AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Del Skrevet 12. juli 2023 De 4 siste årene har jeg slitt psykisk av og på. Trener jogging samt gåturer. I gode perioder har jeg merket fremgang på fart/tid og i dårlige noe tilbake (sannsynligvis trent mindre da) Nå derimot er jeg i en ganske tung/ alvorlig fase psykisk. Nært familiemedlem har fått dødsdiagnose. Jeg er i kjelleren....alt er tungt og når jeg skulle ta meg en liten tur igår føltes det som aldri hadde jogget noen gang! Total slapp, tom og ødelagt. Jeg trodde trening skulle hjelpe på psyken, få meg til å være styrket gjennom det som venter. Eller sier kroppen stopp når det er for tøft? Anonymkode: 5c5b5...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Del Skrevet 12. juli 2023 Vel. Trening er selvfølgelig ingen magisk lykkepille for akutte psykologiske problemer eller sorgreaksjoner. Da forventer du for mye av fysisk aktivitet. Og ja, kroppen kan si stopp når det er for tøft. Det er ikke trening du trenger akkurat nå, men kanskje det vil hjelpe deg om en uke eller to. Jeg har trent regelmessig i over 10 år. Jeg VET at det hjelper på psyken min jevnt over. Men i løpet av disse årene så har jeg mistet kjære, vært gjennom samlivsbrudd, mistet jobb, begynt i ny jobb - alle vanlige bergedaler i livet. Noen ganger har jeg grått meg gjennom en løpetur, andre ganger har jeg tatt pause for å hente meg inn. Da jeg mistet en nær venninne for to år siden så mistet jeg også matlyst i en periode, og da visste jeg at trening var det minst smarte jeg kunne drive på med da energireservene var på 0. Så tok pause noen uker. Og kom i gang igjen da jeg var sterkere. Sier kroppen stopp så pauser du. Men ikke stopp for godt. Anonymkode: 7f74a...8c5 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippijei Skrevet 12. juli 2023 #3 Del Skrevet 12. juli 2023 Det er helt naturlig at trening føles tungt av og til, det svinger. Har jeg en tung dag kan jeg bruke flere minutter lengre på samme løype. Det viktigste er effekten etterpå, ikke nødvendigvis under for min del. Følelsen av å ha vært ute og i aktivitet. Om du er helt nedkjørt er det lov å ta en liten pause, men prøv å hold deg i gang og heller tren litt lettere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Del Skrevet 12. juli 2023 Ta deg en gåtur i stede. Ro ned og aksepter at ting er tøft nå. Anonymkode: 748a5...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Del Skrevet 12. juli 2023 Jeg synes trening har motsatt effekt. Blir sint og lei meg etter trening, alltid. Anonymkode: 60431...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 12. juli 2023 #6 Del Skrevet 12. juli 2023 Trening er overvurdert som mirakelkur for mentale vansker. Noen ganger føler man at tungheten man opplever når man løper, representerer hvordan livet er ellers. Tungt og jævlig. Blir litt sånn forsterkende følelse av at ting er tungt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Del Skrevet 12. juli 2023 BerntHulken skrev (9 minutter siden): Trening er overvurdert som mirakelkur for mentale vansker. Noen ganger føler man at tungheten man opplever når man løper, representerer hvordan livet er ellers. Tungt og jævlig. Blir litt sånn forsterkende følelse av at ting er tungt. Andre ser på disse følelsene ila en økt som forløsende. Og uansett: man gjør noe bra for den fysiske helsen, man tåler å ha det tungt i en halvtime- time som etterpå kan gi en god mestringsfølelse. Trening er ingen mirakelkur for psykiske vansker, men det er heller ingenting annet. Så da er det bedre å være i aktivitet, det man klarer, for å gjøre noe som er gratis, selvdrevent og bra for kroppen. Anonymkode: 7f74a...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Del Skrevet 12. juli 2023 BerntHulken skrev (17 minutter siden): Trening er overvurdert som mirakelkur for mentale vansker. Noen ganger føler man at tungheten man opplever når man løper, representerer hvordan livet er ellers. Tungt og jævlig. Blir litt sånn forsterkende følelse av at ting er tungt. Trening er ikke overvurdert, men man bør finne ut hva man liker som også gir mestringsfølelse. Og så må man holde på lenge nok. Det er ofte tungt i begynnelsen før man har fått inn vanen og rutinene på treningen. For meg hjelper trening å holde alvorlige psykiske symptomer i sjakk. Har fått tilbakemelding fra psykolog om at jeg har hatt en utrolig progresjon i behandlingen etter at jeg begynte med trening. Anonymkode: 5216c...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 12. juli 2023 #9 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trening er ikke overvurdert, men man bør finne ut hva man liker som også gir mestringsfølelse. Og så må man holde på lenge nok. Det er ofte tungt i begynnelsen før man har fått inn vanen og rutinene på treningen. For meg hjelper trening å holde alvorlige psykiske symptomer i sjakk. Har fått tilbakemelding fra psykolog om at jeg har hatt en utrolig progresjon i behandlingen etter at jeg begynte med trening. Anonymkode: 5216c...25a Jeg er i god fysisk form, løper 2-3 ganger ukentlig. Men noen ganger føles det negativt å trene. Livet er tungt, beina er tunge. Merker ikke de store fordelene psykisk. Kun at jeg registrerer at det er progresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Del Skrevet 12. juli 2023 For det første, ja, kroppen sier veldig ofte i fra når man har det tøft psykisk. Utbrenthet er typisk hvor man har slitt seg så ut psykisk, at kroppen ikke klarer noe mer. For det andre, dagsformen vil alltid kunne variere veldig, uansett. Det trenger ikke være noe psykisk bare fordi man ikke orker trene en dag. Jeg har enkelte dager hvor kroppen bare sier stopp, og det tar jeg hensyn til. Jeg jogger en god del, og trener styrke 2-3 ganger i uka. De fleste øktene mine er på 1-1,5 timer. Og noen dager så kjenner jeg på første repetisjon at det ikke er dagen for trening. De fleste dager er 5km jogging lett som bare det, men noen ganger går jeg tom etter 2-3 km. Trening er for de fleste veldig positivt for psyken. Men det er like viktig ta vare på treningsgleden, og la kroppen få snakke. Er man tom, så er det bedre gi seg. Anonymkode: 43406...4c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. juli 2023 #11 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) Jeg har ikke psykiske problemer, men kan allikevel være tung til sinns av og til. Jeg tror egentlig ganske lette sykkelturer med lekne aksellerasjoner her og der er det som bygger mest glede og godfølelse. En helg syklet jeg 11 timer. Det var for mye og jeg mistet lysten til å trene de påfølgende 4 dagene. Dag 5 kjørte jeg maks i en snau time, satte personlig rekord og var igjen tom for overskudd dagen etter. Mye eller veldig hard trening kan ta overskuddet mitt, mens lett og leken trening gir direkte glede for meg. Jeg kommer til å balansere det litt og unngå å bli fryktelig sliten mer enn maks to dager på rad. Neste gang jeg blir veldig sliten så blir det lett økt dagen derpå. Eller hviledag. Endret 18. juli 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå