Gjest Nysgjerrrig Skrevet 14. januar 2006 #1 Skrevet 14. januar 2006 Jeg brukte hele gårdagen på å rydde vekk nisser og annen julepynt, og fikk vaska huset skikkelig. Hadde gått til innkjøp av noen nye lys og ett par duker. Sitter her i morgenkåpe, drikker kaffe og koser meg med min mye stue. Kikker meg litt omkring, og syns jeg har det veldig flott. Stilen min er ikke minimalistisk, og heller ikke overdådig. Jeg får angst av for mye nips, men jeg må ha en viss mengde "ting" for at det ikke skal bli for sterilt. Da begynner jeg å tenke på hvor moderne det egentlig er her. Vi har lyse vegger ala latte farget, eike parkett, men taket som forøvrig er åpen himling er er i furu. Dørene våre var nye sist på 90 tallet og er også i furu. Møblene våre, seksjon, bord,tv benk, og vitrineskap er i furu. Vi har to sittegrupper i moderne svart skinn, og fargene på gardiner duker ol er i vinrødt og lysegrønt. Hva ville dere byttet ut og hva ville dere ha beholdt? Slik at jeg har noe å mase på mannen min om
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #2 Skrevet 14. januar 2006 Jeg mener at det kun er en selv som kjenner egen smak, og således vet hvilket hjem man trives med - MEN hadde det vært min stue hadde jeg malt himlingen hvit og malt furumøblene og dørene. Jeg har aldri likt furu, men trives dere med det så bør det få være sånn.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #3 Skrevet 14. januar 2006 synes det fort kan bli for mye med furu med du kan jo evt bare beise de tingene.. billigere enn å handle nytt det
Frida Frosk Skrevet 14. januar 2006 #4 Skrevet 14. januar 2006 Leiligheten vår er en blanding mellom loppisfunn, gamle ting vi har fått og Ikea stort sett. Sofa fra 50-tallet, amerikakoffert som pappa kjøpte når han var på sjøen, respatexbord og sånne rørstoler på kjøkkenet blant annet. Og div lamper som jeg har funnet på bruktbutikker og loppemarked. Så nei, spesielt moderne er jeg nok ikke. Det vi har i tre er derimot mørkt, og furumøblene er nok det første jeg ville byttet ut hvis jeg var deg. Ev kan du jo male dem, hvis de ser bra ut ellers. Jeg ville også malt taket. Men du sier jo at du synes du har det flott, og det viktigste er jo at du sjøl trives. Sikkert mange som synes jeg har en grusom stil, men det er jeg som skal bo her! (Også samboeren da, men han har ikke like mye han skulle sagt når det gjelder interiør )
Gjest LoisLane Skrevet 14. januar 2006 #5 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Umulig å si hva du bør bytte ut uten å ha sett det. Furu-angst er veldig utbredt for tiden - det er jo nesten et argument for å beholde det. Jeg er veldig glad for at vi har en stil som er helt uavhengig av moter og trender. Man kan heller bytte ut lysestaker og et par pynteting ettersom. Endret 14. januar 2006 av LoisLane
Gjest Carmensita Skrevet 14. januar 2006 #6 Skrevet 14. januar 2006 Som de andre sier her, fungerer det for deg må du jo ikke endre på noe. Skulle jeg bodd der ville jeg kalkbeisa himlingen og beisa furumøblene. Jeg har malt en kjøpmannsdisk i lys farge, og syns den ble veldig "død". Resten skal beises, mye finere det syns jeg.
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2006 #7 Skrevet 14. januar 2006 (endret) Jeg har malte furutak og furudører hvitt for noen år siden, og har aldri angret. Spesielt taket var det deilig å få malt, furu passet ikke inn her - har/hadde ingen andre stue-møbler i furu. Er ikke opptatt av å være moderne bare for å være det, men lar meg nok påvirke av interiørtrender, et sted henter man jo sin inspirasjon fra. Endret 14. januar 2006 av Mie
Gjest Isabellas Skrevet 14. januar 2006 #8 Skrevet 14. januar 2006 Det virker som om alle her på KG har latte-farve på veggene! Jeg ville malt taket og skiftet dørene. Så ville jeg skiftet ut furumøblene - eloler malt de. Har helt angst for furumøbler, og har selv en kommode i gangen som jeg fikk en gang. Har lyst til å male den i hvit eller babyrosa perlemor-maling. Men uansett; Så lenge du selv er fornøyd med hvordan du har det nå - hvorfor skifte stil bare for å være mer moderne? Det er jo du selv som skal bo der, og vi skal ikke innrede for besøket vårt men for oss selv. Lykke til!
Gjest Embla s Skrevet 14. januar 2006 #9 Skrevet 14. januar 2006 Ganske morsomt med alle som har angst for furu for tiden, ikke så mange år siden folk ikke kunne få furu nok hjemme Jeg ville absolutt malt himlingen lys!
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #10 Skrevet 14. januar 2006 Ganske morsomt med alle som har angst for furu for tiden, ikke så mange år siden folk ikke kunne få furu nok hjemme Helt enig. Er sånn her i landet - det handles i flokk. Det alle andre har er riktig. Jeg har alltid gått klar av ubehandlet treverk, for meg ser det uferdig ut - om det er på møbler eller vegg/tak.
Gjest Isabellas Skrevet 14. januar 2006 #11 Skrevet 14. januar 2006 Personlig har jeg ALDRI likt furu noe særlig.... Sikkert fordi det har vært så mye av det, særlig på landet...
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Ganske morsomt med alle som har angst for furu for tiden, ikke så mange år siden folk ikke kunne få furu nok hjemme ← Jepp. Og ingen vil innrømme at de følger moten.
*Ariel* Skrevet 15. januar 2006 #14 Skrevet 15. januar 2006 For meg høres det helt greit ut. Er ikke så opptatt av hvordan det ser ut egentlig, her er det mannen som liker sånt. Jeg ville imidlertid skiftet ut det vinrøde og lysegrønne, synes ikke det høres så fint ut, i mitt hode da Ikke liker jeg sorte skinnsofaer heller, liker bedre store, myke deilige sofaer i stoff.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #15 Skrevet 15. januar 2006 Det virker som om alle her på KG har latte-farve på veggene! ← Hehe - jeg har tenkt samme tanke. Selv kunne jeg aldri hatt det i huset VI bor i - her ville alt brunlig sett trist ut... Vi bor i gammelt hus (1880-åra, tømmerhus på gård) med små vinduer og mye panel. Men jeg har forståelse for at det kan være fint andre steder. Uansett - til trådstarter: Jeg ville malt taket for å få det lysere inne. Møblene er det vanskelig å si noe om, som de fleste andre er jeg ikke veldig glad i umalt furu, men det trenger jo heller ikke se ille ut om ikke rommet er overfylt og "Mot-i-Brøstet-gult". Det kan bli mer feil å skifte ut møblene med ting du ikke har falt for "av deg selv". men det går jo an å låne med seg fargeprøver fra malingsbutikken og tenke over om det er en idè å male, beise eller skifte ut noe. Selv tror jeg ikke jeg er akkurat moderne, selv om jeg er litt opptatt av interiør også. Vi bare leier, så jeg har ikke kjøpt så mye større møbler ennå. Men generelt tror jeg jeg faller for ett og ett møbel. Så lenge jeg ikke har "det rette" møblet, f eks har vi en veldig stygg sofa, så dekker jeg den til med tepper i farger jeg liker. Ellers liker jeg nok en litt organisk/safari/samler/museum/monter- aktig stil. Småting jeg har funnet som har fin form, ulike kurver, lekedyr av ymse slag osv. En veldig grei ting jeg har lært meg er å ha basistingene i en nokså, men helst ikke helt, nøytral stil/farge, så er det lettere å skifte ut tilbehøret. Men foreløpig funker det best på matbordet...
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #16 Skrevet 15. januar 2006 Det som slo meg er at hvis dørene deres er lakkede furudører fulle av kvister så ville jeg ha malt de. Noe av det styggeste jeg vet er disse dørene laget av c- eller d-sortering furu. Jeg har vel en mild furu-angst, men komplett kvistangst. Noen furumøbler kan faktisk være fine. Bycastskinn derimot kan ikke under noen omstendigheter se bra ut, så hvis skinnsofaen er av det blanke slaget hadde jeg annonsert den på finn.no snarest. Her i huset har vi hatt store utgifter det siste året som ikke har gått til møbler og interiør så vi har en rimelig enkel stil som jeg trives med. En del fra Ikea, gammelt og nytt, og litt loppemarked og arvesøppel. Jeg tror faktisk at vi kommer til å beholde mesteparten av møblene når vi får bedre råd, bortsett fra sofaen som skal byttes ut i noe som er behagelig og mykt å sitte i, fortrinnsvis trukket i mørkebrunt kraftig stoff.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #17 Skrevet 26. januar 2006 Personlig har jeg ALDRI likt furu noe særlig.... Sikkert fordi det har vært så mye av det, særlig på landet... ← Hva mener du da? At alle som bor på landet har hentet en furu og bygget vitrineskapet selv? He he
Twigi Skrevet 27. januar 2006 #18 Skrevet 27. januar 2006 Jeg er så gammel at jeg har hengt med siden forrige gang det var moderne med minimalisme.... Unnagjorde hvite vegger, sort skinn og stålrør for 20 år siden...... Så ble det veldig kaldt, og alle var så positive til sterke farger og trivelige vitrineskap.... Da naboen min malte stua gul, var alle dødsens imponerte, så tøft! Ett år etterpå hadde alle minst ett gult rom Nå bor jeg i gammelt hus, og synes det er sjarmerende med arvede eikemøbler, tunge skjenker og svungne bordbein. Men jeg må innrømme at noen av furumøblene havner på loftet, ja..... De utskårede topplistene på bokhyllene er plukket ned, og hylla malt hvit. Og kjøkkenet er blitt adskillig strammere i pyntinga de siste årene. Det er liksom blitt mye hyggeligere med liftgardin enn med rysjegardin, hvis dere skjønner Tror ikke det fortsatt er mange som har bunker med tørkede rosebuketter oppe på alle kjøkkenskap....... Det er nok ikke mange av oss som kan si at vi ikke påvirkes av moten. For fem år siden hadde jeg sett meg ut den ultimate drømmesofaen jeg skulle kjøpe, bare jeg fikk råd. Nå er jeg så glad jeg ikke brukte penger på den, for den er fullstendig overdådig, og helt feil!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #19 Skrevet 27. januar 2006 vi leier leilighet, og den er hvit hvit hvit med lister i tre og dører i tre (sikkert furu). og jeg har tre nye møbler, mørk blå stoffsofa, romdeler og bokhylle. vitrineskapet har vi fått, spisebordet er fra flere år før krigen, og salongbordet er sannsynligvis enda eldre, noen små hvite bord som er utgamle og malingen flaker av, et stort nattbord som også er gammelt hvitmalt som det lille akvariet står oppå, lette lyse gardiner og fargerike puter og duker, og de fleste bildene har noe blått i seg. kort sagt, er ikke så veldig moderne, men har fått det moderne nok med blandingen av nytt og gammelt og friskt tilbehør. har fått flere kommentarer på at nå har vi fått det koselig her, og jeg er enig, jeg trives fint her, og er det som teller, håper jeg klarer å få det like koselig på neste plassen vi bor.
Dioritt Skrevet 5. februar 2006 #20 Skrevet 5. februar 2006 Det som er viktig er at dere som bor i leiligheten trives med stilen. Synes selv at et hjem ikke bør følge dagens moter - det bør være noe som utvikles over tid, noe som er en avspeiling av de som bor der. Hvis ikke stuen sies noe om beboerene så synes jeg stuen er kald og kjedelig uansett stil. Selv har vi en blanding av furu møbler, sofaer med overstoppede puter, gamle ting som vi har samlet opp igjennom årene eller funnet på loppemarked o.l. Massevis av bilder på veggene, enten kjøpt på forskjellige steder vi har ferierte eller som 'betyr' noe for oss (et morsom cricket bilde fordi han spiller cricket, f.eks). Joda, vi forsøke å få det til å matche sånn noenlunde men det er stor forskjell på et hus og et hjem. ~Sharon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå