Gå til innhold

Økonomisk sosialhjelp og tvungen forvaltning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg søkte om dette på nav og nå er jeg redd for å få tvungen forvaltning.  Jeg har restskatt som jeg betaler i August og September. Det er ikke det jeg søkte om hjelp til, men har lite penger denne måneden. Pleier ikke å søke om det heller. Skal det mye til at man får tvungen forvaltning? Er redd de skal ta over alt. Pleier å ha penger til vanlig.

Anonymkode: bbdb1...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg søkte om dette på nav og nå er jeg redd for å få tvungen forvaltning.  Jeg har restskatt som jeg betaler i August og September. Det er ikke det jeg søkte om hjelp til, men har lite penger denne måneden. Pleier ikke å søke om det heller. Skal det mye til at man får tvungen forvaltning? Er redd de skal ta over alt. Pleier å ha penger til vanlig.

Det skal mye til, ja. 

Anonymkode: ba1a5...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal mye til, ja. 

Hva kan foreksempel gjøre at Nav vurderer at man må ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kan foreksempel gjøre at Nav vurderer at man må ha det.

At du over lang tid har vist at du gjør disposisjoner og valg som gjør at du har behov for kraftig inngripen i livet. Det første ville jo vært at de ville overtale deg til frivillig forvaltning. Tvungen forvaltning skal det tungtveiende grunner til, og hvis du har betalt skatt i fjor og evner å ha oversikt over restskatt OG betaler den er du ikke der i det hele tatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og frivillig forvaltning er ikke noe de presser deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og frivillig forvaltning er ikke noe de presser deg ?

I  utgangspunktet ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får håpe dette går bra. Tror ikke jeg får sove på noen netter. Tror egentlig ikke jeg får noe hjelp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får håpe dette går bra. Tror ikke jeg får sove på noen netter. Tror egentlig ikke jeg får noe hjelp heller.

Du kan slappe helt av når det gjelder forvaltning, det være seg frivillig eller tvungen. Det kommer ikke til å skje, og i alle fall ikke hvis dette er en enkelthendelse. 

Hvor mye penger trenger du da? Får du betalt andre regninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan slappe helt av når det gjelder forvaltning, det være seg frivillig eller tvungen. Det kommer ikke til å skje, og i alle fall ikke hvis dette er en enkelthendelse. 

Hvor mye penger trenger du da? Får du betalt andre regninger? 

Ok. Skal prøve å ikke tenke på det. Ca 5000 til noen ekstra regninger denne måneden, og får betalt det andre, da blir det lite igjen. Men tror ikke jeg får det da det er nok veldig strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen flere som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ok. Skal prøve å ikke tenke på det. Ca 5000 til noen ekstra regninger denne måneden, og får betalt det andre, da blir det lite igjen. Men tror ikke jeg får det da det er nok veldig strengt.

Opp med hodet. Du får i alle fall penger til mat. Når du har så god oversikt som du har er det ikke snakk om noen form for forvaltning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungen forvaltning er kjempedyrt. De gir det bare dersom du overhodet ikke greier å disponere penger sånn at du blir gående uten mat og tak over hodet. Nav ønsker jo ikke å betale en advokat for å håndtere nettbanken din og gi deg lommepenger så det kan du nok ta helt med ro

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (1 time siden):

Tvungen forvaltning er kjempedyrt. De gir det bare dersom du overhodet ikke greier å disponere penger sånn at du blir gående uten mat og tak over hodet. Nav ønsker jo ikke å betale en advokat for å håndtere nettbanken din og gi deg lommepenger så det kan du nok ta helt med ro

Takk 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opp med hodet. Du får i alle fall penger til mat. Når du har så god oversikt som du har er det ikke snakk om noen form for forvaltning. 

Får tro det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (19 timer siden):

Tvungen forvaltning håndteres av NAV lokalt etter søknad til Statsforvalteren. Du tenker kanskje på verge?

Tvungen forvaltning er vanskelig å få igjennom, man begynner alltid på frivillig forvaltning. Så ikke bekymre deg for det, TS. Om veileder mener du trenger økonomisk veiledning så starter man med en samtale først.

Anonymkode: af10b...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Tvungen forvaltning håndteres av NAV lokalt etter søknad til Statsforvalteren. Du tenker kanskje på verge?

Tvungen forvaltning er vanskelig å få igjennom, man begynner alltid på frivillig forvaltning. Så ikke bekymre deg for det, TS. Om veileder mener du trenger økonomisk veiledning så starter man med en samtale først.

Anonymkode: af10b...624

Ja det var det jeg tenkte på. Beklager, trodde det var det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ringte Nav i dag og trakk tilbake søknaden da jeg hadde fått inn penger på konto fra min Bestemor 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ringte Nav i dag og trakk tilbake søknaden da jeg hadde fått inn penger på konto fra min Bestemor 🥰

Snill bestemor! :) 

Hvis dette skulle skje igjen: Håper du har skjønt at veien er lang til tvungen forvaltning. :) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...