Gå til innhold

Typen skal liksom fikse problemene mine, og jeg begynner å bli mektig lei.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, trenger tips til hvordan jeg kan sette typen på plass. 

Jeg sliter med en klump I halsen som gjør matinntak veldig vanskelig og jeg strever med å få i meg halvparten av det daglige næringsbehovet som jeg burde ha. Jeg går til utredning og oppfølging av lege/sykehus. Denne klumpen gjør at det er fysisk kjempevondt å svelge både mat og drikke.  

Men han maser hele tiden på at jeg må spise, og skal liksom proppe i meg ulike matvarer han mener er lette å få ned. Eller at han nevner sin bekymring flere ganger til dagen, til enhver mulige anledning som byr seg. Og jeg er så sliten av dette, for jeg er ikke skyld i det selv og det er veldig vanskelig å føle jeg blir tvangsforet (selv om det er velment) når det fysisk gjør vondt. Han stopper tilfeldigvis innom butikker og skal ha meg til å kjøpe yoghurt, lager måltider til meg i tide og utide og nermest trykker det på meg, nevner det hver eneste gang det er snakk om ett eller annet som kan minne om mat/næring/livsstil/blomster/fint vær/båttur etc. 

Har sagt at dette blir tatt hånd om av legen, at jeg setter pris på omtanke, men at jeg også trenger mental fred fra dette. Som om det ikke er nok at jeg skal slite med dette, så blir jeg påminnet dette i tide og utide og forsøkt tvangsforet. 

Selv om alt dette er i beste mening fra hans side, så er jeg så sliten og lei av dette maset, at jeg kvier meg for å være med han. 

Tips til å sette foten ned på en respektfull men klar måte hadde hjulpet. 

Anonymkode: 842b5...0f8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, jeg tror du bare må si det rett ut. At dette hjelper deg ikke, men stresser deg bare mer. Du forstår at han vil hjelpe, men du ønsker at han skal slutte og heller bare være der for deg uten dette matpresset, for det er det du trenger. 

Anonymkode: 67cc6...13b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si som sant er at denne masingen fører til at du får mindre lyst til å tilbringe tid med han. Og at hvis dere skal være kjærester, så må han respektere det du sier.

Anonymkode: 80ff7...1cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsettelse

Hver gang han begynner å mase om dette, så si at dette orker du ikke, og så går du hjem / et annet sted, og sier at dere får snakkes en annen dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fortsettelse

Hver gang han begynner å mase om dette, så si at dette orker du ikke, og så går du hjem / et annet sted, og sier at dere får snakkes en annen dag.

Nei, ikke gjør det. Lettere å bare si det som det er, at hun blir stresset og mentalt utslitt av å konstant høre på maset. Viktig å presisere at du skjønner bekymringen, men at det ikke hjelper, og at du prøver så godt du kan. Han vil bare hjelpe, men det er en situasjon han ikke kan hjelpe deg noe særlig i, og da blir rådene/hjelpen overveldende og unødvendig. 

Anonymkode: 30328...a1e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, trenger tips til hvordan jeg kan sette typen på plass. 

Jeg sliter med en klump I halsen som gjør matinntak veldig vanskelig og jeg strever med å få i meg halvparten av det daglige næringsbehovet som jeg burde ha. Jeg går til utredning og oppfølging av lege/sykehus. Denne klumpen gjør at det er fysisk kjempevondt å svelge både mat og drikke.  

Men han maser hele tiden på at jeg må spise, og skal liksom proppe i meg ulike matvarer han mener er lette å få ned. Eller at han nevner sin bekymring flere ganger til dagen, til enhver mulige anledning som byr seg. Og jeg er så sliten av dette, for jeg er ikke skyld i det selv og det er veldig vanskelig å føle jeg blir tvangsforet (selv om det er velment) når det fysisk gjør vondt. Han stopper tilfeldigvis innom butikker og skal ha meg til å kjøpe yoghurt, lager måltider til meg i tide og utide og nermest trykker det på meg, nevner det hver eneste gang det er snakk om ett eller annet som kan minne om mat/næring/livsstil/blomster/fint vær/båttur etc. 

Har sagt at dette blir tatt hånd om av legen, at jeg setter pris på omtanke, men at jeg også trenger mental fred fra dette. Som om det ikke er nok at jeg skal slite med dette, så blir jeg påminnet dette i tide og utide og forsøkt tvangsforet. 

Selv om alt dette er i beste mening fra hans side, så er jeg så sliten og lei av dette maset, at jeg kvier meg for å være med han. 

Tips til å sette foten ned på en respektfull men klar måte hadde hjulpet. 

Tvangsforing er vold,gi han en advarsel,prøver du å tvangsfore meg en gang til så slår jeg opp med deg,og da har du ikke dame lenger. Si det til han. 

AnonymBruker
Skrevet

Refluksøsofagitt?

Anonymkode: 0d4cf...65b

Skrevet

Han prøver å vise deg omsorg. Han er bekymra for deg. Og det kan hende du hadde oppført deg likt om du var i hans sko.

Men forstår at det blir slitsomt. Dere må ha en oppklarende prat her, og han må roe ned. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har ikke noe tips angående typen, men av nysgjerrighet - har legene sjekket for eosinofil øsofagitt?

Jeg slet lenge med å svelge piller, matbiter osv (satt ofte mat i halsen, og begynte å hikke ca hver eneste gang jeg spiste noe). Fikk etterhvert diagnose eosinofil øsofagitt på sykehuset og medisiner som har gjort underverker!

Endret av AnonymBruker874626
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (10 minutter siden):

Har ikke noe tips angående typen, men av nysgjerrighet - har legene sjekket for eosinofil øsofagitt?

Jeg slet lenge med å svelge piller, matbiter osv (satt ofte mat i halsen, og begynte å hikke ca hver eneste gang jeg spiste noe). Fikk etterhvert diagnose eosinofil øsofagitt på sykehuset og medisiner som har gjort underverker!

Jeg vet egentlig ikke helt navn på hva de har sjekket for. Men har tatt gastroskopi og da fant de ikke noe syreskader, men det kan se ut som om jeg har for stram lukkemuskel, noe som også kan være svaret på at jeg ikke kan rape og at jeg har vansker med å svelge maten. Men det må utredes og behandles i narkose etter hva jeg har fortsått. Og det er det jo lang ventetid på.. men enn så lenge er blodprøveverdiene innenfor hva de skal være, så jeg har ikke mangel på noen næringsstoffer. 

AnonymBruker
Skrevet
fugl fønix skrev (1 time siden):

Tvangsforing er vold,gi han en advarsel,prøver du å tvangsfore meg en gang til så slår jeg opp med deg,og da har du ikke dame lenger. Si det til han. 

Han tvangsforer meg da ikke, men jeg føler at han gjør det, når han hele tiden skal tilby, tilberede kjøpe og "mase" på at jeg skal ha i meg mat. Han viser jo bare omtanke. Men ja jeg må sette foten ned. Tror jeg kanskje bare må sette en grense om at han ikke får gjøre dette, og ikke nevne det før jeg eventuelt ønsker å prate om det. Skal bruke noen av tipsene her til å prøve å forklare h orfor dette ikke hjelper. 

Takk for tips dere! 

Ts

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet egentlig ikke helt navn på hva de har sjekket for. Men har tatt gastroskopi og da fant de ikke noe syreskader, men det kan se ut som om jeg har for stram lukkemuskel, noe som også kan være svaret på at jeg ikke kan rape og at jeg har vansker med å svelge maten. Men det må utredes og behandles i narkose etter hva jeg har fortsått. Og det er det jo lang ventetid på.. men enn så lenge er blodprøveverdiene innenfor hva de skal være, så jeg har ikke mangel på noen næringsstoffer. 

Ok, hos meg tok de vevsprøver via gastroskopi som ble sendt til analyse. 

Sannsynligvis har de vel tatt samme prøvene på deg, men slik jeg forsto det på legen var diagnosen ganske ny (eller blitt mer kjent den senere tiden), så ikke sikkert alle leger er oppmerksomme på den enda.

Uansett - lykke til med behandlingen! Håper de kommer til bunns i det raskt, og at du finner en god måte å snakke med typen om det 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han tvangsforer meg da ikke, men jeg føler at han gjør det, når han hele tiden skal tilby, tilberede kjøpe og "mase" på at jeg skal ha i meg mat. Han viser jo bare omtanke. Men ja jeg må sette foten ned. Tror jeg kanskje bare må sette en grense om at han ikke får gjøre dette, og ikke nevne det før jeg eventuelt ønsker å prate om det. Skal bruke noen av tipsene her til å prøve å forklare h orfor dette ikke hjelper. 

Takk for tips dere! 

Ts

Jo det er tvang når han hele tiden maser på deg og han aksepterer ikke et nei fra deg, men bare fortsetter å mase på deg,hva er det da,tvang! Lær å sett grenser!! Prøve å forklare han,det hjelper ikke, si nei tvert og skyv maten vekk,beste råd jeg kan gi..lytt til den!!

AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare må si det rett ut til han at det gjør alt bare verre!

Anonymkode: 40f01...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
fugl fønix skrev (2 timer siden):

Han tvangsforer ikke. Slutt å være så hysterisk. 

Anonymkode: 87fc9...3ce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han tvangsforer ikke. Slutt å være så hysterisk. 

Det er jeg ikke,det er det du som er,du kom hit for å spørre om råd da fikk du råd,er ikkehysterisk av den grunn. Ikke be om råd når du ikke engang tåler å få råd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips dere! 

Ts

Du prøver deg på KG? Modig. Snart kommer "slå opp" "gjør det slutt" kommentarene.

Det er fint at du ser intensjonen hans. Han virker overbeskyttende, kanskje litt for mye. Men det er som det er. Ser ikke at du har nevnt at han selv er klar over at dette forverrer situasjonen din. Slik som du beskriver han så tror jeg at han skjønner alvoret når du gjør det klart for han at dette ikke hjelper, men gjør det vanskeligere. De profesjonelle har tatt over og be han ha tillit til dem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du bare må si det rett ut til han at det gjør alt bare verre!

Anonymkode: 40f01...765

Hun tør ikke det ser du for hun vil ikke virke hysterisk,herregud noe så dumt av henne,men å sutre her om det og be om råd for så å bli sur for å få råd da er det ts som er hysterisk,ikke jeg.

Skrevet
fugl fønix skrev (2 timer siden):

Ikke kall alt mulig for vold! Malplassert omsorg, ja. Men nei - det er ikke vold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fugl fønix skrev (3 minutter siden):

Det er jeg ikke,det er det du som er,du kom hit for å spørre om råd da fikk du råd,er ikkehysterisk av den grunn. Ikke be om råd når du ikke engang tåler å få råd.

Jeg har ikke spurt deg om råd.

Jeg er ik TS. 

Du bare beviser hvor hysterisk du er med kommentaren din.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...