AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #1 Del Skrevet 11. juli 2023 Har en jente på straks 5 måneder. Hun ligger på magen i 2-3 minutter før hun begynner å streve. Kusinen som er 4 uker mindre ligger lenge på magen med utstrakte armer foran seg, og løfter brystet tydelig opp. Min jente løfter også brystet men må støtte seg på albuene. Hun griper heller ikke etter leker men kan ta tak i hår osv, ved uhell tror jeg. Sosialt er hun veldig med, ler, smiler, snakker og virker normal. Helsestasjonen er veldig diffus i svar når jeg spør om hun henger etter, typ «nja alle barn er jo forskjellig vet du». Bør jeg bli bekymret? Var dårlig på magetrening i startet da jeg ikke viste at man skulle gjøre dette flere ganger for dagen, trodde 3-4 ganger holdt Anonymkode: 27200...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #2 Del Skrevet 11. juli 2023 Kan hun rulle fra rygg til mage eller mage til rygg? Synes ikke det høres så ille ut da men ville lagt henne ofte på magen og øvd på rulling Anonymkode: 11926...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #3 Del Skrevet 11. juli 2023 Det høres ikke ut som helsestasjonen er bekymret, og det er rett at det er store variasjoner. Det kan hende babyen ligger etter gjennomsnittet, men likevel har en helt normal utvikling. Bare tenk på at det regnes som innenfor normalen både å l lære å gå ved 9 mnd. og å lære det ved 18. mnd. Dermed kan en lett bli bekymret om en sammenligner med andre babyer. Vi hadde en baby som var ganske tidlig ute motorisk, og en jevngammel nabogutt som lå flere måneder bak da de var babyer. Nå er de fem, og det er på ingen måte mulig å se hvem av dem som var tidligst ute med å nå de motoriske milepælene. Men ta det opp med helsestasjonen igjen, og fortell at du har opplevd svaret som diffust. Jeg har ikke noe fagkunnskap på området, men tenker at det kan være uvanlig å ikke gripe etter leker hvis de er foran henne/tilgjengelige. Anonymkode: 91b26...d36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #4 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan hun rulle fra rygg til mage eller mage til rygg? Synes ikke det høres så ille ut da men ville lagt henne ofte på magen og øvd på rulling Anonymkode: 11926...0a7 Nei hun er ikke i nærheten av å vise tegn til dette engang, men forsøker å åle eller krype med beina når hun ligger på magen. Når hun gjør dette trykker hun hodet ned. Godt å høre det 🥰 Anonymkode: 27200...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #5 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ikke ut som helsestasjonen er bekymret, og det er rett at det er store variasjoner. Det kan hende babyen ligger etter gjennomsnittet, men likevel har en helt normal utvikling. Bare tenk på at det regnes som innenfor normalen både å l lære å gå ved 9 mnd. og å lære det ved 18. mnd. Dermed kan en lett bli bekymret om en sammenligner med andre babyer. Vi hadde en baby som var ganske tidlig ute motorisk, og en jevngammel nabogutt som lå flere måneder bak da de var babyer. Nå er de fem, og det er på ingen måte mulig å se hvem av dem som var tidligst ute med å nå de motoriske milepælene. Men ta det opp med helsestasjonen igjen, og fortell at du har opplevd svaret som diffust. Jeg har ikke noe fagkunnskap på området, men tenker at det kan være uvanlig å ikke gripe etter leker hvis de er foran henne/tilgjengelige. Anonymkode: 91b26...d36 Tusen takk for godt og betryggende svar. Jeg håper det bare er normalt, og min feil siden jeg ikke var flink å trene i starten men man blir liksom bekymret når man ser yngre barn klare mer 🙈 Anonymkode: 27200...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #6 Del Skrevet 11. juli 2023 Du kan og si til HS at du gjerne vil ha time hos fysio, vi fikk det da min var liten (2 mnd ca). Da fikk vi time raskt og hun ga masse gode tips til magetrening osv og vi kom tilbake noen ganger der hun sjekket utviklingen. Vi fikk det bare fordi jeg syntes baby lå med hodet til ene siden (favorittside) og nevnte det for helsesykepleier så var ikke noe alvorlig som trengtes for å få time her iallfall. Det er gratis. Anonymkode: 11926...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #7 Del Skrevet 11. juli 2023 Alle barn er forskjellige. Det er faktisk sant. Man skal ikke sammenligne. Jeg ville også hørt på helsepersonell. Bare fortsett med magetrening! Anonymkode: 58310...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #8 Del Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for godt og betryggende svar. Jeg håper det bare er normalt, og min feil siden jeg ikke var flink å trene i starten men man blir liksom bekymret når man ser yngre barn klare mer 🙈 Anonymkode: 27200...4bf Jeg tenker at det godt kan være både normalt og ikke din feil. Jeg tror ikke en kan trene et barn veldig mye tidligere motorisk enn det er ment å være. Det er nok mye som spiller inn, bla. barnets temperament og interesser. Som min baby nr. to, som lærte å rulle seg over på magen og rullet igjen og igjen da hun var 3 mnd., men hatet å ligge på magen og hylte til hun ble snudd tilbake. Hun var tidlig ute de første månedene, og er ikke et spesielt motorisk sterkt barn som treåring i dag. Hun er forsiktig anlagt, og heller ikke så interessert i å klatre, hoppe og balansere. Jeg trente mer med henne enn søsteren, som nådde alle milepælene tidligere enn snittet uten at vi foreldre gjorde noe for det. Anonymkode: 91b26...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #9 Del Skrevet 11. juli 2023 Jeg var syk og sengeliggende de første 4-5 månedene, så ble lite magetid følte vi, men jenta har klart seg superfint likevel. Husk at spesielt det første året så er det sååå stor variasjon på hvordan de utvikler seg! Noen er raske, noen litt treige. Likevel normalt. ☺️ Bare å ha mye magetid, og nyt babyen din. ❤️ Anonymkode: 596b9...23e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #10 Del Skrevet 11. juli 2023 Babyen min hatet magetrening. Lærte å rulle fra mage til rygg da hun var litt over 5 måneder, mest for å slippe å ligge på magen tror jeg 😝 med én gang vi la henne på magen rullet hun på ryggen igjen. Men da hun var nesten 7 måneder gammel lærte hun seg å rulle fra rygg til mage, og nå kan hun ligge på magen og leke kjempelenge. Tror det er det at hun kan bestemme selv når hun vil ligge på magen som er avgjørende. Slapp helt av, det er så store variasjoner. Mange jevngamle babyer med min baby både krabber og drar seg opp og står. Jeg er fornøyd med at hun har begynt å rulle, hun er 7 måneder nå. Anonymkode: 32111...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #11 Del Skrevet 11. juli 2023 Ja, vil nok si at hun ligger litt etter normalen. Men det har da virkelig ikke noe å si, for før eller siden vil det jevne seg ut, og man merker ikke stor forskjell på et større barn som var tidlig ute motorisk, enn et barn som var sent ute 🙂 Anonymkode: fd8dc...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #12 Del Skrevet 11. juli 2023 Vil si hun henger litt etter ja. Jeg er 40 og kan allerede gå og har til og med høyere utdanning!! Anonymkode: f6ab3...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #13 Del Skrevet 12. juli 2023 Her ble baby lei av å ligge på magen raskt. Rullet for første gang begge veier når hun var 3mnd (var nok pga "overvekt" fra hodet som tippet henne). Rullet ikke ordentlig før 6mnd, og daed dagers mellomrom. Plutselig gjorde hun det hele tiden. Tror ikke du trenger bekymre deg. Lek som vanlig. Bytt på å legge hun på mage og rygg. Leke foran. Anonymkode: d54cf...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #14 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du kan og si til HS at du gjerne vil ha time hos fysio, vi fikk det da min var liten (2 mnd ca). Da fikk vi time raskt og hun ga masse gode tips til magetrening osv og vi kom tilbake noen ganger der hun sjekket utviklingen. Vi fikk det bare fordi jeg syntes baby lå med hodet til ene siden (favorittside) og nevnte det for helsesykepleier så var ikke noe alvorlig som trengtes for å få time her iallfall. Det er gratis. Anonymkode: 11926...0a7 Man trenger ikke å snakke med helsesykepleier for å få time, det er bare å kontakte fysioterapeuten eller manuellterapeuten og bestille time selv. Anonymkode: f30c4...039 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #15 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke å snakke med helsesykepleier for å få time, det er bare å kontakte fysioterapeuten eller manuellterapeuten og bestille time selv. Anonymkode: f30c4...039 Jeg antar hun ville bestille via helsestasjonen? Anonymkode: 58310...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #16 Del Skrevet 12. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Man trenger ikke å snakke med helsesykepleier for å få time, det er bare å kontakte fysioterapeuten eller manuellterapeuten og bestille time selv. Anonymkode: f30c4...039 Men om man gjør det på helsestasjonen er det gratis, det er det vel ikke ellers? Anonymkode: 11926...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå