Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt barneforsikring i nesten 15 år. I den har det bla inkl uføre kapital (en gang sum) og uførepensjon med månedlige utbetalinger 

Den eldste av våre fyller 26 år i år, og det endres da til vanlig forsikring. Hun har ikke visst om dette, og har på egenhånd tegnet uføreforsikring i annen bank. Dvs hun har visst om barneforsikring, men ikke detaljer på hva den inneholder. 

Så spørsmålet mitt er om hun velger å beholde den andre, og har gjennom barneforsikring, får man "beholdt" begge? Slik at hun får fra begge forsikringene hvis det noensinne blir aktuelt. Eller får man ikke beholde begge og bør avslutte den siste?

Noen som kjenner til regelverk rundt dette?

Anonymkode: 66909...c80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På personforsikring får man utbetaling der man har forsikring, altså dobbelt.

Hilsen forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 5fc69...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha flere. Men hvis summen totalt utgjør mer enn du hadde i tidspunktet før uføre inntraff vil du få en avkorting. 

For eksempel har jeg to separate uføreforsikringer, en privat og en gjennom jobb. Den jeg har gjennom jobb anser jeg som noe som kan være en variabel ettersom man gjerne bytter arbeid og arbeidsgivere i løpet av livet, derfor har jeg en privat også. 

Disse to tilsammen utgjør nok til å dekke inntektstap. 

Men jeg vil aldri kunne "tjene" på disse. 

Anonymkode: 0dc4f...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Er man dobbelt dekket betyr det dobbelt trøbbel. 

Du får betaling en gang. Forsikringsselskapene vil dele på kostnadene seg imellom og du blir gjerne mellomleddet i kommunikasjonen. 

Anonymkode: ba9ef...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan ha flere. Men hvis summen totalt utgjør mer enn du hadde i tidspunktet før uføre inntraff vil du få en avkorting. 

For eksempel har jeg to separate uføreforsikringer, en privat og en gjennom jobb. Den jeg har gjennom jobb anser jeg som noe som kan være en variabel ettersom man gjerne bytter arbeid og arbeidsgivere i løpet av livet, derfor har jeg en privat også. 

Disse to tilsammen utgjør nok til å dekke inntektstap. 

Men jeg vil aldri kunne "tjene" på disse. 

Anonymkode: 0dc4f...cb2

Riktig, men da er det snakk om avkortning fra NAV fordi forsikringsutbetalingene utgjør en viss inntekt slik at man ikke får full utbetaling fra NAV. Selve forsikringen gir ikke avkortning. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er man dobbelt dekket betyr det dobbelt trøbbel. 

Du får betaling en gang. Forsikringsselskapene vil dele på kostnadene seg imellom og du blir gjerne mellomleddet i kommunikasjonen. 

Anonymkode: ba9ef...a28

Feil. Det gjelder ved skadeforsikring og ikke personforsikring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Riktig, men da er det snakk om avkortning fra NAV fordi forsikringsutbetalingene utgjør en viss inntekt slik at man ikke får full utbetaling fra NAV. Selve forsikringen gir ikke avkortning. 

Feil. Det gjelder ved skadeforsikring og ikke personforsikring.

Og for å understreke: Dette med avkortning osv gjelder kun uførepensjon/månedlige utbetalinger. Engangsutbetalinger utbetales i sin helhet uavhengig og det påvirker heller ikke rettigheter hos NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...