AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Jeg har vært sykmeldt som arbeidsledig siden oktober i fjor. Fikk meg sommerjobb nå nylig. Jeg sendte melding til veileder hos Nav på hvordan jeg skulle gjøre det og fikk som svar at jeg kunne jobbe mens jeg er sykmeldt, så da tenkte jeg at jeg bare måtte opprettholde sykmeldingen nå gjennom sommeren. Litt fordi jeg skal i behandling i september, fordi jeg ikke vet hvordan jeg ellers skal gjøre det når sommerjobben er slutt og fordi Nav har sendt meg videre til sånn avklaringsopplegg som jeg ikke har fått noe svar på enda. I tillegg til at ting er tungt for tiden og går igrunnen igjennom en slags livskrise, men vil gjerne jobbe.. Fikk nettopp melding med veilederen min på nav om hvorfor jeg fikk ny sykmelding siden han trodde jeg hadde fått meg sommerjobb (og det har jeg jo). Jeg svarte jo bare at jeg trodde jeg kunne jobbe mens jeg var sykmeldt, fordi det var jo det han sa. Jeg får helt angst av å holde på med dette nav-opplegget! Fordi jeg faktsk ikke forstår hva de mener. Han veilederen min er heller ikke helt norsk så syns han skriver ting på en vanskelig måte. Men jeg må jo ha noe å falle tilbake på når sommerjobben er slutt? Hva mener egentlig nav at jeg skal gjøre? Kan hende jeg er fullstendig idiot her, men syns det er så sykt vanskelig å forstå. Har ikke prøvd å ringe de enda fordi jeg er redd for å ikke forstå hva de mener. Mest fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal spørre om. Uff, noen som har peiling på Nav her? Anonymkode: 28cea...bab
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men jeg må jo ha noe å falle tilbake på når sommerjobben er slutt? Du skriver jo selv at du er arbeidsledig, så da blir det jo tilbake til arbeidsledigheten... Jeg har også vært arbeidsledig over halve livet og har ikke fått så mye hjelp fra Nav. Det er dessverre ikke så mye de gjør for en.. Anonymkode: ec60e...5e2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skriver jo selv at du er arbeidsledig, så da blir det jo tilbake til arbeidsledigheten... Jeg har også vært arbeidsledig over halve livet og har ikke fått så mye hjelp fra Nav. Det er dessverre ikke så mye de gjør for en.. Anonymkode: ec60e...5e2 Joda, men om jeg skal være arbeidsledig så må jeg jo fortsatt få noe fra Nav? Anonymkode: 28cea...bab
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 Om du er frisk nok til å jobbe så skal du jo ikke være sykmeldt lenger. Når du jobber får du lønn. Om du blir syk igjen så snakker du med legen din igjen så får han vurdere som du skal sykmeldes igjen. Husk at du har et begrenset antall uker du kan få sykepenger. Anonymkode: f68b8...255 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 Jeg spør bare fordi jeg ikke henger helt med: - Er du sykemeldt fra en spesiell jobb? For da kan du jo jobbe sommerjobb selv med sykemelding. - Er du ikke så syk at du kan jobbe? Isåfall trenger du ikke sykemelding. Anonymkode: de564...65e 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Skrevet 12. juli 2023 Du kan jobbe under sykemelding. Du får et spørsmål hvor mye du jobbet under sykemeldingen når du leverer skjema. Men - du får ikke sykepenger for det. Anonymkode: 6f9a2...043 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 Enig med den over, ang er om du er syk fra en viss type arbeid og derav tenker å opprettholde sykemelding i den type arbeid?. Men samtidig skriver du at du er arbeidsledig, er det da dagpenger/aap du er sykemeldt fra? Ang sommerjobb så får du jo lønn som avtalt fra jobben og hvis du skal arbeide så er du ikke sykemeldt. Når sommerjobben er ferdig går du tilbake til dagpenger/aap/ evt sykemelding. Anonymkode: a6ef9...f07
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spør bare fordi jeg ikke henger helt med: - Er du sykemeldt fra en spesiell jobb? For da kan du jo jobbe sommerjobb selv med sykemelding. - Er du ikke så syk at du kan jobbe? Isåfall trenger du ikke sykemelding. Anonymkode: de564...65e Nei, jeg er sykmeldt som arbeidsledig. Sommerjobben er den første jeg prøver meg i nå etter å ha vært sykmeldt som arbeidsledig siden september. Mistet min faste jobb før det på grunn av helse (min egen feil og vil ikke gå så mye inn på dette) og gikk derfor rett fra fast jobb til sykmelding som arbeidsledig. Var ikke på aap eller dagpenger eller noe først, så det er jo mye derfor jeg ikke jeg helt hva jeg skal gjøre og hva reglene er.. Jeg kan altså jobbe, men på grunn av min helse, så kan det vært fort gjort at ting går til helvete på grunn av stress.. Det er sånn jeg ikke vet før det skjer. Men jeg prøver så godt jeg kan. Anonymkode: 28cea...bab
Rotemor Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Du er ikke sykemeldt i sommerjobben. Du må kontakt legen for nye sykemelding etter sommerjobben dersom du igjen er syk. Men du må fylle ut meldekort, antagelig i perioden. Der skriver du at du har jobbet. På den måten opprettholder du dialogen med nav. (Meldekort altså) Endret 12. juli 2023 av Rotemor 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du skriver jo selv at du er arbeidsledig, så da blir det jo tilbake til arbeidsledigheten... Jeg har også vært arbeidsledig over halve livet og har ikke fått så mye hjelp fra Nav. Det er dessverre ikke så mye de gjør for en.. Anonymkode: ec60e...5e2 Vært arbeidsledig halve livet. Hvordan i all verden er det mulig?! Det renner jo over av ledige jobber. Anonymkode: fd3f7...9b3 1
Rotemor Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du skriver jo selv at du er arbeidsledig, så da blir det jo tilbake til arbeidsledigheten... Jeg har også vært arbeidsledig over halve livet og har ikke fått så mye hjelp fra Nav. Det er dessverre ikke så mye de gjør for en.. Anonymkode: ec60e...5e2 Nav er ingen arbeidsformidling. Jobb må du finne selv. Det er bedre å lære seg hvordan det faktisk fungerer enn å være urealistisk kravstor. Det er ingen som kommer og vekker meg om morgenen, men jeg står da opp likevel… 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Rotemor skrev (6 minutter siden): Du er ikke sykemeldt i sommerjobben. Du må kontakt legen for nye sykemelding etter sommerjobben dersom du igjen er syk. Men du må fylle ut meldekort, antagelig i perioden. Der skriver du at du har jobbet. På den måten opprettholder du dialogen med nav. (Meldekort altså) Ok, men hvorfor skrev veilederen min da at jeg kan jobbe mens jeg er sykmeldt? Anonymkode: 28cea...bab
Blåjojo Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 Bare fortsett med å være sykemeldt. Du melder bare inn på sykemeldingen hvor mye du har jobbet og får trekk i sykepenger tilsvarende timer. 1 1
Aintnofun Skrevet 12. juli 2023 #14 Skrevet 12. juli 2023 Rotemor skrev (11 minutter siden): Du er ikke sykemeldt i sommerjobben. Du må kontakt legen for nye sykemelding etter sommerjobben dersom du igjen er syk. Men du må fylle ut meldekort, antagelig i perioden. Der skriver du at du har jobbet. På den måten opprettholder du dialogen med nav. (Meldekort altså) Da jeg først spurte tok han feil og trodde jeg gikk på AAP, men så sa han "Oi, beklager, trodde du var på AAP. Du kan jobbe mens du er sykmeldt" .. Så er jo derfor jeg tenkte at jeg bare burde opprettholde sykmeldingen. Men også på grunn av min helse såklart og at jeg skal i behandling igjen i september. I tillegg har jeg oppfølging med lege minst en gang i måneden..
Rotemor Skrevet 12. juli 2023 #15 Skrevet 12. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ok, men hvorfor skrev veilederen min da at jeg kan jobbe mens jeg er sykmeldt? Anonymkode: 28cea...bab Det beror på en misforståelse mellom dere. Evt så fyller du ut på egenerklæringen hva du har jobbet. Endret 12. juli 2023 av Rotemor 1
Rotemor Skrevet 12. juli 2023 #16 Skrevet 12. juli 2023 Aintnofun skrev (18 minutter siden): Da jeg først spurte tok han feil og trodde jeg gikk på AAP, men så sa han "Oi, beklager, trodde du var på AAP. Du kan jobbe mens du er sykmeldt" .. Så er jo derfor jeg tenkte at jeg bare burde opprettholde sykmeldingen. Men også på grunn av min helse såklart og at jeg skal i behandling igjen i september. I tillegg har jeg oppfølging med lege minst en gang i måneden.. Du må tenke slik at du ikke er syk og frisk på samme dag. Så hvis sommerjobben er tre dager i uken er du syk i fire.
Sofakona Skrevet 12. juli 2023 #17 Skrevet 12. juli 2023 Om du kan jobbe et du ikke sykemeldt lenger .. når sommeren jobben er ferdig nå du bare søke ny jobb. Vet ikke om du har tjent nok til å søke dagpenger etter sommerjobb.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #18 Skrevet 12. juli 2023 4 minutter siden, Sofakona said: Om du kan jobbe et du ikke sykemeldt lenger .. når sommeren jobben er ferdig nå du bare søke ny jobb. Vet ikke om du har tjent nok til å søke dagpenger etter sommerjobb. Det er feil. Man kan være sykmeldt i den delen man er arbeidsledig. Du fortsetter å sende inn sykmelding og søknad om sykepenger. Du kan sende en melding om at du jobber litt her: https://www.nav.no/kontaktoss#skriv-til-oss Da vil sykepengeavdelingen vurdere om du skal få sykepenger for delen du er arbeidsledig i tillegg til lønnen du får. Gratulerer med jobb! Anonymkode: 42ebd...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #19 Skrevet 12. juli 2023 Han må jo ha hatt en dårlig dag på jobben, han veilederen. Det er jo legen som har bestemt at du er sykmeldt. Han må jo i så fall spørre legen om hvorfor den ble forlenget, ikke deg. Jeg har vært sykmeldt selv en gang, og husker klart og tydelig at det var fritt frem å jobbe hvis jeg var klar for det. Som andre skriver her, så må du bare fylle inn i meldekortet hvor mye du har jobbet. Det er selvsagt også NAV sitt ønske at du kommer i gang med noe Og det at du prøver deg, betyr jo ikke at du er frisk. Anonymkode: 43a68...eaf 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #20 Skrevet 12. juli 2023 Nå fikk jeg igjen svar med han at jeg kan jobbe mens jeg er sykmeldt, men hvor fyller jeg inn timene jeg har jobbet? Blir så usikker på om jeg fyller inn ting riktig. Vanskelig å forstå spørsmålene syns jeg.... Skal jeg svare ja eller nei på om jeg har brukt hele sykmeldingen? Skjønner ikke helt hva de mener med det... Anonymkode: 28cea...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå