AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Skrevet 12. juli 2023 Min på 17 kommer hjem nesten hver dag i 3.00 tiden. Nå kom han kl 05.00 hjem. Han sier at han er hjemme i 01.00 tiden, men det skjer aldri. Jeg sover pga jeg må på jobb. Har tenkt å ta fra han nøkkel sånn at han ikke kan styre som han vil. Han lukter alkohol . Hva gjør man ? Noen tips ? Anonymkode: 4dd8d...1ec
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Skrevet 12. juli 2023 Forteller han at du ønsker han er ærlig når han kommer hjem. Fordi du ønsker å vite at han er trygt hjemme og pga sikkerhet i tilfelle brann og evakuering av boligen. Jeg ville aldri tatt fra min ungdom nøkkelen, og muligheten for å komme hjem. Hva skjer da? Hvor drar han? Blir han liggende ute? Det er jo ikke så kaldt nå at det er farlig. Mek nok eksempler på at fulle folk har frosset ihjel ute på vinteren. Hvor drar han? Kanskje han drar til noen som er snille, men så viste det seg at de ikke var snille? Nei. La nå ungen komme hjem, men snakk med han. Og lag en avtale. Vær ærlig å fortell hvorfor han må komme hjem som avtalt. Anonymkode: 0b5ba...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Skrevet 12. juli 2023 😳 Dette hadde jeg ikke akseptert. Men sorry å si det, det virker som om han er vant til å få bestemme selv og at det har ikke blitt satt noen tydelige grenser på noen år. Anonymkode: fa12f...df6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😳 Dette hadde jeg ikke akseptert. Men sorry å si det, det virker som om han er vant til å få bestemme selv og at det har ikke blitt satt noen tydelige grenser på noen år. Anonymkode: fa12f...df6 Han har alltid hatt grenser. Når han overnatter hos venner har jeg alltid kontaktet foreldrene først. Det har skjedd at han kom etter innetid, men da ringte han eller sendte melding. Nå er det sommerferie, ingen skole og mye mer fritt. Det blir en del fest og henge med venner. Det har rett og slett eskalert. Bussforbindelser er dårligere pga ferien og jeg må legge meg i normal tid for å klare å jobbe. Har merket at han misbruker det og lyger at han skal komme hjem i 1.00 tiden. Problemet er at jeg er helt utslitt pga jeg våkner når han kommer hjem. Han sier han er helt enig pga det er bare tull, men fortsetter. ts Anonymkode: 4dd8d...1ec
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forteller han at du ønsker han er ærlig når han kommer hjem. Fordi du ønsker å vite at han er trygt hjemme og pga sikkerhet i tilfelle brann og evakuering av boligen. Jeg ville aldri tatt fra min ungdom nøkkelen, og muligheten for å komme hjem. Hva skjer da? Hvor drar han? Blir han liggende ute? Det er jo ikke så kaldt nå at det er farlig. Mek nok eksempler på at fulle folk har frosset ihjel ute på vinteren. Hvor drar han? Kanskje han drar til noen som er snille, men så viste det seg at de ikke var snille? Nei. La nå ungen komme hjem, men snakk med han. Og lag en avtale. Vær ærlig å fortell hvorfor han må komme hjem som avtalt. Anonymkode: 0b5ba...e8d Vi har snakket om det, men det skjer om og om igjen. Jeg jobber og er helt utslitt pga søvnmangel. Pleier å sovne i 12 tiden og han vet det og det er alltid en unskyldning at han ikke rakk bussen osv. Noen ganger går han i 1 time pga ingen buss. Det er helt uakseptabelt at han fortsetter med dette. ts Anonymkode: 4dd8d...1ec
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #6 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har snakket om det, men det skjer om og om igjen. Jeg jobber og er helt utslitt pga søvnmangel. Pleier å sovne i 12 tiden og han vet det og det er alltid en unskyldning at han ikke rakk bussen osv. Noen ganger går han i 1 time pga ingen buss. Det er helt uakseptabelt at han fortsetter med dette. ts Anonymkode: 4dd8d...1ec Hvorfor får han fortsette da? Anonymkode: 46854...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Skrevet 12. juli 2023 Det høres ut som meg som 14-åring, så om han er 17 og ikke har begynt sånn før i år, så vil jeg si jeg er imponert! Utover det; ha dialog med barnet. Om han er 17 år, så er det under et år til han kan både drikke alkohol helt lovlig og være gammel nok til å styre på som han vil. Hadde det vært min unge, så hadde jeg sovet bedre om avtalen var at hen skulle sendt en sms når hen var hjemme og i seng. Da hadde jeg hatt kontroll på at alt var greit når jeg stod opp neste morgen. Jeg tviler på at det kommer noe godt ut av å sette knallharde grenser akkurat nå, og plutselig skulle begrense noe som han har kunnet gjøre hittil. Ungdom på 17 år får lett tak i alkohol (og ikke minst stoff og langt verre ting). Jeg ville dermed heller sørge for at dialogen er god og at man vet at ungen kommer hjem og i seng, enn å "presse" han unna, og risikere at han holder seg borte hele natten/"sover" hos venner osv, og ting blir mer ekstremt enn det "uskyldige" han holder på med nå. Man har bare en sommer som 17-åring. Og jeg tenker at man har all rett til å nyte den før voksenlivets forpliktelser kicker inn. Anonymkode: 38fea...cc6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Skrevet 12. juli 2023 Hadde heller ikke akseptert det, her er regelen senest 1, jeg hadde dukket opp der han var og hentet han Anonymkode: dde9a...463
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå