Gå til innhold

Bli dyrepleier i voksen alder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Takk for mange svar. 

Jeg ser mange nevner av lønnen er dårlig, det vet jeg. Heldigvis har jeg en mann som tjener normal grei lønn, og vi er barnløse og sparsommelig med penger uansett. Så lønnen spiller egentlig ingen rolle. 

Når det gjelder at det er mye stress og tunge løft og slikt så skal dette gå fint så lenge jeg jobber deltid. Klarer ikke en slik stilling fulltid. Det jeg er redd skal bli for ille, er hvis det er mye avlivinger, da jeg virkelig elsker dyr og har et enormt stort hjerte for dem. 

Men jeg ser at de fleste her er negative til dyrepleieryrket. Har dere noen andre forslag? Ønsker så veldig å jobbe med dyr. Hadde jeg ikke vært syk ville jeg  blitt veterinær. Ts 

Anonymkode: 911a0...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ok lønn på min siste arbeidsplass, men mistrivdes ekstremt grunnet eier som var totalt blottet for lederegenskaper samt empati.
Er i et veiskille i livet der det ikke lengre yrket passer for meg og min livssituasjon, men ser på muligheter innenfor mer administrative jobber og eventuelt ta ytterligere utdanning for å kunne søke litt bredere.

Det er i grunn et fint yrke, og synes det teoretiske er spennende.

Det hjelper ikke å utdanne flere veterinærer når flertallet rømmer fra yrket..

Anonymkode: 39f9a...e19

Ja, mange rømmer fra klinisk praksis - av gode grunner, både smådyr og stordyr. De må gjøre noe med rammene, det hjelper ikke å pøse ut flere veterinærer fra NMBU. Vi får oss jo andre jobber, liksom. Elendig ledelse høres veldig kjent ut………….
Anbefaler å ta mer utdanning! For eksempel ledelse, økonomi, en master eller lignende - avhengig av hvor du ønsker deg. Jeg har tatt mer utdanning, og det gjør det enklere. Det er mange muligheter på nett/deltid. 

Anonymkode: 1cdef...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt noe som ligger opp mot det du ønsker å jobbe med, uavhengig av lønn etc. Jeg for eksempel er veldig glad i dyr, men jeg kunne ikke ha jobbet som Veterinær, jeg går til butikken for å klippe klør. 

Jeg skal ta deltidstudier ved siden av jobb nå, på nett, fordi fremtidsutsiktene mine i mitt opprinnelige yrke er labre, fordi jeg har et kjempehull i CV som jeg sliter med, så jeg har meldt meg på i studier over ett år som Apotektekniker. Det er ikke fordi jeg er veldig interessert i medisiner, men jeg har god erfaring med å jobbe i små butikker, der jeg får oversikt, og så er det greit å ha noe på papiret. Det er på en måte en sikring av lønn, selv om jeg går masse ned i lønn, så vil jeg sikre meg en hverdag der jeg kan gå hjem etter en hyggelig og spennende dag, med menneskemøter. En kan jo alltids endre det på sikt! 

Jeg har tro på å følge det en selv føler er fornuftig med tanke på den situasjonen du er i. Lønn er ikke alltid det viktigste, en kan bare justere seilene med tanke på forbruk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utdanningen jeg skal ta, ville dekket kravet til videregående hvis jeg ikke hadde hatt det. Det er mange sånne yrkesfaglige utdanninger en kan ta deltid, heltid in Campus, og også på nett. Jeg tenkte først på Tannhelsesekretær, men så tenkte jeg at ikke takler å grave rundt i kjeften på folk. De hjelper til med å gi instrumenter til tannlegen og tar sånne bilder med de firkantene i kjeften! De ubehagelige en skal tygge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hoia skrev (På 12.7.2023 den 15.16):

Jeg ville tatt noe som ligger opp mot det du ønsker å jobbe med, uavhengig av lønn etc. Jeg for eksempel er veldig glad i dyr, men jeg kunne ikke ha jobbet som Veterinær, jeg går til butikken for å klippe klør. 

Jeg skal ta deltidstudier ved siden av jobb nå, på nett, fordi fremtidsutsiktene mine i mitt opprinnelige yrke er labre, fordi jeg har et kjempehull i CV som jeg sliter med, så jeg har meldt meg på i studier over ett år som Apotektekniker. Det er ikke fordi jeg er veldig interessert i medisiner, men jeg har god erfaring med å jobbe i små butikker, der jeg får oversikt, og så er det greit å ha noe på papiret. Det er på en måte en sikring av lønn, selv om jeg går masse ned i lønn, så vil jeg sikre meg en hverdag der jeg kan gå hjem etter en hyggelig og spennende dag, med menneskemøter. En kan jo alltids endre det på sikt! 

Jeg har tro på å følge det en selv føler er fornuftig med tanke på den situasjonen du er i. Lønn er ikke alltid det viktigste, en kan bare justere seilene med tanke på forbruk etc.

Hvor har du meldt deg opp til apotektekniker? :) 

Anonymkode: 0f2ac...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å jobbe i dyrebutikk? Siden du ønsker å jobbe med dyr, kun kan jobbe deltid og ikke har noe utdannelse.

Anonymkode: bbc05...b0f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller ha omgitt meg med dyr på fritiden, og valgt et yrke som er greit betalt og går an å leve av. Til og med Kiwi er bedre betalt, pga. helge- og kveldsvakter. Er det ingenting annet enn dyr du interesserer deg for, da? :)

Anonymkode: b60db...8e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 23.28):

PS: Grunnen til at alle dyrepleierne/assistentene du ser er unge, er at de slutter etter få år i yrket pga den svært dårlige kombinasjonen dårlig betalt og mye stress.

Dette. Har en venninne som har jobbet med dette i kun noen år, men lønna har ikke blitt satt opp noe de årene, og nå ser hun etter noe nytt. Å tjene 400k i årevis er for dårlig. 

Anonymkode: a9a9a...91d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettudanning. Plenty av sånne en kan ta delvis på nett og på Campus. Helsesekretær, Tannlegeassistent etc.  Jeg er sykemeldt da, så må vente med det til jeg starter opp i jobb igjen, ikke overskudd til å starte med det nå. 

Jeg håper du finner ut av det med Dyrepleier-utdannelsen! Det gjelder bare å stole på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoia skrev (53 minutter siden):

Nettudanning. Plenty av sånne en kan ta delvis på nett og på Campus. Helsesekretær, Tannlegeassistent etc.  Jeg er sykemeldt da, så må vente med det til jeg starter opp i jobb igjen, ikke overskudd til å starte med det nå. 

Jeg håper du finner ut av det med Dyrepleier-utdannelsen! Det gjelder bare å stole på seg selv. 

Jeg er ikke TS, men er ikke slike nett utdanninger veldig dyrt? Da tenker jeg på de som har med undervisning på Campus? Har hørt om OPK-instituttet som ikke er så veldig dyrt og kun på nett, men hørt mye dårlig om det.. 

Anonymkode: 0f2ac...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis deg var deg ville jeg lever åpen søknad om deltidsjobb hos alle dyrlegen rundt der du bor. Også prøve deg litt. Det er maaaaaange år med skole om du må ta vgs og bachelor og begge deltid... så jobbe deltid. Hjelpe litt rydde sitte i kassa ville jeg helt klart gjort. Hvertfall når penger ikke er viktig.

Anonymkode: 89c37...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/12/2023 at 3:01 PM, AnonymBruker said:

Takk for mange svar. 

Jeg ser mange nevner av lønnen er dårlig, det vet jeg. Heldigvis har jeg en mann som tjener normal grei lønn, og vi er barnløse og sparsommelig med penger uansett. Så lønnen spiller egentlig ingen rolle. 

Når det gjelder at det er mye stress og tunge løft og slikt så skal dette gå fint så lenge jeg jobber deltid. Klarer ikke en slik stilling fulltid. Det jeg er redd skal bli for ille, er hvis det er mye avlivinger, da jeg virkelig elsker dyr og har et enormt stort hjerte for dem. 

