Gå til innhold

Beholde begge boliger når man ikke får solgt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg nytt rekkehus, men har per nå ikke fått solgt leiligheten. I det nye rekkehuset skal også kjæresten min flytte inn, og vi blir da to om de fleste utgiftene. Hva kan banken gjøre hvis jeg ikke får solgt? Hvis jeg leier den ut, så får jeg inn høyere husleie enn lånet. Kan jeg da bare leie den ut, og at de ikke legger seg borti det så lenge jeg betaler det jeg skal være måned?

Anonymkode: 189df...951

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke nødvendigvis. Du har høyst sannsynlig en mellomfinansiering som varer i 6 mnd og ikke et stående lånetilbud på 2 boliger. For å beholde begge boligene må du ha betjeningsevne samt falle innenfor kravene for lån som Finanstilsynet har rammer for. Nå vet jeg ingenting om din økonomi, men mtp innlegget tviler jeg på at du tjener nok til å sitte på begge boligene i et slikt regnestykke. Men, det er det bare banken som kan svare deg på.

Hvis du ikke får solgt kan banken kreve at du selger den nye boligen.

Anonymkode: 713fd...cea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo, har du mellomfinanisert for eksempel? Har du gått inn med egen EK utenfor den andre boligen inn i den nye? Har du råd til å ha to boliger? Hvor mye EK har du i det som blir sekundærbolig?

Det er jo mange som har to eller flere boliger, så uten noe mer informasjon så er spørsmålet ditt vanskelig å svare på. Selvsagt kan man ha mange boliger, du kan eie en bygård om du vil, spørsmålet er om du har råd.

Det høres jo litt ut som du har gjort det "vanlige" ved boligbytte, at man får lån til nye basert på at man selge den gamle og ha med seg EK derfra.

Men ta en prat med banken. Ofte får man større lån om man kan vise til at man leier ut. 

Anonymkode: 74f01...79b

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beholde begge våre leiligheter, men vi spurte om dette alternativet allerede når vi fikk finansieringsbevis så vi hadde muligheter. Har hørt om mange som ikke får beholde med mellomfinansiering. 

Anonymkode: cab71...a55

AnonymBruker
Skrevet

Har du mellomfinansiering? 

Har du penger nok til å betale hvis du ikke får leid ut? 

Har du penger nok til å betale for reparasjoner/vedlikehold på leiligheten? 

Anonymkode: 7be03...f58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du mellomfinansiering? 

Har du penger nok til å betale hvis du ikke får leid ut? 

Har du penger nok til å betale for reparasjoner/vedlikehold på leiligheten? 

Jeg har ikke spurt om det enda, men regner med jeg får det siden jeg fikk kjøpe ny bolig før jeg har solgt. Jeg vil fint kunne betjene begge lånene alene, fordi leieinntektene vil være med enn lånet på leiligheten. Men spørsmålet er om de godkjenner det, eller bryr de seg ikke så lenge jeg betaler alt jeg skal?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke spurt om det enda, men regner med jeg får det siden jeg fikk kjøpe ny bolig før jeg har solgt. Jeg vil fint kunne betjene begge lånene alene, fordi leieinntektene vil være med enn lånet på leiligheten. Men spørsmålet er om de godkjenner det, eller bryr de seg ikke så lenge jeg betaler alt jeg skal?

Men hva hvis du ikke får leid ut? Får du til å betale hele lånet? De bryr seg uansett; du må få godkjennelse fra dem. Du har fått lånet på betingelser, for eksempel at du selger den andre boligen og får penger inn for å dekke deler av egenkapitalen din.  

Anonymkode: cab71...a55

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo de bryr seg. Poenget er ikke at du selv skal føle at du har råd men at regnestykket går opp som forsvarlig innenfor de rammene banken må forholde seg til. At du har mellomfinansiering i 6 mnd har ingenting med langsiktig betjeningsevne eller likviditet å gjøre.

Det spiller ingen rolle om du får inn leie på leiligheten om du overstiger gjeldsgrad, belåningsgrad og ikke har langsiktig likviditet til å sitte på begge boligene.

Anonymkode: 713fd...cea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hæ? Du prøver å selge leiligheten din og kjøpt deg ny uten å vite om du har et dyrt mellomfinansierings lån? 

Men hvis du ikke får leieinntekter eller står noen måneder uten, klarer du da å betjene begge lånene? 

Jo, de bryr seg. Har du mellomfinansiering er det ikke sikkert de tillater deg å leie ut engang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...