikke noe med gris og flekker å gjøre, men barn bør være vant til å spise ved et bord, lære bordskikk osv. Da kan man ha dem med på kafe og restaurant uten problemer. Og jeg syns det er viktig med det sosiale rundt et måltid.

Anonymkode: 20267...e71

Tja, våre barn oppfører seg ikke som apekatter ute blant folk ellers selv om de spiser frokost og kvelds foran tv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man som hovedregel burde spise sammen med barna sine, uavhengig av hvor det spises. 

Anonymkode: 8797e...805

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En sjelden gang, f.eks pizza på en lørdags kveld. Ellers sitter familien samlet ved bordet til alle måltider. Man setter ikke barn foran tv mens en selv sitter ved bordet for «få spise i fred».

Anonymkode: d9bc4...306

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit innimellom, men ikke hver dag. 

Anonymkode: ee2fe...9f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser alle måltidene i sofan. Ble rett og slett en vane etter at mannen var operert, fordi han trengte å sitte i godstolen sin. Også finner vi ikkje gode nok spisestuestoler for at han skal ha et ok måltid ved bordet. 

Anonymkode: 9035d...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ugreit. Barn trenger å fokusere på en ting av gangen og de trenger ro i sjela. Tv-en er problemet, ikke spisinga i sofaen.

Anonymkode: 36b3c...84a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dere har «rett» og det at to voksne mennesker med flere enn ett barn tror en diskusjon handler om å ha «rett» og ikke om å tilegne seg andre menneskers synspunkter? Det er ikke bra, ts. En diskusjon handler alltid om å lære, aldri om å ha rett.

Så - kan barn spise i sofaen? Hvorfor ikke? Så legen de ikke ødelegger sofaen ser ingen her problemet. Lærer de ikke å «sitte tålmodig og holde kjeft mens voksne snakker over hodet på dem» av å spise i sofaen? Nei. Men det, ts (og flere her på kg) er jo ikke noe man ønsker å lære barn man faktisk liker, er det? ;) Er det viktig å i løpet av en normal dag ha en god samtale - også med barn - om dagen deres og tankene deres og opplevelsene deres? Ja. Trenger den å foregå over matbordet? Nei. Detn samtalen kan like godt foregå mens familien sammen tar oppvasken, går tur med hunden eller sitter i hagen. Må foreldre både lære barn tålmodighet og normalt spise-vett? Ja. Må dermed barn spise korrekt som om de var på restaurant hver dag? Nei. De fleste voksne spiser så rotete som det er sosialt akseptabelt der og da. Vi spiser med fingrene hjemme, og jeg evner likevel se at jeg ikke skal gjøre det på 3-retters middag med kollegaer. Det samme gjør barn. Barn er små mennesker, ikke idioter.

Så hvem av dere har rett? Ingen, som alltid i en god diskusjon. (Det er kun under krangler, i dysfunksjonelle forhold der en partner er opptatt av kontroll, ikke likeverd, at folk fokuserer på å «ha rett». Så juster innstilling, og lær ungene dine samme viktige livslærdom. Det med maten? Går seg til. Det med «rett i krangel»? Urovekkende)

Anonymkode: d8f75...564

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som har et barn som nesten ikke spiser. Hvis det får se tv spiser det mer. Så de gjør det for at barnet ikke skal bli undervektig.

Vi har et barn som heller trenger å kjenne etter metthetsfølelse så vi gjør ikke det

Anonymkode: 7ca45...432

Skrevet

Synes det er greit av og til å kose seg med noe godt foran tv. Men måltider synes jeg somoftest skal spises sammen rundt et bord

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...