Gå til innhold

Er innekatten min understimulert? Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer fikk en katt for noen uker siden. Hun er ca. 2 år og ble gitt av en som ikke kunne ha hun lenger. Vi begge jobber og er vekke max 8 timer fire til fem dager i uken. Ikke alltid samtidig. De tidligere eierene hadde hun som innekatt. Hun ville ikke ut og var for redd for å være ute. Vi fekk med alle lekene hennes fra tidligere hjem. I det siste har hun begynt å springe mye rundt om natten og av og til «angriper» hun oss om vi beveger oss. T.d. Når jeg beveger føttene mine hopper hun mot de. Bare om natten. Hun gikk fra et hus til en leilighet på ca. 55 kvadrat. Tror kanskje hun er understimulert, men hun vil ikke bruke lekene sine. Hun er aggressive mot andre katter, så tror ikke at det blir noe bra av å skaffe enda en. 
Hun har i tillegg fått en veldig ny personlighet i forhold til det jeg har fått beskrevet av tidligere eier. Hva kan jeg gjøre? Vill helst ikke slippe hun ut heller, med tanke på at hun er veldig agresiv mot nabokatten gjennom vinduet..

Er det noen tips og triks for å hjelpe henne? Vil virkelig at hun skal ha det bra.. Kanskje skaffe noen leker som er bra for understimulerte katter?

Anonymkode: 77426...a0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jackson Galaxy har mye bra videoer om understimulerte katter og diverse andre problemstillinger.

Anonymkode: 2a310...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og samboer fikk en katt for noen uker siden. Hun er ca. 2 år og ble gitt av en som ikke kunne ha hun lenger. Vi begge jobber og er vekke max 8 timer fire til fem dager i uken. Ikke alltid samtidig. De tidligere eierene hadde hun som innekatt. Hun ville ikke ut og var for redd for å være ute. Vi fekk med alle lekene hennes fra tidligere hjem. I det siste har hun begynt å springe mye rundt om natten og av og til «angriper» hun oss om vi beveger oss. T.d. Når jeg beveger føttene mine hopper hun mot de. Bare om natten. Hun gikk fra et hus til en leilighet på ca. 55 kvadrat. Tror kanskje hun er understimulert, men hun vil ikke bruke lekene sine. Hun er aggressive mot andre katter, så tror ikke at det blir noe bra av å skaffe enda en. 
Hun har i tillegg fått en veldig ny personlighet i forhold til det jeg har fått beskrevet av tidligere eier. Hva kan jeg gjøre? Vill helst ikke slippe hun ut heller, med tanke på at hun er veldig agresiv mot nabokatten gjennom vinduet..

Er det noen tips og triks for å hjelpe henne? Vil virkelig at hun skal ha det bra.. Kanskje skaffe noen leker som er bra for understimulerte katter?

Jeg forstår at dere sikkert ser på katten som barnet deres og derfor har lagt tråden i Barn og familie-kategorien. Men prøv heller i Kjæledyr så kanskje du får mer relevante svar fra folk som interesserer seg for katter.

Anonymkode: cbbb0...edb

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår at dere sikkert ser på katten som barnet deres og derfor har lagt tråden i Barn og familie-kategorien. Men prøv heller i Kjæledyr så kanskje du får mer relevante svar fra folk som interesserer seg for katter.

Anonymkode: cbbb0...edb

Å ops.. drev å bladde gjennom for å se etter kjøledyr, men var sikkert for trøtt til å finne det..

AnonymBruker
Skrevet

Man burde ikke skaffe seg katt hvis man ikke har utemuligheter til den. At forrige eier gjorde det gjør det ikke riktig at dere fortsetter. La katten gå ut eller gi henne videre til noen som kan gi katten et godt og fullverdig liv. 

Anonymkode: 9c9eb...63c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man burde ikke skaffe seg katt hvis man ikke har utemuligheter til den. At forrige eier gjorde det gjør det ikke riktig at dere fortsetter. La katten gå ut eller gi henne videre til noen som kan gi katten et godt og fullverdig liv. 

Anonymkode: 9c9eb...63c

En katt kan leve et fullverdig liv som innekatt, men det krever gjerne mer av eier.

Vær så snill å ikke la dette bli en krangel om innekatt vs utekatt. Jeg vil tro ts har sine grunner for at katten er inne. 

Jeg ville også ha sjekket ut tips fra Jackson Galaxy og andre. Google "stimulere/aktivisere  innekatter"? Sjekke ut facebooksider for de med innekatter?

Anonymkode: 1a392...550

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket Mattilsynets veileder om innekatt. Dere bør bytte ut lekene og gi katten mulighet til å hoppe mellom ulike høyder og ha ulike liggesteder og gjemmesteder, og klore/klatrestativ, hvis dere ikke allerede har dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Innekatt er dyreplageri! 

Anonymkode: d8adc...188

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Innekatt er dyreplageri! 

Ikke i følge Mattilsynet. Kun hvis katten er vant med å gå fritt ute fra før.

Vær så snill og slutt med avsporingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var dere forberedt på å få innekatt i hus når dere tok over katten? Innekatter krever som oftest mer stimuli og aktivitet enn en utekatt. Det er veldig lure tips om å kjøpe nye leker, og også å teste ut hva slags type leker katten er interessert i. Ofte varierer det ut ifra dagshumør. Min leker gjerne med sprettball den ene dagen, en hårstrikk den andre (alltid under oppsyn) og fiskestang den tredje. Hun er veldig varierende i lekehumør, og leker vi ikke med henne en dag vi f.eks. er slitne går det ofte utover hender og føtter. Da erstatter jeg angrepet med en leke, for det er ofte et tegn på kjedsomhet. Det er også lurt med stimulerende leker/aktiviteter som f.eks. en kong eller godbitball som pus kan drive med under oppsyn av dere. Hun bør stimuleres ihvertfall to ganger daglig i 20-30 minutter av gangen på et eller annet vis. I begynnelsen kan det jo hende at hun ikke gidder så mye av gangen, men dere må få inn rutiner på det, så blir hun som regel mer interessert etter hvert. Dere må også være aktive i leken selv. Se på Jackson Galaxy når det gjelder lek og stimulering som flere nevner her. 

Ellers må hun ha mulighet til å være i høyden som andre nevner her, så et klorestativ med litt høyde på er et must. 

Er katten vandt til sele og bånd kan dere jo også være ute med henne. Ellers er som regel katter aktive om natta ettersom de er nattdyr, og hun har nok blitt husvarm ettersom hun har begynt å være aktiv. Dere kan fint lukke soveromsdøra om natta dersom dere sover på et rom med dør, så slipper dere at hun angriper dere imens dere sover. 

Konklusjonen min er at innekatter krever mye av dere som eiere, og jeg anbefaler at dere leser litt om dette slik at dere vet mer hva det går ut på dersom dere ikke har lest noe om det før dere fikk katten i hus. Min erfaring etter flere år med innekatt er hvertfall at faste rutiner og god, men forskjellig stimuli fungerer godt for katten. Aktiviteten om natta må man som regel bare bli vandt til, men ved å leke med katten rett før egen leggetid kan man være heldig å slippe en aktiv katt i perioden hvor man faller i søvn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke i følge Mattilsynet. Kun hvis katten er vant med å gå fritt ute fra før.

Vær så snill og slutt med avsporingen. 

Er lov å tenke selv! 
selv om Mattilsynet ikke klassifiserer det som dyreplageri endrer det ikke fakta! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En katt kan leve et fullverdig liv som innekatt, men det krever gjerne mer av eier.

Vær så snill å ikke la dette bli en krangel om innekatt vs utekatt. Jeg vil tro ts har sine grunner for at katten er inne. 

Jeg ville også ha sjekket ut tips fra Jackson Galaxy og andre. Google "stimulere/aktivisere  innekatter"? Sjekke ut facebooksider for de med innekatter?

Er du et innemenneske? Jeg har hørt om dem. Spesielle typer.

Anonymkode: aa179...32d

Skrevet

Selv om det kan virke skummelt å slippe katten ut pga nabokatten i vinduet så betyr ikke det at det blir noe krise.
Den går inn i din katt sitt området og det er naturlig at den vil forsvare det på samme måte som om du hadde reagert om noen kom å la seg på trappa di så om det er mulighet får å slippe den ut så er det verdt å prøve for katter trives bedre da.
Bli med den ut i begynnelsen så den kan markere ute området deres som sitt eget. Innekatter krever ganske mye stimuli, klarer dere ikke å provide det så er det verdt å prøve å slippe den ut.

AnonymBruker
Skrevet

KJøp et bånd og ta katten med ut. Om ikke bare for å spise gress som den sårt trenger. 

Anonymkode: fa1cd...954

Skrevet

Er pus kastrert? Hvis ikke bør du kastrere og chippe katten først av alt. Deretter kan du vurdere om katten kan fortsette å være innekatt, eller om dere har et område der den kunne vært trygg som utekatt. Innekatter kan ha det bra, men det krever en del av eier. Dere bør i alle fall ha et klorestativ til å begynne med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 3.26):

Slippe den ut eller adopter en katt til,eller omplasser den til noen som kan tilby henne det hun trenger.

Anonymkode: fec17...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innekatt for et år siden. Har alltid hatt utekatt før, men pga endret bosituasjon, ble det innekatt nå. Og det er en helt annen verden! Jeg må virkelig sette av tid hver dag, helst 2 - 3 ganger for dagen, til lek. Her er det hyssing som er tingen. Løpe med den, hjemme den under et teppe, bak en dør osv. Jeg har også sikret balkongen min slik at katten kan være der. Det tar ut noe av energien å se på alt som skjer, snuse på plantene, hopp, løpe, krype under og over møbler og putekasse. 

Har man innekatt holder det ikke med en klapp på hode og mat og vann i skål. Den må stimuleres, ellers får den feil adferd. Et tips er å legge mindre mengder tørrfor litt rundt omkring. Det stimulerer til lete- og jakt instinktet. 

Å skaffe en til katt, slik noen foreslår, er ikke nødvendigvis en god løsning. Har vurdert det selv, men etter å ha lest og hørt flere eksempler på folk som gjør det og ender opp med to katter som misliker hverandre, har jeg bestemt meg for at jeg må være lekevennen til katten min.

Så bunnlinjen er: uansett hvor sliten dere er når dere kommer hjem, katten må lekes med (og så synes jeg faktisk at 8 timer borte fra en innekatt hele uken igjennom er for mye).

Anonymkode: 87990...f37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...