Men jeg ser at de fleste her er negative til dyrepleieryrket. Har dere noen andre forslag? Ønsker så veldig å jobbe med dyr. Hadde jeg ikke vært syk ville jeg  blitt veterinær. Ts 

Anonymkode: 911a0...d36

Jeg tror ikke det er så negativt. Mange Dyrepleiere får gode stillinger etter litt erfaring i dag. Legemiddelindustri, forsikring, Mattilsynet m.fl og en rekke klinikker ansetter dyrepleiere som daglig leder. Jobber selv for en større klinikk sentralt og kan si at jeg tror karrieremulighetene vil bli veldig gode for dpl fremover. Absolutt ikke et yrke man kan avskrive. 
også er jo arbeidsoppgavene varierte. Det er ko ikke bare hardt arbeid. Det er også fine stunder, gode kolleger og du bygger ofte veldig fine relasjoner med både dyr og eiere. 

jeg hadde gått for det jeg 😀

hilsen erfaren dyrlege 

Anonymkode: 952cc...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ellers kan du jo sende en interessesøknad til ulike dyreklinikker. Vi skriker jo etter folk. Så får du prøvd deg litt før du bestemmer deg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så negativt. Mange Dyrepleiere får gode stillinger etter litt erfaring i dag. Legemiddelindustri, forsikring, Mattilsynet m.fl og en rekke klinikker ansetter dyrepleiere som daglig leder. Jobber selv for en større klinikk sentralt og kan si at jeg tror karrieremulighetene vil bli veldig gode for dpl fremover. Absolutt ikke et yrke man kan avskrive. 
også er jo arbeidsoppgavene varierte. Det er ko ikke bare hardt arbeid. Det er også fine stunder, gode kolleger og du bygger ofte veldig fine relasjoner med både dyr og eiere. 

jeg hadde gått for det jeg 😀

hilsen erfaren dyrlege 

Det er ganske nytt at Mattilsynet har åpnet for å ansette dyrepleiere, og de har bare gjort det i et fåtall stillinger fordi de har vært helt desperate fordi de ikke har fått tak i veterinærer. Det er ikke gitt at det vil fortsette å være mulig å få jobb i Mattilsynet. Det er viktig å ta med dette forbeholdet når du fremstiller Mattilsynet som en mulig arbeidsgiver for dyrepleiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ellers kan du jo sende en interessesøknad til ulike dyreklinikker. Vi skriker jo etter folk. Så får du prøvd deg litt før du bestemmer deg? 

Det tror jeg uansett er veldig lurt hvis du vurderer å bli dyrepleier! Test ut jobben på smådyrklinikk før du investerer tid og penger i en treårig utdanning. Jeg kjenner folk som underviser på dyrepleierutdanningen, og de sier at det er en hel del som slutter når de finner ut hvordan yrket egentlig er + hvor lav lønna er. De har åpenbart fulgt en drøm, uten å gjøre nok research til at de har skjønt hvordan jobben faktisk er. Dette er jo vanlig i mange yrker/utdanninger, og det er ikke så rart, egentlig - hvordan kan en 19-åring faktisk vite hvordan det er å jobbe fulltid i et yrke, og hvor mye penger det egentlig koster å leve det livet man ønsker? Men når man er litt eldre har man mulighet til å vite mer før man begynner på et studium. Og dyrepleie har den fordelen at det er ganske lett å komme inn som assistent, hvor man får testet ut hva man faktisk synes om jobben, og om man egner seg til det. Så bruk den muligheten! Da står du sterkere rent faglig på studiet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 21.19):

Mange Dyrepleiere får gode stillinger etter litt erfaring i dag. Legemiddelindustri, forsikring, Mattilsynet m.fl og en rekke klinikker ansetter dyrepleiere som daglig leder.

😀Anonymkode: 952cc...73a

Dette er ekstrem rosemaling av situasjonen. Det er ikke "mange" dyrepleiere som har blitt daglig leder på klinikker! Det er ikke "mange" dyrepleiere som har fått jobb i Mattilsynet, innenfor legemidler osv. Kanskje som selger for Agria dyreforsikring, var det det du tenkte på?

Bestevenninnen min er dyrlege og det du skriver over stemmer ikke for veterinærer, engang. 

Anonymkode: 9ad2e...f9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...