Gå til innhold

Barnet mitt er undervektig og er nå syk med dårlig matlyst. Går ned enda mere i vekt 😭

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er stressa. Gutten på 12 år er 151 cm og veide 35 kg for 3 dager siden. Nå veier han 34 kg etter 3 dager med dårlig inntakt pga sykdom. Han er særspist(diagnose). Formen er bedre nå men har null matlyst. Feks i dag spiste han kun 2 snackspekepølser.altså bare 80 gram mat,1 sjokodrikk, 1 smoothie og en halv sandwichis og ellers vann. 

Noen tips til hva jeg kan gi han? Har både næringsdrikker, pulver osv fra apoteket. Ingenting av dette kan vi bruke. Har prøvd. Så det må være noe annet som smaker godt. Skal prøve å gi han vaniljesaus som drikke i morgen. 

Anonymkode: 4ed91...042

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er stressa. Gutten på 12 år er 151 cm og veide 35 kg for 3 dager siden. Nå veier han 34 kg etter 3 dager med dårlig inntakt pga sykdom. Han er særspist(diagnose). Formen er bedre nå men har null matlyst. Feks i dag spiste han kun 2 snackspekepølser.altså bare 80 gram mat,1 sjokodrikk, 1 smoothie og en halv sandwichis og ellers vann. 

Noen tips til hva jeg kan gi han? Har både næringsdrikker, pulver osv fra apoteket. Ingenting av dette kan vi bruke. Har prøvd. Så det må være noe annet som smaker godt. Skal prøve å gi han vaniljesaus som drikke i morgen. 

Er det vanlig sykdom han har? Som feber? Det han har mistet i velt er væske. Det viktigste er at han drikker mår man er syk, ellers kommer matlysten tilbake når han er bedre form 

Anonymkode: 13a1f...e66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig sykdom han har? Som feber? Det han har mistet i velt er væske. Det viktigste er at han drikker mår man er syk, ellers kommer matlysten tilbake når han er bedre form 

Ja. 

Jo, skjønner det, men han er så tynn fra før av. Så blir bekymret dersom dette varer i mange dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sjekket han er 2 kilo unna normalvekt. Har han alltid vært undervektig? Jeg har en sønn som er underviektig vært det hele livet, er nå 17 men spiser egentlig greit. Jeg tenker det er viktig og få skikkelig oppfølgning av helsevesenet og barnepoliklinikken, om dette handler om langvarig sykdom. Det finnes mye hjelp og få, og kombo av sondemat/knapp osv. men dette må leger ta avgjørelser på. Ville mast på legen til dere får hjelp, er dere ikke så be om og bli henvist til sykehuset. 

Anonymkode: 0ad4a...93c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sjekket han er 2 kilo unna normalvekt. Har han alltid vært undervektig? Jeg har en sønn som er underviektig vært det hele livet, er nå 17 men spiser egentlig greit. Jeg tenker det er viktig og få skikkelig oppfølgning av helsevesenet og barnepoliklinikken, om dette handler om langvarig sykdom. Det finnes mye hjelp og få, og kombo av sondemat/knapp osv. men dette må leger ta avgjørelser på. Ville mast på legen til dere får hjelp, er dere ikke så be om og bli henvist til sykehuset. 

Ok. Var normalvektig frem til 4-5 år ca. Deretter ble han tynnere når han ble høyere. Han har autisme så det er en del utfordringer med maten. Han lå lenge på 33 kg. Så klarte vi å få han opp et par kilo nå før sommern slik at han veide 35. Begynte da å se mye bedre ut men så ble han syk nå. Han blir frustrert selv fordi han hater å være tynn å ønsker å legge på seg. Så det er matlysta som er værst nå. Han spiser ok når han er frisk. 

Ja vi har oppfølging av habu å lege. Men om dette varer mange dager så må vi jo nesten legge han inn. Kan ikke leve på 600 kcal pr dag liksom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Siden han drikker sjokodrikk kan du få tak i E+ 

https://www.tine.no/merkevarer/e

Anonymkode: 9cccd...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han liker vaniljesaus, forsøkt å fryse i isformer og tilbydd som is? Slike former med pinner i. Verdens beste vaniljeis, og mye kalorier.

God bedring!

Anonymkode: ce7cf...303

• Liker 4
Skrevet

Lag all mat med meierismør og en dæsj kremfløte. Ha et par spiseskjeer nøytral olje i yoghurt om han spiser det. (Gir ikke smak)
Bruk meierismør på skiva. Gjerne sammen med majones. Og ikke spar på noen av delene. 

Gi kun helmelk som drikke. 

Generelt å bruke olje, og fete meieriprodukter er tiltak som fører til vektøkning.
Masse sukker vil bare gi rask stigning i blodsukkeret og null næring, og er derfor ikke anbefalt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (5 minutter siden):

Lag all mat med meierismør og en dæsj kremfløte. Ha et par spiseskjeer nøytral olje i yoghurt om han spiser det. (Gir ikke smak)
Bruk meierismør på skiva. Gjerne sammen med majones. Og ikke spar på noen av delene. 

Gi kun helmelk som drikke. 

Generelt å bruke olje, og fete meieriprodukter er tiltak som fører til vektøkning.
Masse sukker vil bare gi rask stigning i blodsukkeret og null næring, og er derfor ikke anbefalt. 

Takk! Kan man ha olje i smoothie? Eller vil det skille seg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ha olje i smoothie, ja😊 Masse lykke til!

Anonymkode: a9007...e0c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går helt fint ja.

Lykke til😊

Skrevet

Kokosolje er supert i smoothie (eller andre drikker). Smaker ingenting og gir flere kalorier. Peanøttsmør ble mitt undervektige barns favorittpålegg og spises fremdeles daglig. Er det noe barnet ditt kunne like?

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget sjokolademilkshake/eller andre smaker med fløte istedet for melk

Anonymkode: 73571...2c2

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn (også autist, tynn og en del matissues) liker godt frosne småretter fra frysedisken på butikken. Sånn som pizzarull og calzone (begge grandiosa tror jeg), billys og peppes pizzastykker, hold-it. De skal i mikroen i 2-3 minutter (eller i ovnen) og tolereres teksturmessig. Ellers er visstnok polarbrød med hamburgerrygg, ost og grillkrydder/oregano i microen noe av det beste som finnes. Jeg lager også en smoothie som godtas, og der kan man gjemme mye. Helst en pose frosne bringebær (men det har blitt ganske dyrt så bruker også skogsbærblanding), en banan, en avokado, 2-3 kuber frossen spinat hvis du har, en neve havregryn, et egg, en dl fløte, halvt beger vaniljeyoghurt (av et sånt mellomstort beger), eplejuice til passe konsistens. Jeg har en stor blender - dette blir ca 4 store glass. Viktig å ikke ta for mye egg og havregryn, for da kjennes lukt/smak. Her kan man også ha i proteinpulver (vanilje eller nøytral) og grønnsaker. Særlig gulrot gir ekstra søtning, men jeg er allergisk mot rå gulrot så dropper det. 

Annet som alltid spises her: nuggets, pommes/potetbåter, panert fisk (ikke fiskepinner, men den som heter matlyst), hamburger/fiskeburger, pølse i brød, taco i lefse (med kjøtt, salsa, mais, agurk, rømme og ost - vi har gått en laaaaang vei for å spise mer enn bare kjøtt og lefse), fajitas (stekt kylling, løk og paprika(!) med krydder i lefse med salsa og rømme), polarbrød med hamburgerrygg eller nugatti, vafler med syltetøy, bakst (kanelsnurrer særlig), pizza i alle varianter (men ikke sopp og andre rariteter), eple med litt peanøttsmør eller kanel/sukker, sukkerkavring (tarta) med sukker og melk. Kanskje det ga noen tips ang godtatt tekstur hos andre. Det er som du ser stort sett myk og beige mat. 😂

I perioder med lite matinntak har jeg bare fokus på kalorier, så da er det frislipp på kjeks, sjokolade, smågodt, is, brus med sukker, juice som tørstedrikke etc. Jeg skjønner at det høres vilt ut for foreldre med barn uten spiseproblemer (enten det er vegring, forstyrrelse, teksturproblemer etc), men vektoppgang er noen ganger viktigere enn sunt kosthold. For det som følger med undervekt er ikke alltid like lystbetont. Viktig å ta vitaminer ved ensidig ernæring. Her er det omega3, vitaminbjørner - og evt mer spesifisert hvis legen mener det, som d-vit, jern og b-kompleks. 

Anonymkode: fe9a9...927

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn på 17 er undervektig, og legen spurte om han hadde anoreksi. Han spiser som en hest men er bare tynn. Nå har han slutten å vokse i høyden så har fått litt mer kjøtt på beina 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min sønn (også autist, tynn og en del matissues) liker godt frosne småretter fra frysedisken på butikken. Sånn som pizzarull og calzone (begge grandiosa tror jeg), billys og peppes pizzastykker, hold-it. De skal i mikroen i 2-3 minutter (eller i ovnen) og tolereres teksturmessig. Ellers er visstnok polarbrød med hamburgerrygg, ost og grillkrydder/oregano i microen noe av det beste som finnes. Jeg lager også en smoothie som godtas, og der kan man gjemme mye. Helst en pose frosne bringebær (men det har blitt ganske dyrt så bruker også skogsbærblanding), en banan, en avokado, 2-3 kuber frossen spinat hvis du har, en neve havregryn, et egg, en dl fløte, halvt beger vaniljeyoghurt (av et sånt mellomstort beger), eplejuice til passe konsistens. Jeg har en stor blender - dette blir ca 4 store glass. Viktig å ikke ta for mye egg og havregryn, for da kjennes lukt/smak. Her kan man også ha i proteinpulver (vanilje eller nøytral) og grønnsaker. Særlig gulrot gir ekstra søtning, men jeg er allergisk mot rå gulrot så dropper det. 

Annet som alltid spises her: nuggets, pommes/potetbåter, panert fisk (ikke fiskepinner, men den som heter matlyst), hamburger/fiskeburger, pølse i brød, taco i lefse (med kjøtt, salsa, mais, agurk, rømme og ost - vi har gått en laaaaang vei for å spise mer enn bare kjøtt og lefse), fajitas (stekt kylling, løk og paprika(!) med krydder i lefse med salsa og rømme), polarbrød med hamburgerrygg eller nugatti, vafler med syltetøy, bakst (kanelsnurrer særlig), pizza i alle varianter (men ikke sopp og andre rariteter), eple med litt peanøttsmør eller kanel/sukker, sukkerkavring (tarta) med sukker og melk. Kanskje det ga noen tips ang godtatt tekstur hos andre. Det er som du ser stort sett myk og beige mat. 😂

I perioder med lite matinntak har jeg bare fokus på kalorier, så da er det frislipp på kjeks, sjokolade, smågodt, is, brus med sukker, juice som tørstedrikke etc. Jeg skjønner at det høres vilt ut for foreldre med barn uten spiseproblemer (enten det er vegring, forstyrrelse, teksturproblemer etc), men vektoppgang er noen ganger viktigere enn sunt kosthold. For det som følger med undervekt er ikke alltid like lystbetont. Viktig å ta vitaminer ved ensidig ernæring. Her er det omega3, vitaminbjørner - og evt mer spesifisert hvis legen mener det, som d-vit, jern og b-kompleks. 

Anonymkode: fe9a9...927

Oi! Ditt barn spiser jo masse forskjellig da. Takk for mange gode tips. I morges nå var han ganske skjelven og hadde endelig lyst på mat. Han spiste 3.5 havreknekkebrød med tykt lag bremykt smør på og drakk 3 dl smoothie fra Coop. Det må jo bli litt kalorier? 

Han godtar ikke hjemmelagd smoothie men den fra butikken liker han. Jeg turte ikke ha oppi noe ekstra nå i tilfelle han merker det. (Han er vanskelig sånn) men skal prøve å ha oppi en ss olje i disse smoothiene å pøse på med det i tillegg til hva enn han vil spise. Huff vanskelige greier. Vi har jo næringspulver fra apoteket som ikke skal sette smak. Men det gir tekstur som han merker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dersom han liker vaniljesaus, forsøkt å fryse i isformer og tilbydd som is? Slike former med pinner i. Verdens beste vaniljeis, og mye kalorier.

God bedring!

Anonymkode: ce7cf...303

? Vaniljesaus har lite kalorier.

Anonymkode: 17041...828

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenker det er bedre å fryse yoghurt med bær fx i såfall, eller smoothie. 

Anonymkode: c6120...95d

AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller spørre helsepersonell. Hvis han er farlig undervektig så får du vel oppfølging? Ellers er det ikke bra for barnet ditt at du stresser, de merker det.

Anonymkode: acb31...d5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

150 kcal pr dl. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...