AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Jeg har en nabo som er 97 år. Hun har førerkort og en relativt ny bil. Førerkortet ble fornyet i februar, hos fastlegen og alle ble mildt sagt overrasket over at hun fikk beholde førerretten da hun knapt kan gå og må ha hjelp for å reise seg og kjøreferdighetene er langt under middelmådige, noe bilen bærer preg av. Men nå i senere tid har det gått helt over stokk og stein. Hun har nylig kjørt over en dukkevogn her ute i gårdsplassen og nå i går kjørte hun rett i portstolpen. Til tross for et voldsomt smell kjørte hun bare videre inn i gården og parkerte uten og engang se på skadene. Bilen ble oppskrubbet bortover hele passasjersiden. Nå er spørsmålet : Hvor skal jeg henvende meg for å få fratatt henne førerkortet før hun forårsaker en alvorlig ulykke? Politiet eller statsforvalteren? Ringte politiet i går, men de viste ingen interesse og sa de skulle notere at jeg hadde ringt. Han jeg pratet med sa bare at hvis førerkortet var fornyet for få måneder siden så måtte det jo blitt vurdert da og at det da skal fornyes/vurderes igjen på nytt i februar og at jeg evt kunne snakke med fastlegen hennes. Jeg aner ikke hvilken fastlege hun bruker. Noen som har tips om hva jeg skal foreta meg? Anonymkode: ea14e...a89 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 Det skjer nok ikke noe før hun kjører over et menneske... Anonymkode: 88788...67c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 Kan du snakke med familien hennes om dette? Eventuelt snakke med henne først? Dokumenter gjerne skadene også. Anonymkode: d5ee8...c68
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 Ring fastlegekontoret (helfo) så får du oppgitt navn på fastlege - så melder di dit Anonymkode: 01183...265 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skjer nok ikke noe før hun kjører over et menneske... Anonymkode: 88788...67c Ja det er det jeg er redd for og prøver å unngå. Det kan ikke være nødvendig at det skal gå så langt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du snakke med familien hennes om dette? Eventuelt snakke med henne først? Dokumenter gjerne skadene også. Anonymkode: d5ee8...c68 Kjenner ikke til noen annen familie enn en sønn som nylig fylte 75 og har plass på et sykehjem ca 70 mil unna. Det er aldri noen på besøk der, men jeg hører hun prater mye høylytt i telefonen, så noe nettverk må hun jo ha. Men ikke som jeg har sett. Anonymkode: ea14e...a89 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ring fastlegekontoret (helfo) så får du oppgitt navn på fastlege - så melder di dit Anonymkode: 01183...265 Aha, får man opplysninger om det. Trodde kanskje det var beskyttet av taushetsplikt. Da skal jeg prøve det. Takk for tipset. Anonymkode: ea14e...a89 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ring fastlegekontoret (helfo) så får du oppgitt navn på fastlege - så melder di dit Anonymkode: 01183...265 Det er taushetsbelagt, og heldigvis ikke noe hvermannsen får opplysninger om. TS, ring fylkeslegen og meld fra der. neste gang hun kolliderer eller kjører over noe kontakter du politiet igjen. Anonymkode: b30b5...652 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 Politiet that nok rett i at det ble vurdert av fastlegen for noen mnd siden og at de dermed ikke kan gjøre noe. Betyr ikke at de er likegyldige! Men du gjorde riktig i å ringe dem og så det notert i loggen. Da er det lavere terskel for inngripen senere om de har oppdrag på henne. Kan du sende bilde av bil og postkassene til forebyggende enhet på din politistasjon? Gjerne også at hun kjører bilen neste gang. Da har de mer å gå på. Anonymkode: f7d8c...499 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #9 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ring fastlegekontoret (helfo) så får du oppgitt navn på fastlege - så melder di dit Anonymkode: 01183...265 Man får da ikke vite hvem andre har som fastlege… Anonymkode: 91335...2ee 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #10 Skrevet 12. juli 2023 Du kan sende bekymringsmelding til fastlegen, men da bør du kanskje ta en samtale med dama og få vite hvem det er som er fastlegen hennes. Med mindre det bare er et aktuelt legekontor i området Anonymkode: 6b9f7...756 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #11 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ring fastlegekontoret (helfo) så får du oppgitt navn på fastlege - så melder di dit Anonymkode: 01183...265 Ringte fastlegekontoret og de kunne selvfølgelig ikke oppgi hvilken fastlege hun bruker. Det var taushetsbelagt. Ringte også fylkeslegen og fikk beskjed om å ringe tilbake første uka i august, pga ferieavvikling. Så da får vi krysse fingrene for at det ikke skjer en alvorlig ulykke før den tid. Tar selvfølgelig bilder av alle hendelser jeg ser og skadene på bilen "dag for dag". Utrolig at det skal være så vanskelig å frata noen førerretten. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, og ihvertfall ikke når man nærmer seg hundre år. Anonymkode: ea14e...a89 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #12 Skrevet 12. juli 2023 Neste gang hun er ute og kjører bør du filme om du har muligheten! og så ringer du tilbake til fylkeslegen og maser, for dette kan ikke det ventes med! Anonymkode: fe52e...ff2 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Skrevet 12. juli 2023 Du kan også ringe kommunelegen i påvente av å få tak i fylkeslegen. Anonymkode: 34a54...0a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #14 Skrevet 13. juli 2023 Det er rett å melde til politiet og be de sende forespørsel om kjørevurdering til vegvesenet ☺️ Hilsen trafikklærer Anonymkode: 39663...871 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #15 Skrevet 13. juli 2023 Send inn en anmeldelse for påkjørsel av dukkevogn og stolpe. Ødeleggelse av privat eiendom og farlig kjøring. Skriv bekymringen din i anmeldelsen Anonymkode: 826a0...8e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå