Gå til innhold

"Flyktning" fra Syria som er på ferie i Syria

Anbefalte innlegg

Gjest someone_here
Skrevet

Jeg har en bekjent av bekjent som nylig har dratt tilbake til sitt hjemland, Syria, på ferie. Er det grunn til å varsle? Jeg vet at hun ikke en gang har permanent oppholdstillatelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du bør varsle. Dette er åpenbart ikke en person med beskyttelsesbehov.

• Liker 29
Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg å varsle? 

• Liker 7
Skrevet

Mange syrere (særlig menn) som flykter fra landet flykter for å unngå militærplikt under Al-Assad sin hær. Hvis de reiser hjem med syrisk statsborgerskap risikerer de fengsel og straff for desertering. Med et nytt statsborgerskap kan de (nesten) fritt reise til Syria, under beskyttelse av sitt nye land. 

Mange kvinner som flykter fra Syria opplever ikke den samme utryggheten men har flyktet sammen med familie/ektefeller. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest someone_here
Skrevet (endret)
Carrot skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det viktig for deg å varsle? 

Retten til anerkjennelse som flyktning etter første ledd gjelder ikke dersom utlendingen kan få effektiv beskyttelse i andre deler av hjemlandet enn det området søkeren har flyktet fra.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-05-15-35/KAPITTEL_4#§32

hvis man drar til deler av sitt hjemland som er trygt, så hva har h*n med Norge å gjøre?

Endret av someone_here
Skrevet
someone_here skrev (22 minutter siden):

Retten til anerkjennelse som flyktning etter første ledd gjelder ikke dersom utlendingen kan få effektiv beskyttelse i andre deler av hjemlandet enn det området søkeren har flyktet fra.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-05-15-35/KAPITTEL_4#§32

hvis man drar til deler av sitt hjemland som er trygt, så hva har h*n med Norge å gjøre?

Joda men hvorfor er det viktig for deg eller for TS å være den som skal "varsle" ? Dere kjenner jo ikke hele historien til denne personen og denne ene er en dråpe i havet så å varsle gjør ikke noe annet enn livet vanskeligere for dette ene mennesket og evt barn denne har. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (18 minutter siden):

Joda men hvorfor er det viktig for deg eller for TS å være den som skal "varsle" ? Dere kjenner jo ikke hele historien til denne personen og denne ene er en dråpe i havet så å varsle gjør ikke noe annet enn livet vanskeligere for dette ene mennesket og evt barn denne har. 

Det er alles plikt å varsle når de er vitne til urett.

Det har med riktig innstilt moralsk kompass å gjøre.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nettopp👍

• Liker 11
Skrevet (endret)
someone_here skrev (På 12.7.2023 den 8.29):

Jeg har en bekjent av bekjent som nylig har dratt tilbake til sitt hjemland, Syria, på ferie. Er det grunn til å varsle? Jeg vet at hun ikke en gang har permanent oppholdstillatelse.

Ja,det burde du definitivt gjøre..Hvis man kan dra på ferie til et land man har rømt fra fordi det ikke er 'trygt' der så burde man jaggu bli der også....Velferdssystemet til Norge er mer enn nok belastet fra før...

Endret av HøyMørk45
Rettelser
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er mange «syrere» som på sommers tid reiser hjem til sitt moderland i Nord-Afrika. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Drizzt skrev (15 minutter siden):

joda, men VET du at du er vitne til urett - har du all informasjon til å ta en avgjørelse i en slik sak eller vil du bare gjøre livet til vedkommende vanskeligere? Det handler om mer enn moralsk kompass når du skal invitere deg selv inn i noe som er avgjørende for et annet menneske sin fremtid. 
Jeg ville personlig ikke meldt fra fordi jeg ikke kjenner hele historien og alle faktorene, og jeg stoler ikke blindt på at UDI etc alltid gjør riktig heller basert på andre saker - ergo vil jeg ikke ha ansvar for å evt ha ødelagt et menneske sitt liv, dømme dem til noe eller være den som setter meg til doms over andre på denne måten, men for all del - om ditt moralske kompass er innstilt slik er det din sak :)

• Liker 3
Skrevet

Det er svært mange flyktninger som fint kan reise å besøke familie i hjemlandet sitt. Det er relativt trygt å reise dit for kortere perioder, men umulig å bo der.

Dersom de bor der vil de ha problemer med å skaffe skoleplass, jobb og bolig, og bi utsatt for forfølgelse av myndighetene.

Det er relativt trygt for dem å være i hjemlandet i perioder, særlig hvis de har flyktningestatus i Norge og står under norsk UD sin beskyttelse.

Vi skal alle være glade for at flyktninger har denne muligheten i livet sitt.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor godt kjenner du henne? Kan det være hun reiser hjem for å møte gamle foreldre eller annen familie? Det kan også være at deler av Syria er helt trygt å reise til

• Liker 1
Skrevet

Man vaesler ikke på kg man varsler UDI

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan de reise på ferie fra det landet de flyktet fra, har de ingen grunn til å bli værende i Norge for beskyttelse. Jeg ville varslet. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Carrot skrev (42 minutter siden):

Fordi det er et samfunnsansvar å varsle når man tror noe er galt. Så er det opp til rette instanser å behandle klagen. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Fordi det er et samfunnsansvar å varsle når man tror noe er galt. Så er det opp til rette instanser å behandle klagen. 

igjen, joda jeg er klar over og forsåvidt enig men - varsler dere i så fall om alt dere ser som er galt, fra folk som ikke overholder vikeplikten, mistanke om ruskjøring, fart osv til at naboen lar barna gå for lut og kaldt vann, slår kona osv? til arbeidsgivere som ansatter sommervikarer uten kontrakt - spekteret er stort om man skal ta på seg som individ å varsle, spesielt om det gjelder kun flyktininger.. da handler det kanskje om mer enn bare ens moral? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brunello skrev (7 timer siden):

.

har ikke brudd på vikeplikt en stor betydning om det skaper farlige potensielt dødelige situasjoner for andre mener du? Gjelder dette ansvaret ene og alene flyktninger? 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Athena Freyja said:

Kan de reise på ferie fra det landet de flyktet fra, har de ingen grunn til å bli værende i Norge for beskyttelse. Jeg ville varslet. 

Det er forskjell på å kunne være der en uke og å kunne bo der. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...