Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er fra NRK som rapporterer om økte ønsker for villmarkskjøring i Nord:

Sitat

Men nettopp mer kjøring er det stadig flere politikere i Finnmark som ivrer for. Blant annet parlamentarisk leder i Nordkalottfolket, Toril Bakken Kåven.

I et leserinnlegg som er publisert i flere medier i vår, blant annet i Dagsavisen, hyller hun de som bryter dagens motorferdselslov:

«Jeg vil sende min takk til alle som bryter loven! Som drar ulovlig til fiskevann, som plukker multer på myrer og forteller oss andre om tilstanden i vår utmark. Som kjører for turens skyld, så noen fortsatt vet og kan snøens mange egenskaper, og ser endringer i naturen. Uten dem hadde kunnskapen allerede dødd ut.»

Toril Bakken Kåven er parlamentarisk leder i Nordkalottfolket og driver samtidig sin egen utmarksgård i Alta.

(...)

Hun mener gamle tradisjoner som bærplukking, jakt og fiske står i fare om ikke folk får komme seg til fjells med moderne hjelpemidler.

– Dagens motorferdselslov hindrer oss i å benytte de områdene våre forfedre brukte. Mange av vannene og bærmyrene er så langt inne på vidda at det vil være umulig å gå dit på en dag, sier hun.

Jeg skjønner ikke pro-argumentet. Disse "gamle tradisjoner" har vel ikke vært avhengige av motorisert ferdsel? Så hvorfor skal man gjøre seg avhengig av det nå? Tullingene i Kautokeino innvilger så å si hver søknad, men "bare for de lokale"? Det er et røre av dårlig begrunnet kjørelyst, og vår unike natur lider under det. Hvorfor er folk så gira på motorisert ferdsel i utmark der oppe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...