Gå til innhold

Har ikke tenåringsjenter mannlige musikkidoler lengre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barn/tenåring på 80 tallet og veldig musikk interressert.

Da jeg var 10-11 år oppdaget jeg Blondie og Debbie Harry som var veldig kule og spilte tøff musikk .

Så Kate Bush som hadde stilige gevanter og veldig rar stemme, og etter det Toyah med knall oransje hår som lespet, men var tøff.

Så kom puberteten og musikkprogrammer på tv, og jeg slukte alle mannlige artister rått, så lenge de var unge, pene og flinke til å synge/spille..

U2, Michael Jackson og Limahl, men så oppdaget jeg Duran Duran som jeg ble ekstremt forelsket i, kjøpte alle kassettene og tapetserte rommet mitt fra topp til tå med plakater av de.

Kjøpte alle utenlandske popblader, meldte meg inn i fanklubben, gråt når de fikk seg ny dame og ble enda mer forelsket når de ble single. Stakk av for å se de spille i Oslo og besvimte foran scenen.

Innimellom var jeg forelsket i guttene i Wham, David Bowie, Depeche Mode og slik fortsatte det til jeg var nesten 20 år.

Er tante til to jenter som nettopp har kommet ut av tenårene, bonusmor til ei som nettopp har fylt 14 og kjenner døtrene til venner som er i tenårene, og felles for de er ikke at de er forelsket i mannlige artister, men har kvinnelige artister som sine idoler.

Ikke på grunn av musikken, men liker klærne, håret og sminken deres, og ønsker å se slik ut som de.

Er dette et resultat av det utseendefokuserte samfunnet vi lever i?

Anonymkode: 7162b...805

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi man dysser veldig ned fokuset unge jenter måtte ha mot eldre gutter/menn. Eldre menn skal ikke se på unge jenter i dag, det er jo bare overgripere som gjør det.

Jeg tror nok det påvirker jentene. At de ikke ser mot eldre på samme måte lenger, fordi de forbinder eldre med overgripere.

Anonymkode: e5bfb...663

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel fordi man dysser veldig ned fokuset unge jenter måtte ha mot eldre gutter/menn. Eldre menn skal ikke se på unge jenter i dag, det er jo bare overgripere som gjør det.

Jeg tror nok det påvirker jentene. At de ikke ser mot eldre på samme måte lenger, fordi de forbinder eldre med overgripere.

Anonymkode: e5bfb...663

Jeg likte heller ikke "eldre menn", og likte ikke de som hadde skjeggvekst og hår på brystet🤭

En del jenter har vel idrettsprofiler som idoler også, men vet ikke om noen jenterom med plakater av mannlige idoler.

Guttene på 80 tallet likte mye fotball eller/og mannlige rockeband, og hadde plakater av de på veggen. det har vel kanskje ikke forandret seg så mye.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ønskelig at ungjenter er forelsket i popstjerner?

Anonymkode: 0c593...fe0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å sette det på spissen; tenåringsjenter i dag bryr seg jo omtrent ikke om gutter i det hele tatt, de er bare opptatt av andre jenter og kvinnesaken 😳 

Anonymkode: 4650b...a0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjett om de har! Jeg har en tenåringsdatter og hun og venninnene har utallige unge mannlige artister som de er opptatt av. De aller fleste har jeg ikke hørt om en gang. Men vet i hvert fall at det går mye i Shawn Mendes, Jack Harlow og Khalid. 

Anonymkode: 45071...3c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine døtre på 13 og 15 liker k-pop-gutter, Karpe, Harry Styles, hun yngste One Direction…. Og en masse kvinnelige artister. 
Og en mengde (mannlige/gutte-)-skuespillere. Ingen har plakater av noen på veggene, bare noe Harry Potter eller japansk animebilder.

Tror ikke det har skjedd noe med verken idoler, forelskelse, stjernedyrkelse eller musikksmak de siste 40 åra.

Anonymkode: 0c2ac...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De liker vel K-pop?

Anonymkode: c6686...5b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ønskelig at ungjenter er forelsket i popstjerner?

Anonymkode: 0c593...fe0

Jeg bare lurer på hvorfor dette ikke er så vanlig lengre? Unge jenter i dag får være forelsket i hvem de vil for meg..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

og felles for de er ikke at de er forelsket i mannlige artister, men har kvinnelige artister som sine idoler.

Dette er jo et "sunnhetstegn", vil jeg påstå. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke på grunn av musikken, men liker klærne, håret og sminken deres, og ønsker å se slik ut som de.

Dette ; itte så mye... 

Jaja, "tidene" forandrer seg. Vi får bare håpe at det er for det beste 😅

Skrevet

Altså, når jeg var ung fikk jeg plakater når jeg kjøpte blader. Av og til kunne jeg til og med gråte meg til å få et blad bare fordi en av mine mange favoritter var på plakaten inni. Nå til dags leser jo ikke ungdommen blader. Tror det er mye kjendiscrusher ute og går, men da igjennom å følge på tiktok, instagram osv.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg hadde drøssevis av plakater på veggene på pikerommet på åttitallet, men hadde ikke kjendiscrush på noen av dem, da de fleste av dem ikke akkurat var der for skjønnhetens skyld, selv om noen var litt søte. Her er lista: 

Kiss, Accept, Dio, Saxon, AcDc, Iron Maiden, Motorhead, Metallica, Anthrax, Yngwie J. Malmsteen, Deep Purple, Black Sabbath, Ozzy, Bon Jovi, TNT, Twisted Sisters, Quiet Riot, Helloween, Judas Priest, ( kanskje Wasp)  Jon Bon Jovi ( han var der fordi han var søt, men jeg var egentlig ikke særlig besatt) innimellom var det faktisk en plakat av The Beatles og en av James Dean - som hang der fordi han var pen, selv om han døde lenge før jeg ble født. 

Ellers var det fylt opp med hester  + muligens en og annen hund.

På en vegg, kunne det for eksempel se slik ut: 

357A47C1-FEF5-4E11-998C-3EF56B91617B.png

..som dere ser, er det ikke noe særlig mange skjønnheter her, dessuten var/ er mange av dem eldre enn min mor. 🤣

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet
absinthia skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde drøssevis av plakater på veggene på pikerommet på åttitallet, men hadde ikke kjendiscrush på noen av dem, da de fleste av dem ikke akkurat var der for skjønnhetens skyld, selv om noen var litt søte. Her er lista: 

Kiss, Accept, Dio, Saxon, AcDc, Iron Maiden, Motorhead, Metallica, Anthrax, Yngwie J. Malmsteen, Deep Purple, Black Sabbath, Ozzy, Bon Jovi, TNT, Twisted Sisters, Quiet Riot, Helloween, Judas Priest, ( kanskje Wasp)  Jon Bon Jovi ( han var der fordi han var søt, men jeg var egentlig ikke særlig besatt) innimellom var det faktisk en plakat av The Beatles og en av James Dean - som hang der fordi han var pen, selv om han døde lenge før jeg ble født. 

..som dere ser, er det ikke noe særlig mange skjønnheter her, dessuten var/ er mange av dem eldre enn min mor. 🤣

Som om ikke Angus og Malcolm Young var ekte skjønnheter!

AnonymBruker
Skrevet
absinthia skrev (9 minutter siden):

Jeg gikk for fløtepusene for disse du hadde på veggen var for hårete for meg.😀

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var barn/tenåring på 80 tallet og veldig musikk interressert.

Da jeg var 10-11 år oppdaget jeg Blondie og Debbie Harry som var veldig kule og spilte tøff musikk .

Så Kate Bush som hadde stilige gevanter og veldig rar stemme, og etter det Toyah med knall oransje hår som lespet, men var tøff.

Så kom puberteten og musikkprogrammer på tv, og jeg slukte alle mannlige artister rått, så lenge de var unge, pene og flinke til å synge/spille..

U2, Michael Jackson og Limahl, men så oppdaget jeg Duran Duran som jeg ble ekstremt forelsket i, kjøpte alle kassettene og tapetserte rommet mitt fra topp til tå med plakater av de.

Kjøpte alle utenlandske popblader, meldte meg inn i fanklubben, gråt når de fikk seg ny dame og ble enda mer forelsket når de ble single. Stakk av for å se de spille i Oslo og besvimte foran scenen.

Innimellom var jeg forelsket i guttene i Wham, David Bowie, Depeche Mode og slik fortsatte det til jeg var nesten 20 år.

Er tante til to jenter som nettopp har kommet ut av tenårene, bonusmor til ei som nettopp har fylt 14 og kjenner døtrene til venner som er i tenårene, og felles for de er ikke at de er forelsket i mannlige artister, men har kvinnelige artister som sine idoler.

Er dette et resultat av det utseendefokuserte samfunnet vi lever i?

De skal ikke gjøre popstjerner til idoler da man vet aldri hva slags dårlige skjulte verdier de står for.

Det er foreldre som kan være idoler. Eller så er ingen mennesket verdt å være idol.

Man kan like noen, og se opp til noen, men idol er sterkt ord.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
absinthia skrev (13 minutter siden):

Malmsteen🤩

Anonymkode: 7235d...758

AnonymBruker
Skrevet

Spice Girls regjerte på 90 tallet, joda boyband som backstreet boys og N' Sync, Hanson og slike også men Madonna og Spice girls, Desteny's Child, TLC, Celine Dion, Britney Spears.. Det var mye girl power og en så opp til disse nettopp av denne grunnen. Jeg hadde flere kvinnelige artister som mine pop idoler på den tiden enn mannlige. 

Screenshot_20230713_005601_SamsungInternet.thumb.jpg.0ff839cd3a24d05ed92918efab099ee9.jpg

Anonymkode: 771a8...e8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en stor forskjell med strømmetjenester. Før så kjøpte vi plater/cd-er, måtte kanskje spare, ønsket oss til jul/bursdag. Fikk så hele albumet med sanger og spilte. Vi måtte velge…

Nå med Spotify osv er det helt annerledes. Man kan like og spille hundre enkeltlåter av forskjellige artister, det holder med den ene låta liksom. 

Det er tenkt og skrevet en del om dette i media.

Anonymkode: c7469...649

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke mer sånn at det er andre typer kjendiser i dag? Musikkidolene er i stor grad byttet ut med diverse influensere, you tube-/tiktokstjerner osv?

Og grunnen til at man ofte hadde eldre stjerner som idoler før (med noen få unntak) var vel at det ikke fantes internett og det rett og slett tok lengre tid før stjernene ble kjent og før man hørte om dem i lille Norge?

AnonymBruker
Skrevet

Justin Bieber var jo her i Norge for et par år siden. Det var jo fullstendig kaos blant 12, 13, 14 og 15 åringene. 

Anonymkode: a2a78...090

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...