Gå til innhold

Bekymret for nabo - hvor lang tid før han får nok hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha hjulpet en ukjent eldre nabo som ikke klarte å finne hjemmet sitt i dag så er jeg veldig bekymret. Han måtte sette seg og hvile i et oppbygget blomsterbed fordi han var så sliten. Det har nok mye med at han er en eldre mann å gjøre. Det er andre gangen, som jeg vet av, hvor han ikke klarer å huske hvor han bor. Mulig det har vært flere ganger også. Han snakker veldig lavt og er litt treg, så han klarer ikke å stoppe folk som går forbi heller. De må stå i ro eller komme til han..

Jeg ringte helse- og velferdstjenesten for å melde ifra, da det er skummelt at han gang på gang ikke finner hjem og i tillegg blir så sliten at han ikke klarer å stå.. Han hadde vært på butikken og gått for langt sa han.

De takket for at jeg sa ifra, men de har jo taushetsplikt og jeg er ikke pårørende så jeg får naturligvis ikke informasjon. Jeg sitter igjen og kverner på spørsmål..

- Han hadde trygghetsalarm, men denne bekreftet Helse velferd at ikke fungerer utenfor hjemmet. Kan det finnes en versjon som kan fungere utendørs?

- Hva er grunnene til at man får trygghetsalarm? Vet mange får det hvis de feks kan falle, men kan ingenting om det ellers.

- Hvor raskt vil de være på ballen for å hjelpe han videre når han allerede er under visse tiltak? Får vondt i hjertet av at han skal gå rundt sånn og ikke klare å komme seg hjem..

- Hvilke tiltak kan de sette inn for å hjelpe han uten at han feks må bo på hjem? De spurte mye om han virket forvirret, og det gjorde han absolutt..

Vil noen fortelle litt rundt hvilke hjelpemidler man har? Vil så gjerne føle meg trygg på at noen tar vare på han.

Anonymkode: 3e693...a6e

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til for at han får bo på et hjem, da skal han være en fare for seg selv eller ikke være i stand til å gjøre noe basic selv hjemme. Virker som at han er litt der nå da. Men som vi vet, så vakler systemet litt i helsevesenet, fordi det verken er nok folk eller penger i systemet. Vi har fryktelig mange lover som skal forvaltes innen omsorg, både gjelder krav og rett, men disse tar ikke hensyn til om noen skal orke å utføre arbeidet eller ikke.

Det er en stor grunn til at omsorgsyrkene har et stort fravær av folk, men som ingen i systemet ser er et problem. 

Anonymkode: e7194...a05

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For alt vi vet, så nekter han å ta imot hjelp. Da er det ingenting man kan gjøre. 

Anonymkode: 88a3e...e33

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta mange år desverre. Min nabo utløser alt av brannalarmer ørten ganger i uka, husker ikke sin egen alder, adresse eller telefonnummeret til noen, greier ikke bruke telefonen, har fallt og knekt ting flere ganger og blir fortsatt sendt hjem fra sykehus og slikt som mer enn frisk nok til å bo hjemme. Tilsyn to ganger daglig og slik har det holdt på i over fem år.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har blitt vekt midt på natta av at han er forvirra. Det er søkt om plass for årevis siden og jeg var faktisk med han på en legetime der han gråt og sa han ville dø fordi han ikke har det bra. 

Det er mildt sagt forjævlig og ennå er vi ikke i toppen av eldrebølgen.

Anonymkode: 35000...09d

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne har trygghetsalarm pga anafalyktiske sjokk (er det sånn det skrives?). Så når hun kjenner anfallet komme, men ikke rekker til en epipenn feks så er de der ila kort tid. Det fungerer heller ikke ute da det ikke er GPS på den. Sykepleiere har bare adresse og nøkkel så de skal komme seg inn.

Har du lagt merke til om han har hjemmesykepleie på besøk? Tenker på om de er innom noen ganger ila en dag så fanges det hvertfall opp raskere enn om ingen er på besøk.

Tusen takk for at du følger med og tar hånd om de rundt deg, selv om det ikke er din jobb. Du er et godt menneske ❤

Anonymkode: 93c30...92a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Kanskje jeg skal steke noen vafler og plukke litt sommerblomster til han i morgen og gå bort med det.. Så får jeg ihvertfall sjekket at alt er ok.

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Han kan søke om GPS klokke med trygghetsalarm 👍 

https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=48960

Send inn en bekymringsmelding til kommuneoverlegen. Den gamle mannens fastlege vil få beskjed og må følge opp mannen med evt utredning om den gamle blir på gli ang det om det ikke allerede er gjort.

Tror nok den gamle får oppfølging allerede men er nok best med GPS klokke med trygghetsalarm på han i det minste sånn situasjonen er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Etter å ha hjulpet en ukjent eldre nabo som ikke klarte å finne hjemmet sitt i dag så er jeg veldig bekymret. Han måtte sette seg og hvile i et oppbygget blomsterbed fordi han var så sliten. Det har nok mye med at han er en eldre mann å gjøre. Det er andre gangen, som jeg vet av, hvor han ikke klarer å huske hvor han bor. Mulig det har vært flere ganger også. Han snakker veldig lavt og er litt treg, så han klarer ikke å stoppe folk som går forbi heller. De må stå i ro eller komme til han..

Jeg ringte helse- og velferdstjenesten for å melde ifra, da det er skummelt at han gang på gang ikke finner hjem og i tillegg blir så sliten at han ikke klarer å stå.. Han hadde vært på butikken og gått for langt sa han.

De takket for at jeg sa ifra, men de har jo taushetsplikt og jeg er ikke pårørende så jeg får naturligvis ikke informasjon. Jeg sitter igjen og kverner på spørsmål..

- Han hadde trygghetsalarm, men denne bekreftet Helse velferd at ikke fungerer utenfor hjemmet. Kan det finnes en versjon som kan fungere utendørs?

- Hva er grunnene til at man får trygghetsalarm? Vet mange får det hvis de feks kan falle, men kan ingenting om det ellers.

- Hvor raskt vil de være på ballen for å hjelpe han videre når han allerede er under visse tiltak? Får vondt i hjertet av at han skal gå rundt sånn og ikke klare å komme seg hjem..

- Hvilke tiltak kan de sette inn for å hjelpe han uten at han feks må bo på hjem? De spurte mye om han virket forvirret, og det gjorde han absolutt..

Vil noen fortelle litt rundt hvilke hjelpemidler man har? Vil så gjerne føle meg trygg på at noen tar vare på han.

Min svigerfar var sånn -vi passet på og han hadde økende hjemmesykepleie hjemme etterhvert som han ble verre . Men han måtte få lov å bestemme litt selvom han var helt klart dement, så lenge han fant veien til butikken og hjem så så vi det lenge an. Men på slutten ble han også sliten på turen og satt seg ned, han glemte at han egentlig ikke orket gå. Så til slutt så gikk det ikke lenger og vi sammen med hjemmesykepleien ble enige om at det var på tide å søke om tilrettelagt bolig, han fikk plass med en gang, da var han også mer klar for det. Er han dement så er det ikke sikkert trygghetsalarm er det beste heller, min svigerfar hadde ikke skjønt å trykke på den. Nye ting er som regel helt umulig for demente å skjønne noe av uansett hvor enkelt det er. 

Anonymkode: af3e1...70e

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (23 timer siden):

Han kan søke om GPS klokke med trygghetsalarm 👍 

https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=48960

Send inn en bekymringsmelding til kommuneoverlegen. Den gamle mannens fastlege vil få beskjed og må følge opp mannen med evt utredning om den gamle blir på gli ang det om det ikke allerede er gjort.

Tror nok den gamle får oppfølging allerede men er nok best med GPS klokke med trygghetsalarm på han i det minste sånn situasjonen er. 

Takk! Du tenker ikke at helse- og velferdstjenesten vil vurdere det og evt varsle om de tenker han har behov for mere utredning?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min svigerfar var sånn -vi passet på og han hadde økende hjemmesykepleie hjemme etterhvert som han ble verre . Men han måtte få lov å bestemme litt selvom han var helt klart dement, så lenge han fant veien til butikken og hjem så så vi det lenge an. Men på slutten ble han også sliten på turen og satt seg ned, han glemte at han egentlig ikke orket gå. Så til slutt så gikk det ikke lenger og vi sammen med hjemmesykepleien ble enige om at det var på tide å søke om tilrettelagt bolig, han fikk plass med en gang, da var han også mer klar for det. Er han dement så er det ikke sikkert trygghetsalarm er det beste heller, min svigerfar hadde ikke skjønt å trykke på den. Nye ting er som regel helt umulig for demente å skjønne noe av uansett hvor enkelt det er. 

Anonymkode: af3e1...70e

Snakket med naboen som hjalp han sist og hun hadde prøvd å hjelpe han å trykke på trygghetsalarmen da de ikke fant ut hvor han bodde. Den fungerte jo ikke da, men en klokke hadde jo gjort det i det minste.

Jeg dro ikke innom i dag. Jeg føler meg veldig påtrengende, som om jeg allerede har invadert litt bak ryggen hans ved å ringe noen selv om det er gjort i beste mening. Kanskje han plutselig er helt klar i dag og lurer på hvem i alle dager jeg er og hva jeg holder på med.... Ble liksom litt flau og redd for å mase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...