Gå til innhold

I hvilken alder er det greit å gjøre alt dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hvilken alder begynte barna deres å ta heisen alene?

Å gå alene på do på kjøpesenter mens foreldrene sitter noen meter unna og følger med.

Å be barnet hente servietter eller andre små ting mens man er ute å spiser og ikke har muligheten til å reise opp selv fra stolen pga yngste barnet

Å gå på do selv når man er ute mens barnet passer på yngste søsken for maks 2-3 minutter.

Å sende barnet alene på butikken  for å kjøpe en eller to ting mens foreldrene står utenfor og holder øye på barnet.

Hvor gamle var barna deres da de begynte med alt dette? Her er barnet 4 år gammel

Anonymkode: e4666...fc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

4 høres normalt ut

Anonymkode: e4162...d20

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at barnet er gammelt nok når det selv føler seg komfortabel og trygg med oppgaven, om det så er 4 år eller 14 år 😊

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Margeritt skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at barnet er gammelt nok når det selv føler seg komfortabel og trygg med oppgaven, om det så er 4 år eller 14 år 😊

Ok

AnonymBruker
Skrevet

Min var ikke moden nok ved 4 år. Kanskje til å hente servietter og sånt, men ikke gå på do/butikk. Men om hun hadde vært det så hadde jeg latt henne gjøre det. 

Anonymkode: 751c0...938

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sendt barn alene på do på kjøpesenter, vet aldri hva slags rare folk som de kan møte på der. En på 4 synes jeg og er for liten til å passe yngre søsken ute selv bare minutter (litt avhengig av hva du mener med ute da, hvor man bor om det er inngjerdet osv)

Anonymkode: 05549...afd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å gå alene på do på kjøpesenter mens foreldrene sitter noen meter unna og følger med.

Å be barnet hente servietter eller andre små ting mens man er ute å spiser og ikke har muligheten til å reise opp selv fra stolen pga yngste barnet

Å gå på do selv når man er ute mens barnet passer på yngste søsken for maks 2-3 minutter.

Å sende barnet alene på butikken  for å kjøpe en eller to ting mens foreldrene står utenfor og holder øye på barnet.

Hvor gamle var barna deres da de begynte med alt dette? Her er barnet 4 år gammel

Ingenting av dette om det gjelder en fireåring. Bortsett fra å hente servietter.

Anonymkode: 3c349...e02

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Femåringen hentet servietter (eller som regel stod hun i kø for å be om sugerør, for sugerør var det viktigste på hele restaurantbesøket) og gikk på do og tisset på kjøpesenter alene i fjor. Lillesøsteren på tre vil/tør/får ikke gjøre disse tingene enda. Hun er en mer forsiktig type, så det er ikke sikkert vil gjøre det som fireåring heller, kanskje hvis hun har med seg storesøster. 

Heis er jeg skeptisk til. Femåringen vet hvilken knapp hun skulle trykke på om den skulle stoppet, og jeg har personlig aldri opplevd å være i en heis som har stoppet og stått fast over tid, men skulle det likevel skje, er jeg ganske sikker på at hun ville blitt livredd. 

Anonymkode: 977fa...a77

Skrevet
Margeritt skrev (6 timer siden):

Hvis en 14 åring ikke er trygg nok til å gå på do alene eller hente en serviett er det på tide å sette inn noen tiltak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

1. Heis alene - ser ikke helt når behovet skulle oppstå, så vanskelig å sette seg inn i. Kanskje skolestart. 

2. Alene på do (kjøpesenter) - også skolestart

3. hente servietter mens vi kan se barnet - 3-4år

4. hva menes med ute, og hvor lite er «yngste søsken»? Kan barnet stikke av eller bli redd? 

5. Alene på butikken mens vi er utenfor, kanskje 1-2 klasse?

Anonymkode: dfe91...09d

Skrevet

Når de er modne nok har mye med kultur å gjøre. Mine barn som er oppvokst i norsk kultur fikk tiltro til å gjøre dette da de var 6-7 år. I japansk kultur blir barn oppfordret til å være selvstendige fra de er veldig små, så da tenker jeg 4 år sikkert holder. Barnearbeidere starter å jobbe når de er 4-5,  så alt er relativt.🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Kjøre heis alene- når de kunne trykke på riktig knapp. Jeg har mer problemer med å finne situasjonen hvor det er aktuelt (i Norge).

Gå på do alene, når de klarer å låse og åpne døra selv. Øves på til skolestart.

Hente servietter etc. 3 år. Eldstemann fikset greit å gå i kiosken og kjøpe pølse da. Vi satt ved et bord rett ved.

Jeg antar du mener at det er jeg som er på toalettet.  Synes spørsmålet er vanskelig, er vel så mye knyttet hvordan småsøsken er. Vente alene 5-6 års alderen.

Alene inn på butikken når de kunne gjøre seg forstått og vet hva det skal. 3-4 år.

Anonymkode: 29920...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...