Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dette er ett kvinneforum, men i lys av en annen tråd her i dag om voldtekt av en mann vil jeg driste meg med å starte en tråd om dette.

Hvor mener du grensen går for å kalle en seksuell handling ett overgrep? Vi vet jo at mange menn får både ereksjon og utløsing selv om det blir utsatt for voldtekt/overgrep. Det er en av grunnene til at mange menn skammer seg, ikke tror de er blitt utsatt for ett overgrep eller tør å melde dette.

Syns dere at en befølende hånd ned i buksen på en mann kan sidestilles med en hånd oppunder skjørtet på en kvinne kan sidestilles om det i begge tilfellene var plutselig, uønsket og ikke "framprovosert"?

Vær så snill å ikke gjør dette til en kamp om "guttene mot jentene". Seksuelle overgrep er fryktelige og ødeleggende uansett hvilket kjønn som er den overgripende side, og jeg tror mange  synspunkt og fordommer har godt av å komme fram i lyset og diskutert litt rundt..

Anonymkode: d5475...fe4

Skrevet

Nei. 90% av menn kunne lett banket opp 90% av kvinner.

Menn kan nok oppleve ubehag, men trussel og faremomentet er fraværende.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vet dette er ett kvinneforum, men i lys av en annen tråd her i dag om voldtekt av en mann vil jeg driste meg med å starte en tråd om dette.

Hvor mener du grensen går for å kalle en seksuell handling ett overgrep? Vi vet jo at mange menn får både ereksjon og utløsing selv om det blir utsatt for voldtekt/overgrep. Det er en av grunnene til at mange menn skammer seg, ikke tror de er blitt utsatt for ett overgrep eller tør å melde dette.

Syns dere at en befølende hånd ned i buksen på en mann kan sidestilles med en hånd oppunder skjørtet på en kvinne kan sidestilles om det i begge tilfellene var plutselig, uønsket og ikke "framprovosert"?

Vær så snill å ikke gjør dette til en kamp om "guttene mot jentene". Seksuelle overgrep er fryktelige og ødeleggende uansett hvilket kjønn som er den overgripende side, og jeg tror mange  synspunkt og fordommer har godt av å komme fram i lyset og diskutert litt rundt..

Grensen går ved et «Nei!». Og man tjafser uansett ikke på flk man bare passerer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange spesielt unge gutter som blir misbrukt sliter veldig. Vanskeligere for de å snakke om det enn det er for jenter som opplever det samme. 
er nei er er nei uansett skjønn.

Anonymkode: 85b62...954

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Somarfugelen skrev (41 minutter siden):

Nei. 90% av menn kunne lett banket opp 90% av kvinner.

Menn kan nok oppleve ubehag, men trussel og faremomentet er fraværende.

Det er langt fra sant. Man kan oppleve både trusler og faremomenter som mann og. 

Anonymkode: 8c7e4...0d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er langt fra sant. Man kan oppleve både trusler og faremomenter som mann og. 

...av andre menn, eller kvinner med våpen, men slik voldtekt tror jeg heller er uhyre sjeldent.

Man vet aldri, dog

e6f3fead39c804e43e34b8e9ab076e9e1a0e42925c6a8045b1fadeaee72002d9_1.jpg

AnonymBruker
Skrevet
Somarfugelen skrev (3 minutter siden):

...av andre menn, eller kvinner med våpen, men slik voldtekt tror jeg heller er uhyre sjeldent.

Man vet aldri, dog

e6f3fead39c804e43e34b8e9ab076e9e1a0e42925c6a8045b1fadeaee72002d9_1.jpg

Du tror? Kanskje du ikke skal sitte å synse og undervurdere et alvorlig tema 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror? Kanskje du ikke skal sitte å synse og undervurdere et alvorlig tema 

Unnskyld, jeg VET at overgrep i regi av kvinner mot menn er uhyre mye sjeldnere enn motsatt.

Herregud, slutt å være så pirkete, jeg kom til og med med et eksempel i motsatt retning fra argumentet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja såklart, man burde aldri gjøre det mot verken menn eller kvinner, om det ikke er ønsket

Vet ikke helt hvordan jeg skal definere overgrep, det er jo ikke kun når noen sier nei. Noen fryser til, andre er bevistløse, sovende eller så beruset at de ikke vet hva de er med på, noen er redde for å gjøre motstand og slikt. Men all sex som er uønsket er hvertfall veldig negativt.

Å om man så finner seg i en situasjon hvor man ikke kan anmelde motparten, så håper jeg folk finner trygghet til å kunne åpne seg om det. Om de har blitt overgrepet også selvsagt. Verken det å være ukomfortabel med noe uten at det er overgrep eller å ha blitt utsatt for overgrep er noe man skal måtte skamme seg over 💙 

Bra du snakker om overgrep mot menn 👏👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Generelt tror jeg veldig mange som har opplevd overgrep skammer seg. Jeg kjente også på den i lang tid etter overgrep. Mannen kan jo få ereksjon og utløsning under overgrep og damer kan jo få orgasme selv om det er uønsket. 

Jeg tenker hånda ned i buksa på en fyr uten lov er definitivt like gale som en hånd opp under skjørtet. 

Eit nei betyr også nei uansett kjønn. Seksuelle overgrep er utrolig ødeleggende uansett kjønn.  

Samtykke er jo en grei regel. Tenker man vekker ikke en person med blowj eller fingring, slikking osv om det ikke er avtalt at det er greit for den andre. Seksuelle handlinger mot noen som sover eller ikke har mulighet til å gjøre motstand eller er for beruset,  et nei er et nei uansett, er man bare bittelitt usikker om personen vil så spør man, generelt greit å spør uansett. Sikkert mye jeg ikke har tatt med her. 

Anonymkode: 8975f...6f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generelt tror jeg veldig mange som har opplevd overgrep skammer seg. Jeg kjente også på den i lang tid etter overgrep. Mannen kan jo få ereksjon og utløsning under overgrep og damer kan jo få orgasme selv om det er uønsket. 

Jeg tenker hånda ned i buksa på en fyr uten lov er definitivt like gale som en hånd opp under skjørtet. 

Eit nei betyr også nei uansett kjønn. Seksuelle overgrep er utrolig ødeleggende uansett kjønn.  

Samtykke er jo en grei regel. Tenker man vekker ikke en person med blowj eller fingring, slikking osv om det ikke er avtalt at det er greit for den andre. Seksuelle handlinger mot noen som sover eller ikke har mulighet til å gjøre motstand eller er for beruset,  et nei er et nei uansett, er man bare bittelitt usikker om personen vil så spør man, generelt greit å spør uansett. Sikkert mye jeg ikke har tatt med her. 

Må også legge til at overgrep mot menn burde vært tatt opp mye mer. Det er overgriperen som bør føle skam og ikke offeret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

FY FA... den filmsnutten fikk meg til å gyse! Så mye smerte, skam og fortielse i de tårene og latteren.. Grusomt! Takk for at du delte den.

Mon tro om overgriperen selv ser på seg selv som overgripere? "Alle" vet jo at gutter/ menn vil ha sex hele tiden, og nyter å bli tatt på enten det er av læreren, exen eller en tilfeldig person på fest.. *sarkasme*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grensa går på akkurat samme sted som med kvinner. Et nei er et nei uansett hvem som kommer med det. En hånd ned i buksa på noen er ikke greit uansett hvem som opplever det.

Hvor store mørketall det er hos menn som opplever overgrep fra kvinner vet vi ikke. Det er nye mer skam rundt overgrep mot menn, og holdningene hos politiet er enda verre. 

Festlige er at om en mann forsvarer seg mot kvinner på dette området, fordi han er sterkere enn henne, så blir det ofte latterliggjort, for han skulle jo skjønt hvor heldig han er for at hun ville ha ham. 

Anonymkode: 6f048...fc2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

https://www.cambridge.org/core/journals/international-journal-of-law-in-context/article/oh-youre-a-guy-how-could-you-be-raped-by-a-woman-that-makes-no-sense-towards-a-case-for-legally-recognising-and-labelling-forcedtopenetrate-cases-as-rape/8166CABA33BBE64EBBAD384E1FE13551

Var det mest fornuftige jeg fant av litteratur. Basert på undersøkelser fra USA og Tyskland så har ca 1 av 20 menn opplevd å ha penetrerende sex med kvinner uten å ha ønsket det. Men kun 5-10 % av dette er bruk av makt, og da i eksemplene så er det makt som mannen har samtykket til, som å bli bundet fast i sengen. Den vanligste årsaken til uønsket penetrasjon er angitt å være manipulasjon, deretter alkohol eller ruspåvirkning hos mannen.

Annonse
Gjest Refreng
Skrevet

Grensene er vel mer eller mindre de samme. Å ta seksuelt på tilfeldige folk er aldri greit og aldri nødvendig. En kvinne som stapper hånden ned i buksa til en mann ser jeg på som mentalt ustabil. Slike kvinner burde man holde på 10m avstand. Det er også greit å bitchslappe den slags oppførsel, syntes jeg, men du burde nok ikke gjøre det for da havner du i trøbbel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...