Gå til innhold

Samvær med hunden etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og samboeren har slått opp og vi har en felles hund sammen. Vi kjøpte hunden sammen, men hunden står registrert på han. Vi har bidratt like mye med hunden og også delt kostnadene gjennom forholdet. Jeg ordnet en kontrakt for en stund siden som forklarer at hunden skal deles 50/50 mellom oss ved et eventuelt brudd. Som skrevet over, så er jo ikke jeg registrert som hundeeieren da det kun kunne være en som var registrert da vi kjøpte hunden. Er det fare for at eksen min kan ta hunden og nekte meg samvær? Eller kan man kontakte en instans der begge kan registreres som hundeeiere? Jeg er litt stresset for dette. Hadde satt pris på noen tips om hva jeg kan gjøre 🙂

Anonymkode: 03a1f...b3e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En hund burde ha 1 hjem. Ha besøk av den i ny å ne er en ting, men å la den bytte hjem annenhver uke er jo som å be om en nervøs hund. Et barn kan man forklare, en hund forstår ikke at den skal være borte i en uke.

Anonymkode: 4f960...188

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis eksen din virkelig setter seg på bakbeina, så har du dessverre nok litt problemer. For dette er ikke akkurat noe man får hjelp til.

Forstår at du er glad i hunden, så om eksen blir vanskelig så minn han på at du er glad i hunden, og at han vil komme ut for situasjoner med alt fra overtid på jobb til utenlandsferier, hvor han vil få igjen for at dere har et gått samarbeid. Så får vi håpe han holder på fornuften.

Anonymkode: 9ce48...c39

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er avtalen dere i mellom som er avgjørende. Hva som er registrert i registere er ikke avgjørende.

Når det er sagt, er det idioti å ha to hjem til en hund. Det skaper bare problemer.

Skrevet

Hadde aldri klart å date noen som hadde en hund på samvær med eksen altså…

for hundens del så er det best å ha ett hjem. Så kan du heller passe den hvis han skal reise eller på ferie eller er syk osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (3 minutter siden):

Hadde aldri klart å date noen som hadde en hund på samvær med eksen altså…

for hundens del så er det best å ha ett hjem. Så kan du heller passe den hvis han skal reise eller på ferie eller er syk osv.

Godt poeng

Anonymkode: d8289...59f

Skrevet

Jeg og eksen min deler på våre 2 hunder annen hver uke! Det er helt fantastisk! Vi hjelper hverandre så godt vi kan når en skal på ferie eller annet oppstår. Hundene er ikke nervøs og har heller ingen andre adferdsproblemer. De elsker oss begge.  Hos meg er det masse turer og mosjon hos han er det sofakos og lek i hagen. Min nåværende samboer har ingen problemer med dette og elsker når hundene er hos oss.

Var veldig vanskelig i starten å ikke ha dem hele tiden, men nå er det veldig greit. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hunden vår ordnet dette selv da han synes det var greit med juridisk eier så lenge han kunne se meg.

Han ville ikke gå tur bare med eier hvis ikke jeg også var med på turen ( full "beinsperre" og ventet på meg ).

Vi bor hver for oss nå, men hunden bor fast hos meg og vi besøker hverandre ofte og går da tur sammen.

Til daglig går jeg alene med hunden som da er kjempefornøyd.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 18.24):

Hei. Jeg og samboeren har slått opp og vi har en felles hund sammen. Vi kjøpte hunden sammen, men hunden står registrert på han. Vi har bidratt like mye med hunden og også delt kostnadene gjennom forholdet. Jeg ordnet en kontrakt for en stund siden som forklarer at hunden skal deles 50/50 mellom oss ved et eventuelt brudd. Som skrevet over, så er jo ikke jeg registrert som hundeeieren da det kun kunne være en som var registrert da vi kjøpte hunden. Er det fare for at eksen min kan ta hunden og nekte meg samvær? Eller kan man kontakte en instans der begge kan registreres som hundeeiere? Jeg er litt stresset for dette. Hadde satt pris på noen tips om hva jeg kan gjøre 🙂

Anonymkode: 03a1f...b3e

Har dere vært på mekling og blitt enig om samværsavtale? 

Anonymkode: 8ba6c...1ca

Skrevet

Jeg har samme ordning med eks. Han står som eier også. Hunden bryr seg ikke om hvor han er. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hunden er trygg på begge to så forstår jeg ikke at det skal være noe problem å dele tida.

Hunden er med på hyttetur og blir passet av venner.

Anonymkode: d7e67...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...