Gå til innhold

6 år mellom søsken. Få en til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på 8 år og 2. På grunn av flere omstendigheter måtte vi vente såpass lenge (ikke fertilittsproblemer). Søsknene er veldig glade i hverandre og har det veldig fint, men jeg skjønner jo at det ikke er så lenge til 8-åringen er over alle hauger. 

Vi er veldig frem og tilbake på om vi vil gå for nummer 3. Ett argument er at det hadde vært fint om nummer to fikk et lillesøsken litt tettere i alder. Litt redd for at med så stor aldersforskjell så blir det litt som å ha to enebarn store deler av barndommen deres. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: dcced...1f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jeg ville gjort? Fått et barn til. 😀

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har barn på 8 år og 2. På grunn av flere omstendigheter måtte vi vente såpass lenge (ikke fertilittsproblemer). Søsknene er veldig glade i hverandre og har det veldig fint, men jeg skjønner jo at det ikke er så lenge til 8-åringen er over alle hauger. 

Vi er veldig frem og tilbake på om vi vil gå for nummer 3. Ett argument er at det hadde vært fint om nummer to fikk et lillesøsken litt tettere i alder. Litt redd for at med så stor aldersforskjell så blir det litt som å ha to enebarn store deler av barndommen deres. 

Hva ville dere gjort? 

Vi ønsker oss egentlig også et tredje barn, altså. Så det er ikke sånn "bare for å gi noen søsken-opplegg", om noen henger seg opp i det. Grunnen til at vi er usikre er mer sånn praktisk med omstendigheter rundt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har et på 13, et på 4 og et på snart 5 mnd 😊 Litt usikker på hva det er du lurer på rundt det?

Anonymkode: 4db74...794

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har et på 13, et på 4 og et på snart 5 mnd 😊 Litt usikker på hva det er du lurer på rundt det?

Anonymkode: 4db74...794

Med samme far? Akkurat nå har vi det veldig fint, men lurer på om det kanskje blir litt "stusselig" etterhvert for minste når nå-8-åringen forsvinner litt over alle hauger med venner, aktiviteter osv. Og om det ville vært utslagsgivende for om andre ville valgt å gå for nummer 3, gitt at de var på vippen. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 10år, 6 år, 5år og baby i år😊 kjør på

Anonymkode: 2db3e...f4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har barn på 10år, 6 år, 5år og baby i år😊 kjør på

Anonymkode: 2db3e...f4f

Men ville du kjørt på fordi du ville gi yngste en nær i alder? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg 2 på 16 og 22 år. Og de har alltid hatt et godt forhold, og har det fortsatt. 

Her gikk vi fra hverandre da minste var 1 år. Så her var nummer 3 aldri aktuell. 

Tenker at dere må gjøre det, som føles rett for dere.

Anonymkode: 5c4a0...c6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri fått barn for å gi mitt allerede eksisterende barn søsken. Men om dere har lyst, tid, plass, helse og økonomi; hvorfor ikke?

Anonymkode: 9d8f4...c2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri gått tilbake til startstreken etter så mange år. Men det er nå opptil hver enkelt. 

Anonymkode: 36f53...eda

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei dette styret at søsken må være nærme i alder. Ja sikkert vel og fint det, men det betyr jo ikke at søsken med flere års forskjell ikke blir glade i hverandre forde!

Anonymkode: b2b63...cb9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for nummer 3 og angrer overhodet ikke. Hun er en berikelse og livet hadde ikke vært det samme uten henne. ❤️ Synes det høres fint ut med et søsken til for deres minste, men dere må selvfølgelig bestemme det selv. Jeg tenker at dersom man først har begynt å tenke på en til, så kan det fort bli til at man angrer senere om man ikke gjør det ...

Anonymkode: 92055...82a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva ville dere gjort? 

Jeg syns helt ærlig at det er kjipt for søsken med stor aldersforskjell. Ser mange ikke kan gjøre det eller det. Og alle ferier og ting planlegges etter hva de små kan. Mens de store blir stående igjen og må godta det hver gang! Mange føler seg utenfor!

Men din minste vil ha det litt greiere med den nye babyen, om det klaffer fort. 

Jeg er for tette barn. Men opp til hver enkelt hva de gjør!

Anonymkode: bf226...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei dette styret at søsken må være nærme i alder. Ja sikkert vel og fint det, men det betyr jo ikke at søsken med flere års forskjell ikke blir glade i hverandre forde!

Anonymkode: b2b63...cb9

Familien går på kino, nei vent for den største er det altfor barnslig film eller for den minste er den for liten og for skummel film. Badeland, den store sklien ja, nei vi må være i babyland.. Lekeland, den store må løpe alene og den minste får all oppmerksomheten! 

Ferie, lilleputthammer jippi for minste, kjipt for eldste spm heller vil i Liseberg eller andre ting for større!

De store skal ha besøk på kvelden , nei lillebror/søster sover!

Egne erfaringer og erfaringer fra familie og venner med barn!

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Familien går på kino, nei vent for den største er det altfor barnslig film eller for den minste er den for liten og for skummel film. Badeland, den store sklien ja, nei vi må være i babyland.. Lekeland, den store må løpe alene og den minste får all oppmerksomheten! 

Ferie, lilleputthammer jippi for minste, kjipt for eldste spm heller vil i Liseberg eller andre ting for større!

De store skal ha besøk på kvelden , nei lillebror/søster sover!

Egne erfaringer og erfaringer fra familie og venner med barn!

Da deler man seg. Mor går til den store sklien med stort barn, far går til plaskeland med de små. Eller omvendt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men ville du kjørt på fordi du ville gi yngste en nær i alder? Ts

Nei, jeg synes det i seg selv er et dårlig argument. Da må man jo alltid fortsette å få barn sånn at yngste ikke skal være "alene" hjemme når den eldre flytter ut. Jeg er også selv enebarn, og har aldri følt meg noe ensom. 

Men hvis dere VIL ha et tredje barn uavhengig av dette, som du jo skriver at dere vil, så ville jeg kjørt på, ja. 

Anonymkode: ae669...abd

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke med sine søsken man tilbringer mesteparten av fritiden etter hvert som man blir større. Man er ute og leker med venner. Man henger ikke på lekeplassen eller ballplassen med søstera si eller broren sin. Man er med vennene.

Greit nok at ferier osv må tilbringes med søsken, men det er bare noen få uker i året, men året består stort sett av hverdager og helger.

Jeg ville fått et barn til, om det er så at dere ønsker ett til. Ikke tenk så mye på hva alderen på barna er.

Anonymkode: 472d0...065

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret mitt er JA, jeg ville fått et barn til for å ha to "tette" søsken. Ser hvor mye glede mine som er har 3 års aldersforskjell mellom seg har av hverandre, og husker det selv med mitt søsken som var nært i alder, mine foreldre fikk også en attpåklatt som ikke hadde noen å leke med når vi var på ferie/hjemme - og alltid da var avhengig av å ha venner på besøk eller med på ferie. 

Anonymkode: 51b11...a21

AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (5 timer siden):

Da deler man seg. Mor går til den store sklien med stort barn, far går til plaskeland med de små. Eller omvendt.

Når de fleste går fra hverandre idag, hvordan dele seg da? Og mange må dele opp ferien feks eller den ene jobber i helgen og den andre har barna. I mange av tilfelle er det ikke bare å dele seg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 19,12, 2 og en baby. (å ja.. Det er med samme mann alle 4😂) vi gikk for 2 tette til slutt istedet for å ha 3 "enebarn". Eldste på 19 blir jo mer som en onkel for de minste så fint å ha 2 tette som vokser opp sammen synes jeg. Hadde kjørt på for 2 åringen sin del. 

Anonymkode: c34b0...d07

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...