Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg venter mitt første barn som kommer i desember. 
Jeg har en familie som bor 8t vekk å har veldig lyst å reise opp til jul. 

Men har også hørt at det ikke er anbefalt å ha baby med på en så lang biltur. 

Er det noe jeg kan gjøre for at det skal la seg gjøre å dra opp til Jul? 
Å hva har jeg i vente med en så lang biltur? 
Fly kan også være et alternativ. 

Håper noen kan gi meg svar😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når har du termin og når tenker du reise opp?

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke familien din komme til dere? Jeg har en baby på 10 mnd og hadde ikke tatt han med på 8 t i bil nå en gang.

Anonymkode: ddf4f...1f0

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Når har du termin og når tenker du reise opp?

Har termin 2 desember å reiser eventuelt opp den 22

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å dra med en nyfødt enn en 7mnd gammel baby, spør du meg! Det at en baby en sjelden gang ikke kan ligge lenge i bilstol er gammel myte ifølge fysio på helsestasjonen her. Så lenge baby er fornøyd og får pauser med nærhet (amming?) så går det fint.

Men så kan det hende dere får en baby som hyler hver gang dere skal på tur - sånt får man ikke planlagt. Men det er bedre med en 8 timers lang tur en sjelden gang enn et par timer hver dag🤷🏻‍♀️

Anonymkode: d83c9...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke mulig å planlegge.

Ikke vet du din egen form så kort tid etter fødsel, ikke vet du hvordan baby blir. Du kan få en som krever kroppskontakt 24/7 eller du kan få en som sover store deler av døgnet....

8 timer i bilstol på en dag kan også bli mye for en som er så liten, så mulig dere bør dele turen i to med en overnatting på veien. Les deg godt opp på bilsikring for så små, bla det å sørge for riktig helling med tanke på frie luftveier.

Anonymkode: a027b...4b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket det så tett etter fødsel men folk er jo veldig forskjellige der. Men ville nok vurdert fly eller tog om jeg skulle reise :)

Anonymkode: cf8e2...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiste 90 mil med bil til mine svigerforeldre da vår baby var 4-5 uker. 

Det gikk helt strålende. Stoppet ca hver 3.time for amming og bleieskift.

Anonymkode: f149c...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok heller bedt familien hjem hvis det er så tett etter fødsel, du aner ikke hvordan formen din blir og hvordan babyen er :) Noen babyer sover mye, andre trenger amming og nærhet ofte. Noen babyer liker seg ikke så godt i bilstol…

Men har reist med baby fra 2 uker, på fly og bilturer. 6 timer på en dag var ikke noe problem her, hadde 1 pause med mating og stell , og lunsj / middag for oss voksne. Ellers sov ungen hele bilturen uansett. 

kjøp en ordentlig bilstol, mål helling (skal være 45 grader) for å sikre frie luftveier. Pass på at babyen er god og mett, og ikke har luft i magen etter måltid (vanskelig å bevege seg for å få ut luft både ene og andre veien når de sitter fastspent i bilstol). En bilstolpose er kjekt å ha, spesielt på vinteren (man vet aldri hva som skjer på veien, plutselig er det kø pga ulykke eller noe. 

Anonymkode: 032c5...a55

AnonymBruker
Skrevet

8 t ville jeg delt i to med overnatting. Vi har kjørt 6 t ila en dag. To korte pauser og en veldig lang (vi besøkte noen på veien). Det gikk veldig fint. Vår baby sovner i bil, da. Ikke alle gjør det, så det bør dere teste først. 

Knapt en måned etter fødsel hadde JEG aldri reist så langt. Det tok lengre tid enn det for å komme meg. Hadde mye vondt og var sliten. Var helt forferdelig å sitte lenge av gangen. Men så hadde jeg en komplisert fødsel. 

Jeg tenker det lureste er å se det an når det nærmer seg. Du vet aldri hvordan det blir. Får du en enkel fødsel og kommer deg kjapt, samt at baby godtar å kjøre bil, så er det da bare å dra. Føler du deg elendig og baby bare skriker i bil, så burde dere kanskje droppe det.

Anonymkode: 078f3...208

AnonymBruker
Skrevet

Ha i bakhodet at du kan gå over tiden og du og/eller babyen kan ha komplikasjoner. 

Vi hadde første jul hos oss. Med baby blir man raskere sliten. Deiligere å føle seg hjemme og jeg kunne legge meg tidlig i egen seng med baby, uten å føle meg som gjest. Vi stod for øinnekjøtt og familie tok med tilbehør og dessert. 

Hvis dere reiser, ta fly! Taxi eller leiebil til besøket. 

Anonymkode: 48f20...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hadde det gått helt fint. Hadde tatt pauser hver 2,5 time og beveget på babyen, gitt mat, stelt og beveget litt :) 

Anonymkode: 6b9db...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...