AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Har jobbet sammen med slike mennesker tidligere, men da har jeg bare fokusert på jobben og ikke brydd meg. Nå er det lengre perioder med dødtid og vi jobber tett - så samtalene går gjerne bort fra arbeidsrelatert og mer over til privatlivet. Problemet er at kollegaen min aldri bryr seg om meg og mitt liv, vedkommende stiller aldri spørsmål. Jeg er sosial av natur og stiller gjerne flere oppfølgingsspørsmål og viser interesse. Denne kollegaen er pratsom men kun om eget liv. Når jeg snakker blir jeg ofte avbrutt. Jeg har forsøkt å skru opp volumet for å si ferdig det jeg var begynt på, men hun "vinner" alltid den kampen ved å snakke høyere. Min selvtillitt får et stort slag og jeg føler meg virkelig liten. Som at det jeg har å si betyr null. Hva gjør man med slike mennesker? Jeg har ved en anledning brutt ut at hun må la meg snakke ferdig, men det holdt kun på den setningen. Anonymkode: b2a14...c58
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 Aner ikke. Har en søster som er likedan, så følger tråden… Anonymkode: 57a28...a1c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 Er det viktig for deg å fortelle om ditt liv? Eller er det bare at hans uinteresse plager deg? Hvis du ikke er interessert, still færre oppfølgingsspørsmål. Prat om andre temaer enn privatliv. Fotball, verdenssitasjonen, lokale saker... Anonymkode: 907d9...52d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 Syns det eneste som hjelper er å slutte å kommunisere så mye, bare svare korte enkle svar og ikke stille noen spørsmål. Anonymkode: 8109d...182 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 Med slike mennesker som ikke stiller spørsmål tilbake og som virker uinteressert i ditt liv slutter jeg helt enkelt å snakke så mye. Hvis jeg skal snakke forteller jeg ofte historier fra eget liv. Dette til tross for at de virker null interesserte. Anonymkode: b6451...848 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 Speil oppførselen hennes. Slutt å stille oppfølgingsspørsmål, eller spørsmål om livet hennes i det hele tatt. Det blir ubehagelig, men det er så verdt det. Si at du sliter med å konsentrere deg, så du må høre på musikk mens du jobber dersom det er en typisk kontorjobb. Ha i airpods, men du trenger ikke høre musikk Ofte lat som at du ikke hører henne. Anonymkode: ee235...a98
lillevill Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 Hva slags relasjon ønsker du med henne da? Vil du kjenne en sånn person? Eller vil du ha henne på en armlengdes avstand? Husk at kolleger er alltid kolleger. De kan jo bli dine venner men du kan ikke forandre noen til å bli en type person som er empatisk, god og snill. Hun er den hun er.
lillevill Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er at kollegaen min aldri bryr seg om meg og mitt liv, Da vil hun ikke bli kjent, dessverre. Trikset her er å ikke forvente så mye mer. Endret 12. juli 2023 av lillevill
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Skrevet 12. juli 2023 Med sånne folk så slutter jeg å stille spørsmål. Bare la personen snakke og kom med en kort kommentar her og der for å fylle igjen hullene så det virker som en samtale. Det er bare slitsomt å prøve å ha toveiskommunikasjon med en sånn person Anonymkode: b5546...735
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #11 Skrevet 13. juli 2023 Det er «bare» en kollega. Ikke venninne. Slutt å stille så mange spørsmål. Anonymkode: f8469...97d
Gjest Refreng Skrevet 13. juli 2023 #12 Skrevet 13. juli 2023 Sannsynligvis er hun ekstremt usikker på seg selv. Det føles kanskje ikke slik om personen er utadvendt og snakker over deg. Men en måte å kompensere for usikkerhet på, er å være veldig utadvendt og noen ganger dominere sosialt. Det er viktig for dem at du for eks gir dem mye oppmerksomhet og hører på dem så de kan føle seg viktige og interessante. De liker så godt følelsen de får når du har et lyttende og validerende språk, at de vil oppleve mer av det ved å snakke mer. På en måte er det et kompliment til deg, du er en person som andre føler seg bra rundt. De føler at du er en person som får dem til å føle seg bra om seg selv. Noen ganger kan dette føre til at mennesker som er mindre bevisste på sosiale spilleregler overkjører deg om du ikke setter tydelige grenser Ofte er det ikke så mye du kan gjøre. Slike usikkerheter kommer som regel fra en lengre periode i livet deres der de har følt seg mindreverdige. Det sitter godt i kroppen. Du kan alltids prøve være ærlig. Du kan spørre henne om hun merker at hun snakker over deg. Vær konsistent. Det blir litt som å trene et barn, det er ingen som kan kreve av deg at du skal legge så mye arbeid inn i en voksen person
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå