Gå til innhold

Hva skjer når Ukraina kommer inn i Nato?

Fjongfrøken

Anbefalte innlegg

jabx skrev (4 minutter siden):

Omtrent alle demokratier i verden bistår Ukraina i sin forsvarskrig. Også demokratier utenfor vesten.

Faktum er at vesten har vært altfor tilbakeholdne med å hjelpe Ukraina.

Uansett, å motta hjelp fra andre i en krig gjør det ikke til en proxy-krig. Eller påstår du at Russland bare er en "proxy" for Iran siden de får droner derfra?

Det er lov å tenke før du skriver, vet du.

Ok, du er ikke helt med her skjønner jeg. Jeg bruker begrepet "proxy" fordi Ukraina kjemper på vegne av hele den frie verden eller vesten om du vil. Dette er fundamentalt ikke bare ukraina sin krig. Hadde vært bedre om hele Europa erklærte krig mot Russland og stengte luftrommet over hele Ukraina. Det har jeg sagt siden dag 1 men vi er for feige, eller de som sitter med makten vil helst ikke rote seg borti noe som medfører blodsøl på sine rene hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (5 timer siden):

Nei, man snakker ikke tull og vås og sprer propaganda bare fordi man har andre meninger enn meg. Men når det gjelder de som støtter nazistaten Russlands imperialistiske invasjon, så er det umulig å få til uten nettopp dette.

Det hjelper ikke at du engasjerer deg når du kommer med feilinformasjon og ukritisk gjengir russisk propaganda.

jabx skrev (5 timer siden):

Det er rimelig lite troverdig å påstå at du ikke mener Russland gjør rett, samtidig som du ukritisk slenger rundt deg med russisk propaganda. Det eneste du har gjort her er å prøve å rettferdiggjøre Russland invasjon av Ukraina, og skylde på alle andre for Russlands handlinger.

Slapp av og pust med magen 

Jeg sprer ikke russisk propaganda, og det hjelper ikke uansett hvor mange ganger du skriver det.

Som jeg har sagt tidligere, du fremstiller det hele som et eventyr hvor de onde angriper og så kommer snille vesten for å redde. Det er ikke sånn det er i virkeligheten, og du har nok sett litt for mye på film.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tutte said:

Jeg sprer ikke russisk propaganda, og det hjelper ikke uansett hvor mange ganger du skriver det.

Det er mange som i likhet med deg ikke selv forstår at de sprer russisk propaganda. Det at de har klart å overbevise deg om at ikke de er verre enn USA viser likevel hvor godt de har lykkes med å forvirre deg.

https://www.nrk.no/nyheter/fn_-_-russland-gir-ukrainske-barn-russiske-pass-for-a-adoptere-dem-bort-1.16273850

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda skrev (2 timer siden):

Det er mange som i likhet med deg ikke selv forstår at de sprer russisk propaganda. Det at de har klart å overbevise deg om at ikke de er verre enn USA viser likevel hvor godt de har lykkes med å forvirre deg.

https://www.nrk.no/nyheter/fn_-_-russland-gir-ukrainske-barn-russiske-pass-for-a-adoptere-dem-bort-1.16273850

Og hvem har overbevist deg da? Propaganda finner vi på begge sider. Begynner å bli så lei denne diskusjonen nå, og det meste er nå sagt. Nå blir alt bare gjentagelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tutte said:

Og hvem har overbevist deg da?

Hovedsaklig Russland. Når jeg sammenlikner liknende situasjoner så er Russland vanligvis mye verre. Etter at det ble avslørt mishandling og tortur av fanger utført av amerikanere i Abu Ghraib i Irak ble det oppvask og massivt mediekjør. Da det ble avslørt at russere gjorde det samme i Olenovka bombet de fengselet og drepte opptil 60 fanger for å skjule sporene. Russiske medier rapporterer ingenting om alle krigsforbrytelsene Russland utfører.

USA er kynisk, Russland er barbarisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina rekker ikke å komme med i NATO tror jeg. Ukraina krigen er et tegn på endetiden så jeg vil tro Jesus kommer tilbake om rundt 10 år. Da eksisterer nok ikke NATO, og Ukraina lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (På 5.8.2023 den 18.30):

Ok, du er ikke helt med her skjønner jeg. Jeg bruker begrepet "proxy" fordi Ukraina kjemper på vegne av hele den frie verden eller vesten om du vil. Dette er fundamentalt ikke bare ukraina sin krig. Hadde vært bedre om hele Europa erklærte krig mot Russland og stengte luftrommet over hele Ukraina. Det har jeg sagt siden dag 1 men vi er for feige, eller de som sitter med makten vil helst ikke rote seg borti noe som medfører blodsøl på sine rene hender.

Du kan ikke bruke ordet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 6.8.2023 den 0.09):

Slapp av og pust med magen 

Som jeg har sagt tidligere, du fremstiller det hele som et eventyr hvor de onde angriper og så kommer snille vesten for å redde. Det er ikke sånn det er i virkeligheten, og du har nok sett litt for mye på film.

Eh jo, det er nettopp det du gjør. Du gjengir russisk propaganda direkte.

Og jo, det er faktisk slik at Russland er de onde her, akkurat som Tyskland var de onde under andre verdenskrig. Så kan nazisympatisører og neonazisympatisører påstå at "Hitler/Putin ville bare redde etniske tyskere/russere i Sudetenland/Donbass", men det blir like tåpelig.

Faktum er at både Hitler og Putin er onde diktatorer, og det var en kamp mellom godt og ondt.

Snille vesten kom for å redde? Eh ja, faktisk er det slik at vestlige land (dvs. nesten samtlige demokratier i hele verden) har kommet sammen for å hjelpe demokratiet Ukraina mot en nazistisk imperialiststat. Og det er en styrke.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 7.8.2023 den 1.15):

Og hvem har overbevist deg da? Propaganda finner vi på begge sider. Begynner å bli så lei denne diskusjonen nå, og det meste er nå sagt. Nå blir alt bare gjentagelser.

Men bare en av sidene har hatsk, fascistisk, nazistisk løgnpropaganda, og det er Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 11.8.2023 den 22.55):

Eh jo, det er nettopp det du gjør. Du gjengir russisk propaganda direkte.

Og jo, det er faktisk slik at Russland er de onde her, akkurat som Tyskland var de onde under andre verdenskrig. Så kan nazisympatisører og neonazisympatisører påstå at "Hitler/Putin ville bare redde etniske tyskere/russere i Sudetenland/Donbass", men det blir like tåpelig.

Faktum er at både Hitler og Putin er onde diktatorer, og det var en kamp mellom godt og ondt.

Snille vesten kom for å redde? Eh ja, faktisk er det slik at vestlige land (dvs. nesten samtlige demokratier i hele verden) har kommet sammen for å hjelpe demokratiet Ukraina mot en nazistisk imperialiststat. Og det er en styrke.

Hjelpe demokratiet I Ukraina, hva slags demokrati?

Du kan jo starte med å høre på hva denne ukrainske mannen har å si. Men det er bare propaganda for deg det også, tenker jeg. Alt som ikke støtter vestlige uttalelser er det har jeg skjønt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...