Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #1 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg har for en stund siden søkt en stilling jeg har veldig lyst på. Hvis jeg ikke får denne, kommer jeg til å søke lignende stillinger når de blir lagt ut. Det er en stund siden jeg søkte. Stillingen var imidlertid utlyst uvanlig lenge, noe jeg synes var rart (vet ikke hvordan jeg skal tolke det?). Tenkte snart å ringe å høre om de har tatt en avgjørelse. Hvis jeg så får svar at den er besatt av noen andre, er det greit å spørre om hvorfor jeg ikke fikk stillingen? Frykter stillingen allerede er besatt siden det har gått så lang tid, selv om jeg selv mener jeg så abs er kvalifisert til å iallefall komme på intervju... uff, orker ikke denne ventinga på svar Hasr så forf lyst på jobben! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betty Boop Skrevet 13. januar 2006 #2 Del Skrevet 13. januar 2006 Har akkurat fått avslag på drømmejobben selv. Slik jeg ser det så har de funnet en person de mener egner seg bedre til stillingen enn meg. Dermed synes jeg ikke det er mer å fundere over. Man kan ikke vinne hver gang. Det at stillingen du søkte på var utlyst lenge kan vel ha å gjøre med at de har satt seg en tidsfrist enkelt og greit. Men dersom de får mange søkere så er man vel ikke garantert svar. Det går sikkert an å ringe og forhøre seg om hvor langt de har kommet i prosessen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 14. januar 2006 #3 Del Skrevet 14. januar 2006 Ja, du kan spørre hva som gjorde at du ikke fikk tilbudet. Det er kanskje mest aktuelt hvis du blir valgt bort etter å ha vært på intervju? Isåfall har de jo i utgangspunktet vurdert deg, ment du var en aktuell kandidat, og så bestemt seg for at du ikke var den rette likevel. Arbeidsgivere kan jo få alt fra 30 til 200 søknader til en jobb, og det er ikke sikkert de har noe konkret å si deg hvis de ikke engang har innkalt deg til intervju. Men det må være helt OK å ringe og si akkurat det som du skriver: du vil virkelig ha en slik jobb og ønsker å jobbe med de tingene som gjør at du ikke ble funnet aktuell i denne runden. Det vitner om modenhet, selvinnsikt, stå-på-vilje og målrettethet, noe de fleste arbeidsgivere verdsetter. Men da må du også klare å ta en ubehagelig beskjed med verdighet og saklighet, og ikke ta det som et personlig angrep! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 14. januar 2006 #4 Del Skrevet 14. januar 2006 ring og hør hvordan det ligger an du, det er fullt ut akseptert. de fleste skal vel sende ut svar til søkere, jeg har alltid fått det, selv når det har vært mange om beinet. jeg ville ihvertfall ringt og spurt, var jeg deg. og ville også spurt om jeg fikk spørre om årsak til at jeg ikke kom videre, dersom stillingen allerede var blitt besatt. det er ikke noe galt i det, det er viktig å lære hva man kanskje kan jobbe med for å komme bedre ut neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 14. januar 2006 #5 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg kan anbefale deg å ringe før du sender søknaden neste gang (eh, om det blir noen neste gang da ) Og gjerne hør om du kan få levere søknaden personlig. Da har du gjort noe anderledes, og som du vil bli husket for når de går igjennom søknadene... Jeg fikk selv dette tipset, og prøvde det. Det funket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 14. januar 2006 #6 Del Skrevet 14. januar 2006 Når jeg skal ansette folk synes jeg det er helt i orden at søkere spør hvorfor de ikke ble vurdert som aktuelle/ikke fikk jobben. Der jeg jobber, og de fleste andre steder (antar jeg), finnes det strukturerte ansettelsesprosesser hvor man har gode argumenter for hvorfor man velger som man gjør. Jeg tror flere hadde lært noe av å spørre om slike ting. Jeg har f.eks. ansatt noen i en stilling hvor en viktig del av jobben er å svare på brev fra offentlige etater. Da kaller jeg ikke inn søkere på intervju som har mange skrivefeil i søknaden sin, deriblant feilstaving av navnet på firmaet de har søkt om jobb i - opptil flere ganger og på flere ulike måter. Jeg synes derimot det kan være en dårlig ide å levere søknaden ved personlig oppmøte. Har opplevd det et par ganger, og synes det er noe pes å bli avbrutt i det jeg holder på med for å bruke tid på søkere som absolutt ikke er aktuelle for stillingen. Om alle 100-200 søkere hadde møtt opp personlig hadde jeg jo dessuten ikke fått gjort annet enn å løpe opp og ned til resepsjonen for å ta i mot søknader. Man kan jo også risikere at den man er på jakt etter ikke er til stede når man dukker opp, og hva gjør man da. Leverer søknaden og går, eller kommer tilbake en annen dag? Dersom man leverer søknaden personlig bør man i alle fall ha planlagt hva man skal si. Har i slike situasjoner opplevd at det har oppstått en pinlig taushet, og da blir ikke førsteintrykket spesielt godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå