Gå til innhold

firhjulstrekk


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Kunne selvfølgelig spurt mannen i bilbutikken da vi kjøpte bilen, men det glemte jeg, så da spør jeg her.

Jeg kjører bil med firhjulstrekk, Suzuki Ingis SUV. Er det så at den trekker på alle fire hjulene hele tiden?

Eller trekker den i utgangspunktet på forhjulene, men hvis forhjulene mister festet så kobler bakhjulene inn?

Mener nemlig jeg har hørt det siste om disse bilene.

Noen som vet sikkert?

Jeg har lett i brukerhåndboken. Men fant ikke noe om det der, eller så er det mulig det står der på et bil-språk jeg ikke forstår. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet (men kan spørre min mann når han våkner i morra ;) ), men jeg lurer på hvordan Ignisen er. Har SÅ lyst på en sånn selv! Hvilken årsmodell har du? Hvordan er den på glatta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet trekker den på alle 4 hele tiden.

Kjørte Syncro tidligere - og der ble 4WD koblet inn "når det var nødvendig" .. har også hatt manuell innkobling - og begge de "måtene" fungerer jo helt anderledes.

Den er helt yppelig å komme frem med når det er glatt (men så kjører jeg piggdekk i tillegg).

Synes egentlig bilen er for liten - hvertfall hvis du skal ha noe mer enn små barn i baksetet - det er en yppelig 1 manns bil - men jeg anbefaler ikke å prøve å kjøre lengre tur med 2 store gutter + bagasje for en uke eller to .. det er trangt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en toyota rav selv.. og tror nok den trekker på alle fire hjulene hele tiden ja. Er kjempefornøyd med bilen min. Men jeg vet om noen firhjulstrekkere der man kan bestemme selv om man vil bruke firhjulstrekk hele tiden.. altså man kan slå på og av firhjulstrekket. Hmm dette ble rotete :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg fant egentlig ut av det, tror jeg. På en test på dinside

Etter hva jeg forsto betyr dette at alle firehjulene trekker ved behov, og ellers trekker bare forhjulene?

"Firehjulsdriften er basert på en viskositetskobling, som tar med seg bakhjulene når det oppstår hastighetsforskjell mellom hjulparene. Dermed får man hjelp av firehjulsdrift når det trengs, ikke minst på vinterføre. "

Jeg er veldig fornøyd med Ignis. Har kjørt vanlig ignis før, men SUV'en er hakket bedre å kjøre syntes jeg. Den er også større og sterkere enn lille-ignis.

Men det er jo fortsatt en småbil, og ikke akkurat noen bil for barnefamilier som skal på ferie som LilleBille sier. Men hvis man er to stykker bare, og legger ned baksetene får man ganske stor bagasjeplass.

Jeg har 2006 modell, så den er helt ny. Den er super på glatt vinterføre, men så har jeg jo helt nye vinterdekk og da uten noe slitasje, men de er piggfrie.

Kom uten problem opp den bratte bakken opp til her jeg bor da det var snø og litt glatt føre.

Jeg kjørte Vitara før denne og merker jo godt at Ignisen ikke er så sterk, det er ikke like lett å få den opp i fart i oppoverbakker. Men til gjengjeld er den veldig fin til bykjøring. Veldig kjapp og lettvinn når du skal ut i kryss, rundkjøringer etc.

Og du sitter veldig høyt når du kjører, noe som jeg synes er veldig viktig ihvertfall. Kunne aldri hatt en bil hvor jeg nesten satt ned i bakken når jeg kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forsto betyr dette at alle firehjulene trekker ved behov, og ellers trekker bare forhjulene?

Ja, det stemmer. Suzuki Ignis trekker normalt bare på to hjul, og fire bare ved behov.

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt Ignis mye selv, men kun i jobbsammenheng. Føles som å kjøre en plastkasse (med det mener jeg at den ikke føles særlig trygg og sikker) med dårlig girboks.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er interessert (æsj, dette skulle vært et gutteforum) står viskosekoblingen veldig greit forklart her.

Fordelen er at det er en veldig enkel og grei løsning som krever null input fra sjåføren. Ulempen er at forhjulene må spinne før bakhjulene slår inn. Ergo får du ikke like godt grep som med 4-hjulstrekk som kobles inn manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...