Gå til innhold

Hvis hele EØS var ett land med samme språk. og kultur. Ville du flyttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hele EØS + UK og Sveits var ett land med et felles språk og kultur. Ville du fortsatt bodd her langt oppe i nord? Eller ville du flyttet? Hvor i så fall?

Anonymkode: 75704...edf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så langt sør som mulig.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til varmen.

Anonymkode: d5eb2...d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor allerede i et EØS land men vurderer å flytte til Polen, Ungarn eller Island fordi "mangfoldet" begynner å bli problematisk.

Anonymkode: d4d6e...87c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hellas! 

Anonymkode: 68f4c...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket varmen lenger syd, ille nok på Østlandet. 

Anonymkode: 01402...631

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet til et sted med kort og mild vinter, og lang og varm sommer. Hadde nok havnet ganske langt sør. 

Anonymkode: d5082...ed7

• Liker 1
Skrevet

Hadde helt klart flyttet et sted det er varmere og tørrere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde ikke orket varmen lenger syd, ille nok på Østlandet. 

Anonymkode: 01402...631

Samme her.

Anonymkode: cedb1...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis hele EØS + UK og Sveits var ett land med et felles språk og kultur. Ville du fortsatt bodd her langt oppe i nord? Eller ville du flyttet? Hvor i så fall?

Anonymkode: 75704...edf

Flyttet til Frankrike. 🩷🇨🇵

Anonymkode: 8872c...e55

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet selv om det ikke er ett land med samme språk og kultur, og synes det beste med opplevelsen er nettopp forskjellene mellom landene og kulturene. ❤️ 

Men hadde det vært ett land, med samme språk og kultur, så hadde jeg nok flyttet mere rundt på meg, kanskje. Vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det ville knapt gjort noen forskjell. Det snakkes jo stort sett engelsk over hele EØS-området, og fundamentalt sett er ikke kulturforskjellene særlig store. Den norske våren og sommeren ville jeg ikke ha byttet ut med de samme årstidene i midt- eller søreuropa, men kanskje senhøsten og vinteren. Noen permanent flytting ville det uansett ikke ha blitt.

Anonymkode: 0bdf7...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det ville knapt gjort noen forskjell. Det snakkes jo stort sett engelsk over hele EØS-området, og fundamentalt sett er ikke kulturforskjellene særlig store. Den norske våren og sommeren ville jeg ikke ha byttet ut med de samme årstidene i midt- eller søreuropa, men kanskje senhøsten og vinteren. Noen permanent flytting ville det uansett ikke ha blitt.

Det er enorm forskjell på språk og kultur innen EU. Og er det er grunnen til at det ikke er en reell mobilitet innad i unionen slik de har i USA.

En amerikaner oppvokst i iskalde Wisconsin kan flytte tropiske Miami uten problemer. Språket og kulturen er det samme. Det er reell mobilitet.

En spanjol har på papiret samme mulighet til å flytte til Polen. Men alle vet at det ikke kommer til å skje. De språklige og kulturelle forskjellene er for store til at spanjolen kan leve et liv i Polen som han ville gjort i Spania.

USA har en stor og permanent fordel over Europa på grunn av dette.

Anonymkode: 7d6dc...36a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville ikke flyttet.

Å reise bort for korte perioder, oppleve et annet miljø, er ok, men hverdagen vil jeg ha her jeg bor nå.

Anonymkode: b90d8...21a

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er USA et eksempel på at det er. Flyttingen mellom statene der er mye større enn i Europa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En spanjol har på papiret samme mulighet til å flytte til Polen. Men alle vet at det ikke kommer til å skje. De språklige og kulturelle forskjellene er for store til at spanjolen kan leve et liv i Polen som han ville gjort i Spania.

Anonymkode: 7d6dc...36a

Joda, det bor en del spanjoler i Polen. Arbeidsmarkedet i Spania er dårlig, mens de i Polen sliter med rekruttering fordi mange polakker flytter til andre land for å jobbe. Veldig mange spanjoler har derfor vært nødt til å flytte ut av landet for å få jobb, også til Polen. I f. eks. Warszawa er det et stort spansk miljø. I mange bedrifter i Polen er arbeidsspråket engelsk, så det språkmessige er ikke noe problem.

Jeg reiser mye og kommer lett i kontakt med folk. Veldig mange av de jeg møter, jobber i et annet land enn det de kommer fra. Det er bare vi nordmenn som har det for godt her, slik at få av oss velger å flytte til andre land for å jobbe.

Anonymkode: ab5ec...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...