AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Jeg lurer på om noen her har opplevd å måtte ta insulin etter uke 36? Kort fortalt, hadde fin glukosebelastning men på siste kontroll ligger baby på høy percentill (92-97) og jeg måtte måle meg en uke. Har 5.4- 5.8 hver morgen fastende. Fikk beskjed at må begynne på insulin og skal på 36 ukers kontroll om 2 dager (vekskontroll) og få vite mer hva som skjer. Er det ikke litt "sent" å begynne med insulin? Kan man velge å ikke ta insulin? Anonymkode: 33ec1...1c2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 Det er vel for å unngå voldsom vekst siste ukene? Du kan sikkert nekte men om det er lurt å gå imot medisinske anbefalinger er et annet spørsmål. Anonymkode: 6bdc9...b98
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om noen her har opplevd å måtte ta insulin etter uke 36? Kort fortalt, hadde fin glukosebelastning men på siste kontroll ligger baby på høy percentill (92-97) og jeg måtte måle meg en uke. Har 5.4- 5.8 hver morgen fastende. Fikk beskjed at må begynne på insulin og skal på 36 ukers kontroll om 2 dager (vekskontroll) og få vite mer hva som skjer. Er det ikke litt "sent" å begynne med insulin? Kan man velge å ikke ta insulin? Anonymkode: 33ec1...1c2 Sykehuset her har regel på at insulin krevende svangerskapsdiabetes så skal man settes igang uansett uke 38. Så jeg tenker at du like godt kunne blitt satt igang i uke 37… Men det må du spørre endokrinologen om. Hvis du har høy fastende og ikke får endret det med kosthold og fysisk aktivitet så burde du begynne med insulin, ja. Å gå med høyt blodsukker er ikke bra for babyen, og hvis barnet allerede er stort så ønsker de å minimere risikoen for komplikasjoner og keisersnitt. Anonymkode: 825f4...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå