AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Jeg klarer ikke se sammenhengen her. Hvilken prisvekst? Dagligvare? Klær? Sportsutstyr? Verksted? Håndverkere? Hvis ja, hvordan kan prisveksten dempes ved å øke renten? Økt rente betyr vel økt utgifter, og for å redusere utgift i forhold til inntekt, må vel prisen økes? Hva er det jeg ikke skjønner? Anonymkode: 40bf4...f04
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 Når folk må betale høyere rente vil dette gi mindre penger til forbruk, noe som demper etterspørselen etter varer og tjenster og som i neste runde fører til mindre prisstigningene for å få solgt varene. Anonymkode: 259cd...60e 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 Når man øker renten styrkes forhåpentligvis kronekursen noe som gjør kjøp av varer fra utlandet billigere og det demper prisveksten Inflasjonen går også ned når forbruket går ned og vi får mindre penger i omløp i markedet. Det verste man kan gjøre er å la seddelpressene gå for mye i forhold til faktiske verdier. Nå har krona allerede styrket seg og mange tror det er i forventning om et drabelig rentehopp. Anonymkode: 85f36...94e
Skjold Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 Priser er basert på tilbud og etterspørsel. Flytter du forbruket fra handel over til gjeld vil prisene synke fordi etterspørselen på handel synker. Ikke att jeg har gjort matten på det, men ekspertene mener det er bedre med dyre lån enn dyre priser i butikker. Hadde lån ennå vært 2% som den var for et par år siden så hadde prisene på handel og service vært mye høyere enn den er i dag.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 Prisene går ikke opp om ingen kjøper, og bruker folk pengene på lån så har de ikke penger til å bruke på andre ting. Anonymkode: 61a71...fa5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Skrevet 12. juli 2023 USA og Kina lot seddelpressene gå under pandemien blant annet for å klare tiltakene. Det førte til for mye penger i omløp nå etter pandemien og inflasjon internasjonalt som spredte seg videre til Norge siden vi importerer så mye varer, og importvarene ble dyre. Vi er en råvarenasjon og produserer lite varer selv. Landene har økt rentene betraktelig men her i Norge har vi nølt veldig med høye renter. Lavere etterspørsel er som folk her sier også positivt. Dessuten er det mulig at en av årsakene til at kronekursen er svak er lav investeringsvilje i Norge. Dette både pga politisk uforutsigbarhet men også utrolig nok for lave renter. I urolige tider ser investorene etter sterkere valutaer. Anonymkode: 85f36...94e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 Høye renter reduserer pengemengden. Dette gir lavere inflasjon. Bakteppet er Norges Bank sitt radikale pengepolitiske eksperiment da de satte styringsrenten ned til 0 % i begynnelsen av pandemien. Nullrentene som Norges Bank beholdt i nesten 2 år førte til massiv pengetrykking. Pengetrykkingen som følge av nullrentene har ført til at pengemengden har økt med over 30 % på litt mer enn 2 år. Dette bidrar selvfølgelig til inflasjon. Anonymkode: fa187...0ea
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 Og samtidig tjener bankene rått, bedrifter går konkurs fordi folk ikke handler lenger, og folk må på nav… Anonymkode: a82e1...9bc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 Tror det tar lang tid før folk strammer lommeboka såpass at vi vil merke det på prisene på dagligvarer. De fleste lever som før med noen små justeringer. Anonymkode: 46c4b...799
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Skrevet 12. juli 2023 Og ikke minst så er det inflasjon på verdensbasis som også påvirker her hjemme. Anonymkode: 46c4b...799
Intervence Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Til de av dere som ikke forstår begrepet inflasjon og renter og hvordan det påvirker hverandre og folks økonomi bør alle se youtube videoen her. Tidenes mest informative video om økonomi som alle bør kunne når man er voksen. Iløpet av halvtimen jeg så på videoen ga det meg mer lærdom enn det jeg gjorde på hele skolen. Det ga meg helt nytt innblikk i hvordan sentral banken tenker, og om hvordan økonomien faktisk funker i ulike tidene og hvordan man skal planlegge for investering i ulike tidene. Norske skolen(e) burde ha fått strykkarakter for å lære folk om økonomi. PS: Er en lang video, men absolutt verdt å se. Det er ikke uten grunn til at den har 36 millioner visninger!! Endret 12. juli 2023 av Intervence
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå