Gå til innhold

12-åringen min vil plukke blåbær alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er en grei jente som av og til blir litt utolmådig. Skal jeg la hun gjøre det når bærene blir modne?

Anonymkode: 5c00a...34b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, ja?? Hva er dette for et spørsmål?

Anonymkode: 4177e...3b1

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle hun ikke det? 

Anonymkode: 255d5...cd5

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig kan en 12 åring plukke blåbær alene. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er problemstillingen? Må hun gå langt ut i skogen for å plukke bær, hadde jeg sagt nei. Ble antastet selv på skogtur med noen venner som barn, så nei. Men er det i nærheten av der du bor så må det vel være ok. Og: er blåbæra moden allerede?

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, er ikke meningen å spørre dumt, men jeg oppfattet ikke helt hva du er redd for? Huggorm? Er det langt uti skauen langt fra sivilisasjon? 

Anonymkode: 4f7ce...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, er ikke meningen å spørre dumt, men jeg oppfattet ikke helt hva du er redd for? Huggorm? Er det langt uti skauen langt fra sivilisasjon? 

Hun kan tråkke i et hull, eller i verste fall bli overfalt.

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (33 minutter siden):

Hva er problemstillingen? Må hun gå langt ut i skogen for å plukke bær, hadde jeg sagt nei. Ble antastet selv på skogtur med noen venner som barn, så nei. Men er det i nærheten av der du bor så må det vel være ok. Og: er blåbæra moden allerede?

Hun må et stykke ut i skogen, ja. Ikke blåbær rett utenfor blokka vår dessverre. Hun sykler til skogkanten.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal ikke en 12-åring få plukke blåbær alene? Må man gå veldig langt for å komme til bærområdet og er terrenget eller noe annet farlig? En 12-åring bør allerede ha fått noe erfaring med natur og det skal mye til for at forholdene er for farlige for et såpass stort barn.

Edit, ser din siste innlegg. Selv om barnet må sykle et stykke så må det være greit. Hvis det ikke er spesielle farer som ikke er nevnt.

• Liker 1
Skrevet

Alltid tryggest å gå i lag med noen andre uansett alder.

• Nyttig 2
Skrevet

12 år?

Da gjorde jeg som jeg ville, nærmest. Reiste overalt alene.

Du er altfor overbeskyttende, men det er vel normalt i 2023..

• Liker 6
Skrevet

Idag har min 9 åring plukket blåbær alene i skogen i 2 timer. Og hvor var mor og far? På jobb.. 

Nå ringer sikkert noen til bv og melder meg😅 Neida, men helt alvorlig- slikt kommer an på barnet. Jeg vil påstå at de ALLER fleste barn på 12 år uten tvil skal få plukke bær alt de orker. Alene eller ikke. Noen har kanskje spesielle behov, da lar man være. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun kan tråkke i et hull, eller i verste fall bli overfalt.

Jeg hadde gått på denne hvis det var frykt for orm (min mor er hysterisk redd) eller frykt for overfall. Men ikke frykt for skumle skogshull. Beklager, prøv igjen 😄

Skrevet

Nå vil jeg si at ift overfall er det tryggere jo lenger ut i skogen man er. Generelt er det alltid best å gå sammen med venner/familie. Det gjelder jo egentlig uansett alder. Dessuten er mobiltelefon med posisjonsdeling en trygghet å ha dersom hun trenger hjelp.

Om 12-åringen er moden nok til å gå på blåbærtur alene er nok veldig inviduelt.....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (2 timer siden):

Ja sørpå er blåbæra modne. Bringebæra å

Anonymkode: 821af...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her lot jeg seksåringen gå og plukke blåbær alene... hun kom hjem med både blåbær og rips, samt fargede hender, tenner og tunge og noen blåbærflekker på genseren😱

Anonymkode: b6441...ae5

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet

Hvorfor skal ikke en 12 åring få plukke bær?   Det er jo bare ett  før  vedkommende er  på ungdomskolen, og tro meg det er mye værre ennå plukke blåbær!  Tror du er nødt til å puste litt rolig, og virkelig tenke igjennom hvor ille dette egentlig er....

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke lar en 12 åring plukke blåbær alene, vil dere få et stort problem om 1 år når hun begynner på ungdomsskolen …

Anonymkode: ac54e...5b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 1.31):

Her lot jeg seksåringen gå og plukke blåbær alene... hun kom hjem med både blåbær og rips, samt fargede hender, tenner og tunge og noen blåbærflekker på genseren😱

Anonymkode: b6441...ae5

Er det ikke sånn voksne også får? Flekker mener jeg 

Anonymkode: 21685...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...