Gå til innhold

Ammeslutt på viljesterk toåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg ammer fortsatt sønnen min på 2,5 år i søvn. Han får på kvelden og på morgenen. På natta våkner van sjelden. Han bruker også smokk pga det enorme sugebehovet han hadde i starten. 

Jeg er skikkelig lei av å amme. Jeg har dårlig erfaring med å si nei til pupp fra eldste, så der måtte vi ty til kjerringråd. Selv da ble det grin, men bare én dag. 

Jeg ble dessverre alene i fjor, så jeg må stå i slike ting alene. Og jeg aner jo ikke om det vil bli en stor kamp eller om det ikke blir så ille. Han er skikkelig viljesterk og om natten gjør jeg nesten alt for å unngå grin fordi jeg selv er trøtt. På dagen går det helt fint å si nei og han får ikke på dagen. 

Føler jeg må gjennomføre, og faktisk være forberedt på noen dager uten søvn i verste fall. 

Så trenger noen tips til ammeslutt? Pappaen stiller opp med overnatting 

Anonymkode: d85cb...1e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan gutten overnatte hos far ellers? 

Anonymkode: 0d00c...213

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. min jente var sånn til hun var 3.5.. (hun er 4 i dag)  Jeg forklarte henne at det er bedre at hun drikker fra tåteflask, hun hadde et stort behov for å få pupp før hun sovnet, jeg begynte å trappe ned på ammingen sakte.. Prøv å gi flaske å være sammen med barnet til det sovner? Det fungerte fint til meg:) nå drikker hun fra kopp og har kuttet ut smokken:) 

Anonymkode: 23ca0...18f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan gutten overnatte hos far ellers? 

Ja det kan han selvfølgelig, de er hos han jevnlig i to tre netter og da går det veldig fint uten pupp. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei.. min jente var sånn til hun var 3.5.. (hun er 4 i dag)  Jeg forklarte henne at det er bedre at hun drikker fra tåteflask, hun hadde et stort behov for å få pupp før hun sovnet, jeg begynte å trappe ned på ammingen sakte.. Prøv å gi flaske å være sammen med barnet til det sovner? Det fungerte fint til meg:) nå drikker hun fra kopp og har kuttet ut smokken:) 

Anonymkode: 23ca0...18f

Jeg klarer ikke vente til han er eldre, for kjenner jeg får sånn intens irritasjon når jeg ammer, og det har kommet nå den siste mnd. Men kunne evt prøvd flaske med vann da.. 

Tenker smokken kan han få beholde til han blir tre år og skjønner litt mer :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var også veldig viljesterk og faren gadd ikke bidra med noe. Her gikk det veldig fint. Jeg snakket om at han nå var stor og skulle slutte med pupp, at det var tomt i puppen osv flere dager i forveien. Så var jeg bare streng og stod på mitt og ga han vann og smokk i stedet. Det ble ikke så veldig mye tull og gikk veldig fint. Du må jo bare prøve. 

Anonymkode: 8dbd9...e67

• Liker 2
Skrevet

Ammer og jenta mi (2,5) når hun skal sove-natt-morgen. Regelen er kun i senga. Aner ikke hvordan jeg skal få slutt på det. Har ikke viljestyrken. Hun kan være borte en helg, og det er ingen problem. Eller kun for meg da, jeg får spreng som fyyyy... aldri tatt smokk, så puppen er hennes nærhet og kos.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Irritasjonen er enten det som heter D-Mer eller ammeaversjon og handler oftest om magnesiummangel. Det er utelukkende fordeler ved å amme lenger, så hvis det kun er irritasjonen som plager deg ved dette, ville jeg prøvd tilskudd for å slippe irritasjonen. ❤️

Dette er et godt produkt magnesium er ikke magnesium, så du kan ikke ta et random tilskudd bare. 

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/plantebaserte-legemidler-og-naturmidler/shift-magnesiumdraper,5030833?gclid=Cj0KCQjwnrmlBhDHARIsADJ5b_k7qOvWdUXMGiPxCHQJRIy2yd4NDzMjRTQAZo371iGBuOzT56OmDVkaAkjREALw_wcB

Putt 10 dråper i alle glass du drikker, det smaker litt beskt i vann, men funker fint i Bris, juice, te, saft osv. 

Anonymkode: a3713...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo skylde på deg selv litt. Amme ett så stort barn. Du burde jo sluttet for senest ett år siden. Bjørnetjeneste 

Anonymkode: fb140...e87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Irritasjonen er enten det som heter D-Mer eller ammeaversjon og handler oftest om magnesiummangel. Det er utelukkende fordeler ved å amme lenger, så hvis det kun er irritasjonen som plager deg ved dette, ville jeg prøvd tilskudd for å slippe irritasjonen. ❤️

Dette er et godt produkt magnesium er ikke magnesium, så du kan ikke ta et random tilskudd bare. 

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/plantebaserte-legemidler-og-naturmidler/shift-magnesiumdraper,5030833?gclid=Cj0KCQjwnrmlBhDHARIsADJ5b_k7qOvWdUXMGiPxCHQJRIy2yd4NDzMjRTQAZo371iGBuOzT56OmDVkaAkjREALw_wcB

Putt 10 dråper i alle glass du drikker, det smaker litt beskt i vann, men funker fint i Bris, juice, te, saft osv. 

Her er det noen som burde ta en tur på CT caput … 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo skylde på deg selv litt. Amme ett så stort barn. Du burde jo sluttet for senest ett år siden. Bjørnetjeneste 

Jeg ammet til mine sluttet selv, henholdsvis 4,5 og 5 år gamle. Det var aldri en kamp, de trappet gradvis ned på slutten, og så var det over. 

Det er nok best å droppe å uttale seg om ting du ikke kan noe om. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Breast-milk is also an important source of energy and nutrients in children aged 6–23 months. It can provide half or more of a child’s energy needs between the ages of 6 and 12 months, and one third of energy needs between 12 and 24 months. Breast milk is also a critical source of energy and nutrients during illness, and reduces mortality among children who are malnourished.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding

Anonymkode: e49b1...934

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker å slutte er det å bestemme seg, forbedre seg og stå i avgjørelsen. 

Bestem et tidspunkt og send barnet på overnatting til far, minst to netter, gjerne tre (ser du skriver at det skjer). Når barnet kommer hjem er det slutt. Pass på å ha på deg klær om natten (BH og T-skjorte). Barnet trenger hverken væske eller mat i løpet av natten. Hvis du vil beholde smokk kan du gjøre det. Ellers får barnet kveldsmat som vanlig og ellers vann fra kopp. Vær forberedt på at du må tidligere opp om morgenen for å gi frokost, drikke og aktivisering som erstatning for morgenkosen. Det går seg til ganske raskt, men barnet kan "tigge" og lete etter puppen i lang, lang tid etterpå, spesielt et så stort barn. Min klådde meg ned i utringningen i ett år etterpå, minst. :fnise: Ganske raskt vil du miste den melken du har igjen også, og da er det jo tomt. 

Det var veldig befriende å bli ferdig med den ammingen, det vil jeg bare si. 

Anonymkode: 1fc9f...e28

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja det kan han selvfølgelig, de er hos han jevnlig i to tre netter og da går det veldig fint uten pupp. 

Jeg klarer ikke vente til han er eldre, for kjenner jeg får sånn intens irritasjon når jeg ammer, og det har kommet nå den siste mnd. Men kunne evt prøvd flaske med vann da.. 

Tenker smokken kan han få beholde til han blir tre år og skjønner litt mer :)

Siden det går så bra ellers uten deg og pupp, ville jeg tenkt at tiden er inne. At det skal gå seg til.

Vi gikk over til å gi vann på natta. Det var noen rare blikk den første natta «Hvorfor gir dere meg dette!?» og litt protester, og det varte i to netter, men vi bestemte oss bare for å stå i det.

Et forslag er jo å la han sove hos far- for eksempel to netter, og før han drar, fortelle han at det er ikke mer melk i puppene nå- og når han kommer hjem, gjenta beskjeden tidlig på dagen. Så stå i det. En venninne av meg satt på plaster på brystvortene, og barnet forstod det. Det var mer vellykket enn vannet vårt :) 

• Liker 2
Skrevet

Skal ikke far ha de noe i sommer? I såfall ville jeg forberedt barnet på at da skal han slutte. Og ikke amme etter han kommer fra ferie hos far

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min var også veldig viljesterk og faren gadd ikke bidra med noe. Her gikk det veldig fint. Jeg snakket om at han nå var stor og skulle slutte med pupp, at det var tomt i puppen osv flere dager i forveien. Så var jeg bare streng og stod på mitt og ga han vann og smokk i stedet. Det ble ikke så veldig mye tull og gikk veldig fint. Du må jo bare prøve. 

Anonymkode: 8dbd9...e67

Må det 😊 han pleier å slå seg til ro med ganske mye, så går nok fint 😊❤️

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ønsker å slutte er det å bestemme seg, forbedre seg og stå i avgjørelsen. 

Bestem et tidspunkt og send barnet på overnatting til far, minst to netter, gjerne tre (ser du skriver at det skjer). Når barnet kommer hjem er det slutt. Pass på å ha på deg klær om natten (BH og T-skjorte). Barnet trenger hverken væske eller mat i løpet av natten. Hvis du vil beholde smokk kan du gjøre det. Ellers får barnet kveldsmat som vanlig og ellers vann fra kopp. Vær forberedt på at du må tidligere opp om morgenen for å gi frokost, drikke og aktivisering som erstatning for morgenkosen. Det går seg til ganske raskt, men barnet kan "tigge" og lete etter puppen i lang, lang tid etterpå, spesielt et så stort barn. Min klådde meg ned i utringningen i ett år etterpå, minst. :fnise: Ganske raskt vil du miste den melken du har igjen også, og da er det jo tomt. 

Det var veldig befriende å bli ferdig med den ammingen, det vil jeg bare si. 

Anonymkode: 1fc9f...e28

Det med å stå opp tidligere er ikke noe problem, det er bare flott 😊 når han ligger lenge om morgenen er det bare kos uten puppen uansett for han skal kose magen, klatre opp i singleten og det er ikke måte på hvor intens kosen er. 

Han pleier ofte å sitte med hånda oppi genseren og klemmer her og der uten å spørre om pupp, så det er egentlig greit.. 

Når jeg leser alt det her tror jeg kanskje det vil gå fint 😊

Siden det går så bra ellers uten deg og pupp, ville jeg tenkt at tiden er inne. At det skal gå seg til.

Vi gikk over til å gi vann på natta. Det var noen rare blikk den første natta «Hvorfor gir dere meg dette!?» og litt protester, og det varte i to netter, men vi bestemte oss bare for å stå i det.

Et forslag er jo å la han sove hos far- for eksempel to netter, og før han drar, fortelle han at det er ikke mer melk i puppene nå- og når han kommer hjem, gjenta beskjeden tidlig på dagen. Så stå i det. En venninne av meg satt på plaster på brystvortene, og barnet forstod det. Det var mer vellykket enn vannet vårt :) 

Det med plaster var sykt lurt 😱 for jeg sier jo til han at jeg har vondt i puppen. 

Visla skrev (1 time siden):

Skal ikke far ha de noe i sommer? I såfall ville jeg forberedt barnet på at da skal han slutte. Og ikke amme etter han kommer fra ferie hos far

Han har de litt, men han vil ikke for lenge av gangen, men vi har bestemt for å "ta et barn hver" så de får litt kvalitetstid med hver av oss. Det er sårt trengt for barna. Men det var egentlig litt lurt det altså. 

Tusen takk for gode råd alle sammen ❤️ tror det blir en kombo av plaster, overnatting hos pappa og si at det er tomt 🤩 å det skal bli så deilig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet til mine sluttet selv, henholdsvis 4,5 og 5 år gamle. Det var aldri en kamp, de trappet gradvis ned på slutten, og så var det over. 

Det er nok best å droppe å uttale seg om ting du ikke kan noe om. 

Jeg ammer også begge barna til 4,5 år. Trappet ned sakte og det fungerte fint for oss.

Anonymkode: 4986c...6fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja har lest om det. Hadde det med forrige også mot slutten og det var helt villt. 

Men jeg kan godt ta magnesium, bare vil ikke amme mer 😢 jeg har den følelsen for brystene mine som før graviditeten, og det er bare at jeg vil pakke vekk puppen og hater å bli berørt der. Det ble helt annerledes når jeg ble gravid og fødet, for da var det mest naturlige i verden pga behovet hans.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ammer også begge barna til 4,5 år. Trappet ned sakte og det fungerte fint for oss.

*ammet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må det 😊 han pleier å slå seg til ro med ganske mye, så går nok fint 😊❤️

Det med å stå opp tidligere er ikke noe problem, det er bare flott 😊 når han ligger lenge om morgenen er det bare kos uten puppen uansett for han skal kose magen, klatre opp i singleten og det er ikke måte på hvor intens kosen er. 

Han pleier ofte å sitte med hånda oppi genseren og klemmer her og der uten å spørre om pupp, så det er egentlig greit.. 

Når jeg leser alt det her tror jeg kanskje det vil gå fint 😊

Det med plaster var sykt lurt 😱 for jeg sier jo til han at jeg har vondt i puppen. 

Han har de litt, men han vil ikke for lenge av gangen, men vi har bestemt for å "ta et barn hver" så de får litt kvalitetstid med hver av oss. Det er sårt trengt for barna. Men det var egentlig litt lurt det altså. 

Tusen takk for gode råd alle sammen ❤️ tror det blir en kombo av plaster, overnatting hos pappa og si at det er tomt 🤩 å det skal bli så deilig. 

Det forstår jeg:) lykke til! 

Synd han ikke vil ha barna sine mer. Søsken flest er jo i samlet flokk, og får noen timer alenetid her og der. 
her har alle barna reist til faren samtidig. Hender en av oss tar med en eller et par av de på kino en gang i mellom. Men de som har foreldre som er sammen er jo alltid sammen. Yngste var bare et par måneder da vi gikk fra hverandre. Startet med en natt overnatting da hun var 6 måneder og økt gradvis. Da hun var 2,5 år begynte hun også 50/50 sammen med søsknene🥰 moren var ikke like klar😌

Anonymkode: 147a2...4df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg:) lykke til! 

Synd han ikke vil ha barna sine mer. Søsken flest er jo i samlet flokk, og får noen timer alenetid her og der. 
her har alle barna reist til faren samtidig. Hender en av oss tar med en eller et par av de på kino en gang i mellom. Men de som har foreldre som er sammen er jo alltid sammen. Yngste var bare et par måneder da vi gikk fra hverandre. Startet med en natt overnatting da hun var 6 måneder og økt gradvis. Da hun var 2,5 år begynte hun også 50/50 sammen med søsknene🥰 moren var ikke like klar😌

Anonymkode: 147a2...4df

Ja, det ble litt sånn. Jeg stusser jo litt for han sier han vil ha dem mer, men hver gang jeg foreslår, så kan han ikke pga et eller annet.. Tror han har det veldig vanskelig, og jeg håper virkelig det skal bli bedre etterhvert.. 😢 

Synes også det er mest naturlig at søsknene er sammen, og det er vanligvis det vi gjør, men jeg og eldste har fått utrolig lite tid sammen siden fødselen til yngste, og pappaen begynner nå å se hvor viktig han er for sønnen sin.. Så fint om de kan bygge relasjonen sterkere og da trenger de gjerne litt mer tid på sønnen vårs premisser ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...