Gå til innhold

Ikke-refunderbart hotell og reiseforsikring, hvordan funker det? 🙂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har bestilt hotell, men har ikke lenger mulighet til å reise på den dato…

Anonymkode: b2d92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da må du ta tapet. Reiseforsikring dekket sykdom, ikke "ikke lengre mulighet".

Anonymkode: c9a7c...189

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiseforsikring gjelder hvis reisen må avlyses pgs sykdom evt. dødsfall i nær familie. Sjekk vilkår i din forsikring.

Anonymkode: a8a35...968

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved sykdom må du ha legeerklæring.  Du kan jo ringe hotellet og spørre om du kan få bytte dato. Det fikk vi engang 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Og ved sykdom må du ha legeerklæring.  Du kan jo ringe hotellet og spørre om du kan få bytte dato. Det fikk vi engang 

Også med ikke refunderbart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må du ta tapet. Reiseforsikring dekket sykdom, ikke "ikke lengre mulighet".

Dumme dumme meg. Men ok, takk ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har bestilt hotell, men har ikke lenger mulighet til å reise på den dato…

Aldri Aldri bestill hotell uten mulighet for avbestilling samme dag som du reiser.

For seint denne gang, men tenk på det til neste gang.

Anonymkode: d1528...7fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiseforsikring dekker ikke nødvendigvis ved sykdom engang. Det kommer helt ann på sykdommen. Legeerklæring fra din egen lege betyr ikke en dritt uansett, da det er forsikringsselskapet sin egen lege som skal vurdere sykdommen din (selv uten og ha møtt deg) som bestemmer hvilke rettigheter du har. True story! Men, dette glemmer de og informere om, selv med liten skrift!!

Anonymkode: 8e330...7b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Aldri Aldri bestill hotell uten mulighet for avbestilling samme dag som du reiser.

For seint denne gang, men tenk på det til neste gang.

Tja, prisforskjellen er ofte veldig stor. Og det er utrolig sjeldent en reise ikke lar seg gjennomføre uten god grunn som reiseforsikringen dekker. Så gjennom de 20+ år med mye reising har jeg spart et sekssifret beløp på å ikke betale for fleks. 

Anonymkode: 7ff05...973

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja, prisforskjellen er ofte veldig stor. Og det er utrolig sjeldent en reise ikke lar seg gjennomføre uten god grunn som reiseforsikringen dekker. Så gjennom de 20+ år med mye reising har jeg spart et sekssifret beløp på å ikke betale for fleks. 

Så fint for deg da. De hotell jeg bestiller på så er ikke forskjellen så veldig stor, og ca dagen jeg skal reise så avbestiller jeg gjerne fleksbestillingen jeg har inne og bestiller til rimeligere pris. Da får jeg både sikkerheten med mulighet for avbestilling,  samt mulighet for lavere pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Reiseforsikring dekker ikke nødvendigvis ved sykdom engang. Det kommer helt ann på sykdommen. Legeerklæring fra din egen lege betyr ikke en dritt uansett, da det er forsikringsselskapet sin egen lege som skal vurdere sykdommen din (selv uten og ha møtt deg) som bestemmer hvilke rettigheter du har. True story! Men, dette glemmer de og informere om, selv med liten skrift!!

Reiseforsikring dekker kun akutt sykdom. Dersom legeerklæringa angir type sykdom som hindrer en person i å reise, er forsikringsselskapet nødt til å gjøre en vurdering på om dette er akutt sykdom. Derfor, få alltid legen til å kun angi at det er akutt sykdom, ikke noe mer enn det. Forsikringsselskapet har faktisk ikke noe med hva slags sykdom det er.

Anonymkode: 8417c...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reiseforsikring dekker kun akutt sykdom. Dersom legeerklæringa angir type sykdom som hindrer en person i å reise, er forsikringsselskapet nødt til å gjøre en vurdering på om dette er akutt sykdom. Derfor, få alltid legen til å kun angi at det er akutt sykdom, ikke noe mer enn det. Forsikringsselskapet har faktisk ikke noe med hva slags sykdom det er.

Jo, det har de. De har rett til å vite hvilke helseopplysninger som ligger til grunnlag for erstatning og kan kreve dette for å utbetale penger. I noen tilfeller vil en legeerklæring med "akutt sykdom" holde fordi det er begrenset hvor mye tid og ressurser de gidder å bruke på små-beløp, men de har fortsatt mulighet til å be om utfyllende helseinformasjon hvis de har behov for det. Enten via utfyllende erklæring eller ved å kontakte legen direkte med kundens samtykke som fritar fra taushetsplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Så fint for deg da. De hotell jeg bestiller på så er ikke forskjellen så veldig stor, og ca dagen jeg skal reise så avbestiller jeg gjerne fleksbestillingen jeg har inne og bestiller til rimeligere pris. Da får jeg både sikkerheten med mulighet for avbestilling,  samt mulighet for lavere pris. 

Da reiser du nok til mindre populære destinasjoner enn meg. De kan ta seg godt betalt for fleks, og hotellene er som regel fullbooket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil. De dekker ikke akutt sykdom med mindre det er farlig for deg å reise. Så lenge du får riktig behandling i det landet du er i/skal til så dekkes ikke tapt reise. Og jo, det ER forsikringsselskapet sin egen lege som vurderer hvorvidt du har rett til å reise hjem. De ringer og snakker med din egen fastlege på tlf, men det er en formalitet. Til syvende og sist er det de som bestemmer. Jeg har akkurat vært i en stor twist med Fremtind Forsikring nå, (de som skal være såååå bra) pga at jeg ble akutt syk på reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil. De dekker ikke akutt sykdom med mindre det er farlig for deg å reise. Så lenge du får riktig behandling i det landet du er i/skal til så dekkes ikke tapt reise. 

Jeg har akkurat vært i en stor twist med Fremtind Forsikring nå, (de som skal være såååå bra) pga at jeg ble akutt syk på reise. 

Her snakker du strengt tatt om noe annet.

Dersom du blir for syk til å reise, dvs syk før avreise, dekkes det av forsikringsselskapet. 

Hvis du blir syk på reisen, vil du fortsatt kunne få dekket utgifter betalt for billetter og aktiviteter som ikke kan gjennomføres. Men selve reisen og hotel brukes jo.

Anonymkode: a8a35...968

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prisforskjellen er vanligvis ikke stor på hotell. Den er stor på flyreiser, det blir noe annet.

Anonymkode: 36a7c...340

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Feil. De dekker ikke akutt sykdom med mindre det er farlig for deg å reise. Så lenge du får riktig behandling i det landet du er i/skal til så dekkes ikke tapt reise. Og jo, det ER forsikringsselskapet sin egen lege som vurderer hvorvidt du har rett til å reise hjem. De ringer og snakker med din egen fastlege på tlf, men det er en formalitet. Til syvende og sist er det de som bestemmer. Jeg har akkurat vært i en stor twist med Fremtind Forsikring nå, (de som skal være såååå bra) pga at jeg ble akutt syk på reise. 

Nå blander du kortene her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har altså takket nei til forsikringen som dekker avbestilling, så nå vil du finne en annen måte å dekke valget ditt på?

Man må ta tapet selv når man velger bestille uten avbestillingsforsikring, så lenge reisen ikke kanselleres pga helsesituasjon. Det er en risiko du selv har valgt at du ønsket ta...

Jeg tar den selv hele tiden, jeg bestiller aldri med avbestillingsforsikring, og det er en risiko jeg er villig til å ta, og er selvfølgelig fult klar over at jeg risikerer måtte ta regningen. Det er jo jeg som har valgt det.

Anonymkode: acbad...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har altså takket nei til forsikringen som dekker avbestilling, så nå vil du finne en annen måte å dekke valget ditt på?

Man må ta tapet selv når man velger bestille uten avbestillingsforsikring, så lenge reisen ikke kanselleres pga helsesituasjon. Det er en risiko du selv har valgt at du ønsket ta...

Jeg tar den selv hele tiden, jeg bestiller aldri med avbestillingsforsikring, og det er en risiko jeg er villig til å ta, og er selvfølgelig fult klar over at jeg risikerer måtte ta regningen. Det er jo jeg som har valgt det.

Anonymkode: acbad...074

Du snakker om flybilletter, ikke hotell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå blander du kortene her.

Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...