AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Ser at nyfødt får mors fastlege automatisk, noe jeg er veldig glad for. Men min fastlege har 0 ledige plasser, og har helt sikkert mange flere pasienter enn meg som er gravide. Så med andre ord har fastlegen alltid mange flere pasienter enn det som står oppgitt på legelisten.no? Babyer krever jo gjerne noen legetimen i løpet av de første årene. Er som sagt veldig glad for at det er slik, men stakkars fastlegene. Det er nok veldig mange slike usynlige oppgaver som vi andre aldri tenker over Anonymkode: ef199...222
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser at nyfødt får mors fastlege automatisk, noe jeg er veldig glad for. Men min fastlege har 0 ledige plasser, og har helt sikkert mange flere pasienter enn meg som er gravide. Så med andre ord har fastlegen alltid mange flere pasienter enn det som står oppgitt på legelisten.no? Babyer krever jo gjerne noen legetimen i løpet av de første årene. Er som sagt veldig glad for at det er slik, men stakkars fastlegene. Det er nok veldig mange slike usynlige oppgaver som vi andre aldri tenker over Anonymkode: ef199...222 Hvorfor skulle barn kreve legetimer de første årene? Med unntak at de som har alvorlige sykdommer er jo ikke barn generelt ofte hos lege. Og ved alvorlige sykdommer er det jo ikke fastlegen som tar oppfølgingen. Anonymkode: c6ad8...9f6 10
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 Dette er en av grunnen til at legens liste ikke åpner før det er et visst antall ledige plasser. Med mindre du får et spesielt sykt barn er det ingen grunn til at babyen skal kreve noe særlig med legetimer de første årene, småbarnsting som forkjølelse, feber, vannkopper, oppkast og diare kan fint håndteres hjemme uten å renne ned legekontoret. Anonymkode: baec3...166 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 Det stemmer. Det gjelder ikke så mange barn per år, og noen pasienter dør også ila året, eller bytter fastlege. Når en baby får mors fastlege blir det ikke lagt ut ledige plasser før det er under det antall pasietner som legen skal ha på lista. Anonymkode: 21ee1...6af 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 Barnet mitt på 3 år har aldri vært hos fastlegen. Det har holdt med oppfølging av barnelege og helsesykepleier på helsestasjonen når vi har hatt spørsmål om noe. Han har vært syk med både forkjølelse, korona og omgangssyke, men har alltid fått feberen ned ved paracet og har aldri mistet kontakten med han, så da trenger man ikke å dra til lege. Anonymkode: 9a101...c16 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Skrevet 12. juli 2023 De færreste babyer må vel til fastlegen? Man bruker jo stort sett helsestasjonen de første årene. Anonymkode: e8fdd...4bc 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnet mitt på 3 år har aldri vært hos fastlegen. Det har holdt med oppfølging av barnelege og helsesykepleier på helsestasjonen når vi har hatt spørsmål om noe. Han har vært syk med både forkjølelse, korona og omgangssyke, men har alltid fått feberen ned ved paracet og har aldri mistet kontakten med han, så da trenger man ikke å dra til lege. Anonymkode: 9a101...c16 Det skulle vært flere foreldre som deg 👏 Alt for mange lager barna sine til hypokondere, fordi de løper ned legekontoret for den minste ting. Anonymkode: 9eab4...de1 2
Yodas Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det skulle vært flere foreldre som deg 👏 Alt for mange lager barna sine til hypokondere, fordi de løper ned legekontoret for den minste ting. Anonymkode: 9eab4...de1 Når jeg går til legen med barna, er det som regel fordi barnehagen ber meg gjøre det. Da får de bekreftet at det et smitte av barnesykdom x i barnehagen, og så kan de sende ut skriv om det. Det er ikke jeg som anser legebesøk som nødvendig, men jeg har ikke lyst til å være en "dårlig mor" og nekte. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det skulle vært flere foreldre som deg 👏 Alt for mange lager barna sine til hypokondere, fordi de løper ned legekontoret for den minste ting. Anonymkode: 9eab4...de1 Eller at vi er selv leger/våre nærmeste er leger, og vet når man trenger å gå til lege med barnet. Jeg har med vilje unngått helsesøstre. Så mange inkompetente kjerringer skal man lete lenge etter. Anonymkode: b10a4...2c3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 Vi be bedt av lege på helsestasjon om å oppsøke fastlege pga hudproblematik, og vi var der også en gang pga allergi. Det finnes andre ting å gå til fastlegen for enn forkjølelse og snørr liksom. Tror ikke det er så galt eller unormalt å oppsøke fastlegen en gang eller to i løpet av de første leveårene til barnet. Anonymkode: ef199...222 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Dette ble et stort problem når vi flyttet. Jeg ville ikke skifte fastlege. Jeg var super fornøyd med min lege. Men jeg fikk ikke bytte fastlege til mine barn uten at jeg byttet lege. Noe jeg nektet å gjøre. Jeg måtte krangle meg til at barna kunne da følge far isteden for mor. Han hadde fastlege der siden han kom fra den plassen. De synes det var veldig rart at jeg ønsket at barna skulle følge far. Dette er riktig nok 20 år siden. Men jeg håper ting er lettere nå enn det var da. Anonymkode: db15d...675
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Ser at nyfødt får mors fastlege automatisk, noe jeg er veldig glad for. Men min fastlege har 0 ledige plasser, og har helt sikkert mange flere pasienter enn meg som er gravide. Så med andre ord har fastlegen alltid mange flere pasienter enn det som står oppgitt på legelisten.no? Babyer krever jo gjerne noen legetimen i løpet av de første årene. Er som sagt veldig glad for at det er slik, men stakkars fastlegene. Det er nok veldig mange slike usynlige oppgaver som vi andre aldri tenker over Anonymkode: ef199...222 Tror ikke min yngste har vært en eneste gang hos faslegen. Hva får deg til å tro at de trenger så mange legetimer? Helsestasjon tar 90 % av alt de fleste trenger er min erfaring. Om fastlegen får for mange pasienter ved fødsler blir bare listen splittet. Og hvilke skjulte oppgaver er det du tenekr på? Du nevner ingen. Innlegget ditt gir lite mening Anonymkode: 01e7a...7c6 1
Yodas Skrevet 12. juli 2023 #14 Skrevet 12. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi be bedt av lege på helsestasjon om å oppsøke fastlege pga hudproblematik, og vi var der også en gang pga allergi. Det finnes andre ting å gå til fastlegen for enn forkjølelse og snørr liksom. Tror ikke det er så galt eller unormalt å oppsøke fastlegen en gang eller to i løpet av de første leveårene til barnet. Anonymkode: ef199...222 Det er ikke galt eller unormalt, men jeg er usikker på om babyer går mer til fastlegen enn voksne pasienter. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Skrevet 12. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Dette ble et stort problem når vi flyttet. Jeg ville ikke skifte fastlege. Jeg var super fornøyd med min lege. Men jeg fikk ikke bytte fastlege til mine barn uten at jeg byttet lege. Noe jeg nektet å gjøre. Jeg måtte krangle meg til at barna kunne da følge far isteden for mor. Han hadde fastlege der siden han kom fra den plassen. De synes det var veldig rart at jeg ønsket at barna skulle følge far. Dette er riktig nok 20 år siden. Men jeg håper ting er lettere nå enn det var da. Anonymkode: db15d...675 Veldig rart, det er ikke noe krav om at barna skal ha samme lege som foreldrene. Vet om mange barn som har egne leger. Det du kunne gjrot er uansett å bytte til samme som barna og så angre kun for deg. Man har rett til å komme tilbake til gammel lege Anonymkode: 01e7a...7c6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #16 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor skulle barn kreve legetimer de første årene? Med unntak at de som har alvorlige sykdommer er jo ikke barn generelt ofte hos lege. Og ved alvorlige sykdommer er det jo ikke fastlegen som tar oppfølgingen. Anonymkode: c6ad8...9f6 Fordi gjennomsnittet av førstegangsfødende er hysteriske. Anonymkode: c2473...328 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #17 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig rart, det er ikke noe krav om at barna skal ha samme lege som foreldrene. Vet om mange barn som har egne leger. Det du kunne gjrot er uansett å bytte til samme som barna og så angre kun for deg. Man har rett til å komme tilbake til gammel lege Anonymkode: 01e7a...7c6 Ordnet seg med at dem fulgte far. Men bare unødvendig mye styr. Som jeg mente dem bare kunne si. Ok. Da fikser vi det. Men som sagt så trur jeg ikke mine barn har vært til legen før det ble snakk om prevensjon😂😂 skal mye til før jeg drar til legen med meg selv og med barna. Verre med min mann. Han klarer ikke å kjenne på noe uten å søke hjelp. Mens jeg er sånn. Det ordner seg. Tar bare litt tid🙈 Anonymkode: db15d...675
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #18 Skrevet 12. juli 2023 Så rart at man plutselig er hysterisk fordi man tar med barn til fastlegen. Har 3 barn, og minste på 4,5 mnd har vært hos fastlegen 3 ganger og var i tillegg på barsel hos lege flere ganger i ukene etter fødsel. Vi har også vært i kontakt med legevakt en gang. Alle gangene har det vært gode grunner til det, uten at hun har noen kroniske sykdommer. Er hverken hysterisk eller hypokonder. Vi har trengt resepter for å behandle og en gang trengte vi hjelp til dosering av febernedsettende fordi hun var under 3 mnd og var skikkelig dårlig. Noen er mer uheldig enn andre, det er jo ikke akkurat gøy å ta med babyer til legen så vil ikke påstå det er noe vi gjør hvis vi ikke absolutt må 🤪 Anonymkode: 2622a...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #19 Skrevet 12. juli 2023 Såvidt jeg har hørt er det ikke slik at listene alltid er et nøyaktig tall hele året. Noen fødes og noen dør, man henter først inn fra ventelisten når det er flere ledige plasser til tross for dette, gjerne 30-100 plasser av gangen. Anonymkode: e6c1d...020 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #20 Skrevet 12. juli 2023 Tror flere reagerer på «babyer krever jo gjerne» som om det er en sannhet mer enn at man er hypokonder om man drar til legen. Anonymkode: ecf19...189 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå