AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #61 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vil jo tilbringe tid med han..? Det er jo foreldrene som setter stopper for det. Anonymkode: 2a7d1...ddf Nei. De vil ikke ofre to timer sammen med ham hvis ikke de kan spille de to timene. Det er sykelig og alvorlig spillavhengighet. AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første. Å spille TV-spill er en helt vanlig del av barns liv. Blant annet. Rent personlig falt mitt barn utenfor da alle begynte å spille fotball. Det er da ikke sånn at de andre var «dårlige» venner fordi de ville gjøre noe annet enn mitt barn. Her må det sies at mitt barn ikke kunne spille fotball. Men i denne tråden handler det om et barn som bevisst blir holdt utenfor en viktig sosial arena de andre nettopp har trådt inn i. Selv om han joiner senere, vil de andre ha dannet sterke bånd og utviklet ferdigheter på et helt annet nivå. De blir rågode ved å begynne i 7-8-årsalderen. Det med mobbing har du misforstått. Det jeg mener er at uvitende foreldre, som ikke spiller eller skjønner greia, overfører mange bedritne holdninger over på ungene sine. Så det har blitt mye drittslenging fra sportsgjengen mot de som gamer. Om at de er bleke innefiser som blir feite og late. Har hørt og opplevd mange tilfeller av dette. Mange foreldre er helt anti-gaming. Freser nærmest. Og så overfører de holdningene over på barna. Som tar det med til skolegården. Anonymkode: 2a7d1...ddf Hvis et barn brekker beinet og dermed ikke kan spille fotball en periode og ingen av vennene gidder å besøke ham i det hele tatt, for de kan ikke se film, tegne, gjøre noe annet enn å spille fotball inn i mellom, så er de ikke gode venner nei. AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye rart… Det er ingen som sier at disse barna spiller hele tiden. Det er ikke hinsides sykt eller skadelig. Men det som helt klart er skadelig, det er å hindre barnet deltagelse i denne sosiale arenaen. Det er Fortnite i dag. Og kanskje noe annet en annen dag. Men den som havner utenfor her, den havner skikkelig utenfor. Hvis barnet allerede spiller Roblox og Minecraft så er jo ikke foreldrene imot spilling som sådan. De har bare fått feil bilde av Fortnite og dermed fordommer. Anonymkode: 2a7d1...ddf Jo. De kan ikke dra til ta sitt hus i det hele tatt, kun fordi at når de er der får de ikke spille. De kan altså ikke gjøre noe annet noen få timer en sjelden gang i blant. Artmo3 skrev (1 time siden): Hvis alle vennene hans spilte mye fotball, hadde de vært dårlige venner om alle ikke droppet å spille fotball, kun for å finne på noe annet med gutten? Hvis 10 barn har en aktivitet de liker å drive med, så er det ikke naturlig at alle skal føye seg for en person, det betyr ikke at de er dårlige venner Ja, hvis de ikke kunne gjøre noe annet inn i mellom vil jeg si det. Refreng skrev (41 minutter siden): Du kan umulig ha barn. Og du husker ihvertfall ikke hvordan ting fungerte når du selv var et Jeg har barn, og har vært barn, og det er ikke og var ikke samme regler i alle hus, uten at det var problematisk. Anonymkode: 73f4c...8bb
norw Skrevet 13. juli 2023 #62 Skrevet 13. juli 2023 anon01 skrev (16 timer siden): Normalt og normalt... ALt er relativt. Tenker at det kan være greit å sette seg ned sammen med sønnen deres og spille noen runder. Så får dere se hva det går ut på Det er ett gratis spill, og man kan spille single player, så man må ikke snakke på nett eller lignende Ikke sammen med sønnen, om sønnen ikke skal spille eller se på.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #63 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er et voksent og feiltolket perspektiv. Så du har aldri latt barnet ditt leke med store vannpistoler? Spilt laser tag? Lekt med nerf gun (skyter ‘dart’ piler)? Nerf gun har 8 års grense. https://lekekassen.no/nerf-ultra-speed-blaster-med-24-ultra-dartpiler-f4929 Denne ‘vannpistoler’ har 5 års grense, men ser da mer voldelig ut enn mye annet. https://lekekassen.no/zuru-x-shot-fast-fill-epic-vannpistol-stor-fylles-paa-1-sekund-56221 Laser tag har 6 års grense. https://www.aktivioslo.no/presentasjon/megazone-oslo/ Anonymkode: be97c...a4f Jeg var ikke klar over at målet med vannpistol var å drepe hverandre, eller late som man dreper hverandre. Heller ikke lek med nerf Anonymkode: 73f4c...8bb
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #64 Skrevet 13. juli 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke stygt språk i fortnite. Da ville det hatt 18 års grense. Om du opplever dette, så er det ikke i spillet de plukker opp språkbruken. Anonymkode: be97c...a4f Gjelder barn som fikk spille Fortnite i 1. og 2. klasse, som fortsetter med YouTube, Snapchat og Tiktok osv fra 8-9 års alder. Foreldrene bruker samme argument, at barna "blir utenfor" hvis de ikke får være på arenaer der så små barn har ingenting å gjøre. Barna har en mildt sagt elendig språkbruk, forteller om videoer de har sett på YouTube og Tiktok og etterligner "challenges" som er totalt uegnet for barn. Trist. Anonymkode: 13dde...ce5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #65 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så da ender han opp alene. Er det normalt at 7-8 år gamle barn får spille fortnite? Er vi for strenge? Anonymkode: 87c5f...883 Nei, dere er ikke for strenge!! Barn leker ofte det de spiller/ser på tv/opplever. Vi har jobbet knallhardt med en gruppe gutter i 1.klasse der jeg jobber, som spiller fortnite. De løper rundt og skal drepe hverandre og andre som er i nærheten. De kaster stein, slår, knivstikker med pinne osv. Det har blitt flere telefoner til legevakten for å si det sånn. Er drittlei den der "jammen aldersgrense er bare veiledende". Dere tør ikke si nei! Anonymkode: 6625d...0a8 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #66 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er et voksent og feiltolket perspektiv. Så du har aldri latt barnet ditt leke med store vannpistoler? Spilt laser tag? Lekt med nerf gun (skyter ‘dart’ piler)? Nerf gun har 8 års grense. https://lekekassen.no/nerf-ultra-speed-blaster-med-24-ultra-dartpiler-f4929 Denne ‘vannpistoler’ har 5 års grense, men ser da mer voldelig ut enn mye annet. https://lekekassen.no/zuru-x-shot-fast-fill-epic-vannpistol-stor-fylles-paa-1-sekund-56221 Laser tag har 6 års grense. https://www.aktivioslo.no/presentasjon/megazone-oslo/ Anonymkode: be97c...a4f Hvorfor er perspektivet feiltolket? Nå er jeg ikke så glad i alle disse lekene som du skisserer heller, men mener alikevel ikke at det er sammenlignbart. Man spruter med en vannpistol for å gjøre noen våt, ikke for å drepe. Man roper ikke "jeg tar headshot på deg" "jeg setter en kule i panna på deg!" som jeg har hørt at guttene gjør i fortnite. Hvorfor må man på død og liv presentere slike spill som går ut på livaktig krig med mål om å skyte hverandre i hodet, når det finnes så mange andre artige spill? Anonymkode: e2258...5c1 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #67 Skrevet 13. juli 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Dette tror jeg ingenting på. Generalisering på høyt nivå. Hva jobber du med i utdanningssammenheng, siden du velger å trekke slutninger som dette? Språkbruk kan skyldes en rekke faktorer, som foreldre, eldre søsken, tv-programmer de blir eksponert for etc. Blir for dumt å skylde på et (barne)spill vedr. språkbruk. Aldersgrensene er veiledende. Om barnet ditt på 9 år vil se en film på kino med 12-års aldersgrense så går det helt fint ifølge med en voksen. Men antar at du er motstander av "å ikke følge aldersgrense" i den sammenheng og, i stedet for å gjøre en individuell vurdering. Anonymkode: adabe...af5 Mulig jeg formulerte meg litt upresist. Absolutt for individuell vurdering i noen tilfeller. Men at det er en sammenheng mellom barn som gamer spill med høy aldersgrense langt ned i barneskolealder, er tidligst ute med sosiale medier og YouTube - og negativ språkbruk/atferd står jeg 100% inne for. Foreldregrupper er jo også delt når det gjelder dette, og mange holder heldigvis igjen. Anonymkode: 13dde...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #68 Skrevet 13. juli 2023 Det jeg henger meg opp i er; hvorfor skal jeg tillate at sønnen min på snart 8 år skal bruke tiden sin på å «kille», eller ta en «headshot?» Ja, det er en fiktiv figur, men barn på den alderen klarer ofte ikke å skille virkelighet fra fantasi. Min sønn tror f.eks fremdeles at det kan være monstre bak døra eller at Hufsa kommer i mørket. Hva skjer da i hjernen hans når han leker at han skal kille eller gi headshot? Vi vet ikke konsekvensene av å bli eksponert for dette i så ung alder. Jeg velger å «holde han utenfor.» Han er med på så mye annet fint at jeg er ikke bekymret for det sosiale uansett, og jeg ønsker ikke å bytte ut det fine med vold, drap og negativitet. Ts Anonymkode: 87c5f...883 1
Chestnut Skrevet 13. juli 2023 #69 Skrevet 13. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg henger meg opp i er; hvorfor skal jeg tillate at sønnen min på snart 8 år skal bruke tiden sin på å «kille», eller ta en «headshot?» Ja, det er en fiktiv figur, men barn på den alderen klarer ofte ikke å skille virkelighet fra fantasi. Min sønn tror f.eks fremdeles at det kan være monstre bak døra eller at Hufsa kommer i mørket. Hva skjer da i hjernen hans når han leker at han skal kille eller gi headshot? Vi vet ikke konsekvensene av å bli eksponert for dette i så ung alder. Jeg velger å «holde han utenfor.» Han er med på så mye annet fint at jeg er ikke bekymret for det sosiale uansett, og jeg ønsker ikke å bytte ut det fine med vold, drap og negativitet. Ts Anonymkode: 87c5f...883 Støtter deg i dette. Fins masse bra underholdning og gode spill som fyller hodene deres med noe meningsfullt. Min er et par år eldre og bruker spill til å lære programmering. Skjermtid brukes ellers på DuoLingo (lærer språk) eller lydbøker. Leser også masse bøker utenom. I tillegg til det du nevner, tenker vi på hva det gjør med konsentrasjonsevnen med den umiddelbare belønningen/stimuli de får i spill. Han spiller litt PokemonGo i vennegjengen, og det er gøy av og til (men heldigvis ikke hovedinteressen). Han og vennene har heldigvis null interesse for skytespill og hjernedøde youtube-videoer. 1
Gjest Refreng Skrevet 13. juli 2023 #70 Skrevet 13. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har barn, og har vært barn, og det er ikke og var ikke samme regler i alle hus, uten at det var problematisk. Anonymkode: 73f4c...8bb Da jeg var barn var det perioder der enkelte ting var "in" og dersom man ikke samlet på, eide eller hadde det som "alle" andre hadde, så ble man utenfor. De som hadde minst venner ble nok rammet hardest. 3 måneder senere var det et nytt musikkband somkunne være populært. De med mest strenge foreldre hadde en tendens til å falle utenfor det sosiale. 4 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg henger meg opp i er; hvorfor skal jeg tillate at sønnen min på snart 8 år skal bruke tiden sin på å «kille», eller ta en «headshot?» Ja, det er en fiktiv figur, men barn på den alderen klarer ofte ikke å skille virkelighet fra fantasi. Min sønn tror f.eks fremdeles at det kan være monstre bak døra eller at Hufsa kommer i mørket. Hva skjer da i hjernen hans når han leker at han skal kille eller gi headshot? Vi vet ikke konsekvensene av å bli eksponert for dette i så ung alder. Jeg velger å «holde han utenfor.» Han er med på så mye annet fint at jeg er ikke bekymret for det sosiale uansett, og jeg ønsker ikke å bytte ut det fine med vold, drap og negativitet. Ts Anonymkode: 87c5f...883 Hva skjer når du putter en spiller i fengsel i monopol? Barna er ikke modne for å havne i fengsel Spill er like virkelighetsfjernt som monopol, med mindre man spiller voksne spill. Det føles ikke som om man dreper noen og tar livet dems. Å bli drept i spill føles som å "drepe" en bonde i sjakk. Det er spillefigurer, det er ikke ekte.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #71 Skrevet 13. juli 2023 Refreng skrev (31 minutter siden): Da jeg var barn var det perioder der enkelte ting var "in" og dersom man ikke samlet på, eide eller hadde det som "alle" andre hadde, så ble man utenfor. De som hadde minst venner ble nok rammet hardest. 3 måneder senere var det et nytt musikkband somkunne være populært. De med mest strenge foreldre hadde en tendens til å falle utenfor det sosiale. Hva skjer når du putter en spiller i fengsel i monopol? Barna er ikke modne for å havne i fengsel Spill er like virkelighetsfjernt som monopol, med mindre man spiller voksne spill. Det føles ikke som om man dreper noen og tar livet dems. Å bli drept i spill føles som å "drepe" en bonde i sjakk. Det er spillefigurer, det er ikke ekte. Sammenligner du i fullt alvor det å ta "headshot" på noen i fornite med sjakk og monopol? Anonymkode: e2258...5c1 1
Gjest Refreng Skrevet 13. juli 2023 #72 Skrevet 13. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sammenligner du i fullt alvor det å ta "headshot" på noen i fornite med sjakk og monopol? Anonymkode: e2258...5c1 Jepp. Når det gjelder tegneseriespill som fortnite Jeg har spilt mye og følelsen når man skyter kjæresten i et skytespill er den samme som når jeg dreper bonden hans i sjakk. Det handler om å konkurrere og vinne/ outsmarte den du spiller med. Jeg har aldri følt at å skyte noen i et spill føles som å drepe dem eller som om jeg utfører vold. Jeg har vært hobbyfisker og kuttet hode på fisk jeg fisker, og tro meg, det er en helt annen følelse å utøve vold på levende skapninger, enn når man spiller spill. Å drepe levende skapninger føles mye verre, og det er for så vidt derfor jeg sluttet å fiske selv om jeg vokste opp i familie som fisket hver sommer
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #73 Skrevet 13. juli 2023 Refreng skrev (Akkurat nå): Jepp. Når det gjelder tegneseriespill som fortnite Jeg har spilt mye og følelsen når man skyter kjæresten i et skytespill er den samme som når jeg dreper bonden hans i sjakk. Det handler om å konkurrere og vinne/ outsmarte den du spiller med. Jeg har aldri følt at å skyte noen i et spill føles som å drepe dem eller som om jeg utfører vold. Jeg har vært hobbyfisker og kuttet hode på fisk jeg fisker, og tro meg, det er en helt annen følelse å utøve vold på levende skapninger, enn når man spiller spill. Å drepe levende skapninger føles mye verre, og det er for så vidt derfor jeg sluttet å fiske selv om jeg vokste opp i familie som fisket hver sommer Du må huske på at dette er snakk om barn på 7-8 år, at du som voksen ikke føler noe spesielt blir noe helt annet. Anonymkode: e2258...5c1
Gjest Refreng Skrevet 13. juli 2023 #74 Skrevet 13. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må huske på at dette er snakk om barn på 7-8 år, at du som voksen ikke føler noe spesielt blir noe helt annet. Anonymkode: e2258...5c1 Jeg har spilt siden jeg var barn. Det er jo noe ironisk over at foreldre gjerne tar med barna på fisketur der de må se fisker bli kvelt ihjel og drept, men vil ikke la dem spille tegneseriespill
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #75 Skrevet 13. juli 2023 Det er mye rarere og mer shady miljøer ungen din kan komme borti på Roblox enn i Fortnite, TS... Mye snåle mennesker der. Anonymkode: 0cc8f...b22 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #76 Skrevet 13. juli 2023 Refreng skrev (1 minutt siden): Jeg har spilt siden jeg var barn. Det er jo noe ironisk over at foreldre gjerne tar med barna på fisketur der de må se fisker bli kvelt ihjel og drept, men vil ikke la dem spille tegneseriespill Grafikken på spill har endret seg ganske mye, det du spilte den gang kvalifiserer nok mer til tegneseriespill enn det fornite gjør. Det er også en ganske vesentlig forskjell mellom det å ta livet av en fisk og det å ta livet av et menneske. Anonymkode: e2258...5c1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #77 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Han spiller roblox og minecraft. Holder ikke det? Morsomt at noen nevnte løkka og spille fotball. Det er akkurat det jeg oppmuntrer dem til, men nei, de andre vil bare spille fortnite. Ts Anonymkode: 87c5f...883 Om de andre bare vil spille Fortnite, sier det seg selv at sønnen din ikke spiller sammen med kompisene sine om han spiller Minecraft og Roblox. Unger i dag har mye av det sosiale samværet over online spill. Det er ikke sikkert han får mer besøk av å spille Fortnite, men han får i det minste spille sammen med vennene sine. Anonymkode: c8442...aee 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #78 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var ikke klar over at målet med vannpistol var å drepe hverandre, eller late som man dreper hverandre. Heller ikke lek med nerf Anonymkode: 73f4c...8bb Ja, nei - de skyter på hverandre bare for gøy? Med våpen som skal se størst mulig og mest realistisk ut… Selvfølgelig leker de at de dreper hverandre. Eller ‘tar hverandre ut’. Har du aldri reflektert over hva barn leker når de leker med våpenimitasjoner? Men med et voksenperspektiv ser all lek som involverer simulert drapslek selvfølgelig ille ut. For barnet derimot, er den leken likevel den samme som de opplever i fortnite. På alle andre arenaer enn dataspill har utstyr som barn bruker for å leke skyteleker - hvor dreping og lekt død er del av det - vanligvis ha aldersgrense 6-8 år. Kruttlappistol? Direkte imitasjon av både våpen og sannferdig skyteopplevelse med smell? 6 års aldersgrense. https://www.extra-leker.no/gonher-cowboy-knallpistol-i-plast-8-skudd Anonymkode: be97c...a4f 3
Gjest Refreng Skrevet 13. juli 2023 #79 Skrevet 13. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Grafikken på spill har endret seg ganske mye, det du spilte den gang kvalifiserer nok mer til tegneseriespill enn det fornite gjør. Det er også en ganske vesentlig forskjell mellom det å ta livet av en fisk og det å ta livet av et menneske. Anonymkode: e2258...5c1 Ok, så du er ok med at barna dine får være med på vold mot uskyldige dyr, men de får ikke drepe tegneseriekarakterer i spill... Vold mot levende skapninger er mye verre enn å drepe tegneseriekarakterer. https://www.gfinityesports.com/fortnite/fortnite-how-to-change-character-ps4-ps5-xbox-nintendo-switch-pc/
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #80 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må huske på at dette er snakk om barn på 7-8 år, at du som voksen ikke føler noe spesielt blir noe helt annet. Anonymkode: e2258...5c1 Det er jo du som må huske på at hva du ser med dine voksne (forutinntatte) øyne ikke tilsvarer barn på 7-8 års opplevelse når de spiller. For dem er det ikke noe annerledes enn nerf guns og laser tag. Anonymkode: be97c...a4f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå