Gå til innhold

Friheten er ødelagt og demokratiet i fare. Er gjenninnføring av dødstraff eneste løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette innlegget er litt ekstremt, men det kan forhåpentligvis fremme noen tanker... Ola Nordmann som er litt uheldig og har dysleksi, dyskalkuli og adhd hadde langt flere valgmuligheter før enn nå. Han kunne bli fisker eller bonde. Han kunne også bli gründer uten å være redd for å gå glipp av prisveksten i boligmarkedet. Friheten har altså blitt redusert. 

Men det aller største problemet er demokratiet. Man bruker ord som "skape flere arbeidsplasser" og "de har fortjent det" for å rettferdiggjøre at rike mennesker skal bli stadig rikere. Hva da med alle de som bare putter rikdommen i boligmarkedet? Tenk om pengene hadde gått til noen som ville skape arbeidsplasser istedet. Det snakker ikke de samme menneskene om... Man setter og økonomisk vekst foran frihet, lykke og demokrati. Økonomisk vekst må være en bonus som kommer oppå de tre andre pilarene.

Om 1000 rikinger hadde truet med å flytte ut av landet hadde det påvirket det politiske klimaet langt mer enn om 1000 syrere hadde gjort det samme. Det bryter med det demokratiske prinsippet om at alle er like mye verdt. Som følge av andre verdenskrig gikk både høyre og Arbeiderpartiet inn for dødsstraff for landsvikere. Det er like mye landssvik å jobbe mot demokratiet i dag. Finnes det andre løsninger enn dødsstraff? Jeg mener det kan løses ved at velgerne heller stemmer på partier som jobber for frihet og demokrati. Hva mener dere?

Endret av Majer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dødsstraff for hva? Å flytte ut av landet?

Du ser ut til å leve i din egen politiske tenketank, men ja, det er utfordrende at alle ikke blir like mye verdt i et demokrati. Samtidig er det svært krevende for velferdsstaten, og dermed alle statens innbyggere, når dem som skaper arbeidsplasser forsvinner. Satt på spissen så trenger du ikke så veldig mange av de tusen rikingene for å dekke inn de offentlige utgiftene til de tusen syrerne. Jeg opplever at de fleste er mer opptatt av dem som skaper arbeidsplasser enn av dem som tjener pengene sine på boligutleie og næringseiendom alene. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Gjest Angry Man
Skrevet

Jeg formoder at dødstraff ikke er seriøst ment fra din side, men bare noe du bruker for å understreke hvor alvorlig du ser på temaet. Hvis du mener det seriøst så er det rene og skjære galskapen.  😮

Men jeg er helt enig med deg i at kapitalisme er completely fucked up og at blant annet det demokratiske prinsippet du referer til lider under de store forskjellene som eksisterer. :D 

Det er så godt som ingen som fortjener ekstrem rikdom. Hvis man ikke skjønner det så er man ærlig talt ganske teit i hodet. Hehehe. 

Skrevet
Majer skrev (På 12.7.2023 den 11.30):

Finnes det andre løsninger enn dødsstraff?

Jeg synes det første man skal gjøre er å nekte utflyttere innreise til Norge igjen. Har de først flytta så kan de holde seg borte. Hvorfor skal vi slippe dem inn for at de skal feire 17. mai her eller dra på norske sykehus?

I tillegg så burde det være ulovlig å ta i mot støtte fra disse personene for politiske partier eller andre beslutningstakere.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette innlegget er litt ekstremt, men det kan forhåpentligvis fremme noen tanker... Ola Nordmann som er litt uheldig og har dysleksi, dyskalkuli og adhd hadde langt flere valgmuligheter før enn nå. Han kunne bli fisker eller bonde. Han kunne også bli gründer uten å være redd for å gå glipp av prisveksten i boligmarkedet. Friheten har altså blitt redusert. 

Men det aller største problemet er demokratiet. Man bruker ord som "skape flere arbeidsplasser" og "de har fortjent det" for å rettferdiggjøre at rike mennesker skal bli stadig rikere. Hva da med alle de som bare putter rikdommen i boligmarkedet? Tenk om pengene hadde gått til noen som ville skape arbeidsplasser istedet. Det snakker ikke de samme menneskene om... Man setter og økonomisk vekst foran frihet, lykke og demokrati. Økonomisk vekst må være en bonus som kommer oppå de tre andre pilarene.

Om 1000 rikinger hadde truet med å flytte ut av landet hadde det påvirket det politiske klimaet langt mer enn om 1000 syrere hadde gjort det samme. Det bryter med det demokratiske prinsippet om at alle er like mye verdt. Som følge av andre verdenskrig gikk både høyre og Arbeiderpartiet inn for dødsstraff for landsvikere. Det er like mye landssvik å jobbe mot demokratiet i dag. Finnes det andre løsninger enn dødsstraff? Jeg mener det kan løses ved at velgerne heller stemmer på partier som jobber for frihet og demokrati. Hva mener dere?

Denne kommunist/sosialistiske vrøvlet er ubegripelig for meg.

Hatet mot de rike hører ikke hjemme i Norge anno 2023. 

Men jeg må bare spørre ... Mener du for bloody alvor at de som ''jobber mot demokratiet'' skal dømmes til dødsstraff for landssvik?

Da ryker veldig mange innvandrere som nekter å integrere seg og har holdninger, kultur og religiøse skikk som er uforenelige med demokratiet i Norge.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Jeg synes det første man skal gjøre er å nekte utflyttere innreise til Norge igjen. Har de først flytta så kan de holde seg borte. Hvorfor skal vi slippe dem inn for at de skal feire 17. mai her eller dra på norske sykehus?

I tillegg så burde det være ulovlig å ta i mot støtte fra disse personene for politiske partier eller andre beslutningstakere.

Heldigvis er vi langt fra den Orwellske verden du ønsker deg til.

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (24 minutter siden):

Heldigvis er vi langt fra den Orwellske verden du ønsker deg til.

Du foretrekker dødsstraff?

Hvordan går det forresten med dommedagsprofetiene dine? Du erklærte høytidelig at næringslivet var nede i knestående for noen måneder siden. Jeg ble beskyldt for å ikke ha peiling da jeg sa at det var litt i overkant.

Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Du foretrekker dødsstraff?

Hvordan går det forresten med dommedagsprofetiene dine? Du erklærte høytidelig at næringslivet var nede i knestående for noen måneder siden. Jeg ble beskyldt for å ikke ha peiling da jeg sa at det var litt i overkant.

Dette har ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Skrevet

Ohohoho..å poste et slikt innlegg blant de borgerligste av de borgerlige - fortjener ingenting annet enn applaus @Majer.
Det krever guts!

Dog vil jeg aldri støtte dødsstraff.

Henger meg på dem som mener det bør innføres karantene for å ta i bruk velferdssystemet om man har valgt å forlate landet vårt..som kjent blir alle sosialister i nød, og kommer krypende tilbake når de trenger hjelp som pengene deres ikke kan hjelpe dem med lengre. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (6 timer siden):

Flytter du fra Norge, så mister du medlemskapet ditt i Folketrygden og dermed også rett på sykehusbehandling (finnes riktignok noen untak for EU/EØS/Sveits, men om du bor i Sveits er det ingen grunn til å dra til Norge for å få sykehusbehandling). På hvilken måte tjener det samfunnet at vi skal nekte utflyttere å komme til Norge på ferie eller feire 17. mai?

Jeg er utflytter selv, mener du virkelig at det bør innebære at jeg aldri skal få møte familien min igjen?

Endret av Jdz
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (19 timer siden):

Denne kommunist/sosialistiske vrøvlet er ubegripelig for meg.

Hatet mot de rike hører ikke hjemme i Norge anno 2023. 

Men jeg må bare spørre ... Mener du for bloody alvor at de som ''jobber mot demokratiet'' skal dømmes til dødsstraff for landssvik?

Da ryker veldig mange innvandrere som nekter å integrere seg og har holdninger, kultur og religiøse skikk som er uforenelige med demokratiet i Norge.

Rike er ingen homogen gruppe. Det må være helt greit å tjene penger så lenge man gir noe tilbake.

Endret av Elaine Marley
Skrevet
Vera skrev (25 minutter siden):

Ohohoho..å poste et slikt innlegg blant de borgerligste av de borgerlige - fortjener ingenting annet enn applaus @Majer.
Det krever guts!

Dog vil jeg aldri støtte dødsstraff.

Henger meg på dem som mener det bør innføres karantene for å ta i bruk velferdssystemet om man har valgt å forlate landet vårt..som kjent blir alle sosialister i nød, og kommer krypende tilbake når de trenger hjelp som pengene deres ikke kan hjelpe dem med lengre. 

Tenker jeg ikke har så mye å tape. Har jeg først fått stempelet som sprø så må jeg bruke det til min fordel😅 Tror jeg både har vært homofob, rasist, høyreekstrem, kommunist og sosialist her inne. Nå samler jeg på hatter😊

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Rike er ingen homogen gruppe. Det må være helt greit å tjene penger så lenge man gir noe tilbake.

Med tanke på skattenivået i Norge, så gir de rike mer enn nok tilbake. Likevel jages de ut av landet av grådige og misunnelige sosialister som ikke forstår at bedrifter må tjene penger og at det må være lønnsomt å drive i Norge. Sosialistene vil ha pengene i form av skatter og avgifter, men de vil ikke tilrettelegge for at pengene tjenes.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (34 minutter siden):

Med tanke på skattenivået i Norge, så gir de rike mer enn nok tilbake. Likevel jages de ut av landet av grådige og misunnelige sosialister som ikke forstår at bedrifter må tjene penger og at det må være lønnsomt å drive i Norge. Sosialistene vil ha pengene i form av skatter og avgifter, men de vil ikke tilrettelegge for at pengene tjenes.

Litt av problemet er nok at mange på venstresiden ikke tar det seriøst. Vi husker jo hvordan Rimi Hagen sa det ikke gikk an å drive businness i Norge. Samtidig tjente han mer penger enn noen ganger tidligere. 

At noen bedriftseiere sliter som følge av skattenivået er absolutt sant og derfor bør venstresiden og høyresiden sammen komme med kompromisser når det kommer til hvilke skatter vi skal ha. Så kan man heller endre nivåene noe ved ulike valg. 

Angående å legge til rette for at penger skal tjenes viser forskning eksempelvis at høye boligpriser i byer reduserer BNP. Det virker ikke som høyresiden vil løse det. Undersøkelser viser også at folk med kombinasjonen adhd og høy IQ er svært vanlig blant de mest suksessfulle gründerne. Disse menneskene får sjeldent diagnosen mens de går på skolen, og når de ikke gjør det er det viktig at skolen er skapt på en slik måte at de med udiagnostisiert adhd også kan få gode karakterer og oppleve mestring. 

Dette var bare to eksempler på at høyresiden heller ikke er så interessert i å tilrettelegge for økt inntjening. 

Gjest Refreng
Skrevet

Vi må bare bygge samfunnet etter hvordan mennesker fungerer. Mennesker er flokkdyr som føler mening når de har en sosial gruppe, når de bidrar og føler seg nyttige, når de føler at de har verdi for andre. Noen føler verdi når de kan bli bedre enn andre på noe, for eks finne bedre metoder å gjøre ting på. Osv

Den verdien mennesker føler de har når de er rike er hul og knyttet til overfladisk tenkning og ego.

Så vi bare bygger vi et samfunn der alle bidrar og lærer hvordan det de gjør er nyttig for å holde samfunnet i gang. Vi verdsetter individer. Vi fjerner dette med å samle rikdom, for mennesker trenger ikke penger som motivasjon. Mennesker gjorde en innsats da vi samlet og jaktet. Å være avhengig av mennesker i et moderne samfunn for at det ikke skal kollapse, er like prekært som det var at man bidro og gjorde sitt i et jeger og sanker samfunn også. Men vi må selvsagt også endre samfunnet der vi legger opp til at det blir mer naturlig sosialisering slik at vi fjerner tendensen til isolering og tendensen til å leve den type dysfunksjonelle liv som kommer fra det.

De egoist-og kyniskdrevne menneskene som kun vil ha mye penger og rikdom, blir selektert bort fra samfunnet ved at de reiser til land som har mer egoistisk drevne systemer, som kapitalisme.

Enkelt og greit 🙃

Skrevet

Hva gjør at du tenker at disse mulighetene ikke finnes i dag? Hvorfor kan man ikke bli fisker i dag?
Hvorfor kan man ikke bli grunder? 

Hvorfor er dette problematisk i forhold til demokrati og hvorfor er demokrati det største problemet.

Hva har dette med hverandre å gjøre og hvorfor snakker du om dødsstraff?

Hvem jobber mot demokratiet?
Hva kan løses ved at velgere stemmer på andre partier? 
Hvilke partier jobber ikke for frihet og demokrati?

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Hva gjør at du tenker at disse mulighetene ikke finnes i dag? Hvorfor kan man ikke bli fisker i dag?
Hvorfor kan man ikke bli grunder? 

Hvorfor er dette problematisk i forhold til demokrati og hvorfor er demokrati det største problemet.

Hva har dette med hverandre å gjøre og hvorfor snakker du om dødsstraff?

Hvem jobber mot demokratiet?
Hva kan løses ved at velgere stemmer på andre partier? 
Hvilke partier jobber ikke for frihet og demokrati?

I dag koster det 14 millioner å kjøpe en fiskekvote som var gratis før. Å bli gründer er mer risikofylt da veksten på boligmarkedet gjør så fallhøyden blir større. 

Alle partier som bidrar til at enkelte grupper i samfunnet skal få større innflytelse enn andre mennesker jobber mot demokratiet. Det kan være alt fra å gi folk med penger mer makt til kanseleringskultur. 

Skrevet
Majer skrev (4 minutter siden):

I dag koster det 14 millioner å kjøpe en fiskekvote som var gratis før. Å bli gründer er mer risikofylt da veksten på boligmarkedet gjør så fallhøyden blir større. 

Alle partier som bidrar til at enkelte grupper i samfunnet skal få større innflytelse enn andre mennesker jobber mot demokratiet. Det kan være alt fra å gi folk med penger mer makt til kanseleringskultur. 

Man kan da fint bli en fisker på en tråler.

Det finnes andre måter å bli grunder på enn å kjøpe og selge leiligheter.

Så alle jobber mot demokratiet, da det vel ikke finnes noen partier som ikke ønsker endring i innflytelse.

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Man kan da fint bli en fisker på en tråler.

Det finnes andre måter å bli grunder på enn å kjøpe og selge leiligheter.

Så alle jobber mot demokratiet, da det vel ikke finnes noen partier som ikke ønsker endring i innflytelse.

Det jeg mener angående leiligheter er at den økonomiske risikoen er større enn før. Man må enten starte før man kjøper bolig og da utsettes boligkjøpet i et marked med rask prisstigning. Alternativet er at man har nedbetalt en bolig før man satser. Det tredje alternativet som er å starte noe samtidig som man har stort boliglån er risikabelt.

Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Det jeg mener angående leiligheter er at den økonomiske risikoen er større enn før. Man må enten starte før man kjøper bolig og da utsettes boligkjøpet i et marked med rask prisstigning. Alternativet er at man har nedbetalt en bolig før man satser. Det tredje alternativet som er å starte noe samtidig som man har stort boliglån er risikabelt.

Men hva har dette med demokrati å gjøre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...